• الحمدللہ محدث فورم کو نئےسافٹ ویئر زین فورو 2.1.7 پر کامیابی سے منتقل کر لیا گیا ہے۔ شکایات و مسائل درج کروانے کے لئے یہاں کلک کریں۔
  • آئیے! مجلس التحقیق الاسلامی کے زیر اہتمام جاری عظیم الشان دعوتی واصلاحی ویب سائٹس کے ساتھ ماہانہ تعاون کریں اور انٹر نیٹ کے میدان میں اسلام کے عالمگیر پیغام کو عام کرنے میں محدث ٹیم کے دست وبازو بنیں ۔تفصیلات جاننے کے لئے یہاں کلک کریں۔

اِختلاف قراء ات قرآنیہ اور مستشرقین

ساجد

رکن ادارہ محدث
شمولیت
مارچ 02، 2011
پیغامات
6,602
ری ایکشن اسکور
9,378
پوائنٹ
635
جیفری قرآن حکیم کے بارے میں اپنی تحقیقات کے لیے پروفیسر برجسٹراسر اور پریکثل سے اشتراک عمل کا ذکر تو بڑے فخر سے کرتا ہے مگر حیران کن امر یہ ہے کہ وہ اس ادارے کی ابتدائی رپورٹ اور اس کی کارکردگی کو بالکل نظر انداز کردیتاہے اور اس کا کہیں تذکرہ تک نہیں کرتا۔
آخر میں مناسب معلوم ہوتا ہے کہ ان تمام حضرات بشمول(J.D.Pearson) جو جیفری کے الہامی کتب میں قرآن حکیم کے غیر محرف اور غیر متبدل ہونے کی انفرادیت کو جھٹلانے کے مشن کی تکمیل میں بڑی یکسوئی اور دلجمعی کے ساتھ سرگرداں ہیں، انہیں اور ان جیسے دیگر مستشرقین کو یہ مشورہ دیا جائے کہ وہ قرآن حکیم کے متن پراپنے انتقاد اعلیٰ کے اصولوں کا غیر جانبداری کے ساتھ اطلاق کریں اخلاص اور دیانت داری سے ایسا کرتے ہوئے وہ قرآن حکیم کے اس دعوے کی صداقت کا عملی مشاہدہ ضرور کریں گے کہ اگر یہ اللہ کے سوا کسی اور کی طرف سے نازل کیا گیاہوتا تو وہ اس قرآن میں بے شمار اختلافات اور تضادات پاتے‘‘ (۸۲:۴) اور یہ کہ ’’بے شک ہم نے ہی اس کو نازل کیا اور ہم ہی اس (قرآن) کی تحریف و تبدیلی) حفاظت کریں گے۔ (۹:۱۵)
 

ساجد

رکن ادارہ محدث
شمولیت
مارچ 02، 2011
پیغامات
6,602
ری ایکشن اسکور
9,378
پوائنٹ
635
٭۔ پروفیسر ڈاکٹر محمد اکرم چوہدری کایہ مقالہ


Orientalism on variant Reading of the Quran: The case of Arthur Jaffery
ایسوسی ایشن آف مسلم سوشل سائنٹسٹ کے تحقیقی مجلہThe American Journal of Islamic Social Seiences کے شمارہ بارہ ۱۹۹۵ء میں طبع ہوا تھا۔
 

ساجد

رکن ادارہ محدث
شمولیت
مارچ 02، 2011
پیغامات
6,602
ری ایکشن اسکور
9,378
پوائنٹ
635
حوالہ جات
(١) مقدمتان فی علوم القرآن ازآرتھر جیفری ، ص۲،۳
(٢) تفصیل کیلیے دیکھئے Journal of Biblical Studies جلد ۷۹ شمارہ۱، مارچ ۱۹۶۰ء ص۸۹
(٣) آرتھر جیفری The Koran: Selected Suras: ، ص۲۰
(٤) مستشرقین کے بارے میں تفصیل جاننے کے لیے دیکھئے، عبدالرحمن مومن The Islamic Fundamentlism Hamdard Islamicus جلد ۱۰ شمارہ۴، ص۳۵،۴۰
(٥) آرتھر جیفری:The Quran as Scripture ، ص۱
(٦) ایضاً
(٧) آرتھر جیفریThe Koran: Selected Suras:ص ۱۴،۱۵
(٨) ایضاً ص۱۵ مزیددیکھئے :آرتھر جیفری:The Quran as Scripture ص۹۳،۹۴
(٩) آرتھر جیفری:Materials for the History of the Textual of the Quran، ص۸
 

ساجد

رکن ادارہ محدث
شمولیت
مارچ 02، 2011
پیغامات
6,602
ری ایکشن اسکور
9,378
پوائنٹ
635
(١٠) ایضاً ص۲۱
(١١) آرتھر جیفری:The Quran as Scripture,"The Textual History of the Quran، ص۱۰۳
(١٢) ایضاً ص۱۰۳
(١٣) آرتھر جیفری بعض اصحاب رسولﷺ کے ذاتی طور پر جمع کئے ہوئے نسخہ ہائے قرآن کو ’مقابل نسخہ جات‘ کا نام دیتا ہے حالانکہ مصحف عثمانی کے نافذ ہونے کے بعد ایسے نسخہ جات جن حضرات کے پاس تھے وہ انہوں نے واپس لے لیے تھے۔ اس سے متعلق بعض تفاصیل خود جیفری کے تحقیقی کام میں دیکھی جاسکتی ہیں۔ مثلاً حضرت عبداللہ بن مسعودؓ نے اپنا نسخہ قرآن مصحف عثمانی کے نفاذ کے بعد واپس لے لیا۔ حوالے کے لیے دیکھئے آرتھر جیفری کی کتاب ’مقدمتان‘ صفحہ ۹۵ جے۔ ڈی پیرسن نے بھی مصحف عثمانی کے نفاذ سے قبل بعض اصحاب رسولﷺ کے ذاتی طور پر جمع کئے ہوئے نسخہ ہائے قرآن کو مقابل نسخہ جات قرار دیا ہے۔ مگر اس میدان میں اس کا زیادہ انحصار جیفری کی کتاب (Materials) پر ہے۔ اس نے انسائیکلو پیڈیا اف اسلام میں اپنے مضمون ’القرآن‘ میں اختلاف قراء ات قرآنیہ کے موضوع پر جیفری کی (Materials) سے بھرپور استفادہ کیا ہے۔ حوالے کے لیے دیکھئے لیڈن: ای۔ جے۔ بریل، ۱۹۸۱ء جلد۵ ص۰۸-۴۰۶
 

ساجد

رکن ادارہ محدث
شمولیت
مارچ 02، 2011
پیغامات
6,602
ری ایکشن اسکور
9,378
پوائنٹ
635
(١٥) ابن ابی داؤد کے مطابق حضرت ابوبکر صدیقؓ پہلے خلیفہ ہیں جنہیں قرآن حکیم کی جمع و تدوین کا شرف حاصل ہوا۔ ابن ابی داؤد نے ان دس صحابہ کرامؓ کے ناموں کا تذکرہ بھی کیا ہے جن کوجیفری نے ’مقابل نسخہ جات‘ کے حامل بنا کرپیش کیا ہے۔ حالانکہ ابن ابی داؤد نے کبھی یہ دعویٰ نہیں کیاکہ ان دس اصحاب کے پاس تحریری شکل میں الگ الگ قرآن کے نسخے تھے۔ ابن ابی داؤد ان حضرات کی جانب منسوب مختلف قراء توں کو ’مصحف‘ کے عنوان کے تحت بیان کرتاہے اور وہ جمع القرآن (اس نے قرآن جمع کیا) کاپیرایہ ان حضرات کے لیے بھی استعمال کرتا ہے جنہوں نے قرآن کریم یاد کررکھا ہو۔ دیکھئے ابن ابی داؤد کتاب المصاحف ص۵،۱۰،۵۰ تا۸۷۔ ابن ابی داؤد نے اس بات کو یہ کہہ کر اور واضح کردیا کہ اس نے لفظ مصحف کوحرف یا قراء ت کے معنوں میں استعمال کیا ہے۔تاکہ اس کی بیان کردہ مختلف قراء توں کا کسی باقاعدہ تحریری نسخہ سے ماخوذ ہونے کا گمان نہ ہو دیکھئے۔ آرتھر جیفری(Materials) ص ۱۵
(١٦) حضرت ابوبکر صدیقؓ اور حضرت عثمانؓ کی جمع و تدوین قرآن کی خدمات کی تفصیل کے لیے دیکھئے :خطبات بہاولپور ازڈاکٹر حمید اللہ ، اسلامیہ یونیورسٹی بہاولپور (پاکستان) ۱۴۰۱ھ ص۲۹۳
(١٦) آرتھر جیفریMaterials: ص ۱۰
(١٧) جے ڈی پیرسنThe Encyclopaedia of Islam ص۴۰۷
(١٨) آرتھر جیفریMaterials: ص ۱۔۳
 

ساجد

رکن ادارہ محدث
شمولیت
مارچ 02، 2011
پیغامات
6,602
ری ایکشن اسکور
9,378
پوائنٹ
635
(١٩) یہ سات قراء تیں درج ذیل حضرات کی طرف منسوب ہیں نافع متوفی ۱۶۹ھ از مدینہ منورہ ، ابن کثیر متوفی ۱۲۰ھ از مکہ معظمہ ، ابن عامر متوفی ۱۱۸ھ از دمشق، ابوعمرو متوفی ۱۵۴ھ از بصرہ، عاصم متوفی ۱۲۸ھ از کوفہ، حمزہ متوفی ۱۵۸ھ از کوفہ اور کسائی متوفی ۱۸۹ از کوفہ۔
(٢٠) آرتھر جیفری The Quran as Scripture:ص ۱۰۰۔۱۰۲
(٢١) مزید تفصیل کے لیے دیکھئے لبیب السعیدThe Racited Quran ترجمہ : برنارڈ ویس، ایم اے رؤف اور موربرجر۔ ص ۴۵-۵۰
(٢٢) ایضاً ص۴۹،۵۰ ،۱۳۹
(٢٣) آرتھر جیفری Materials: ص ۷۵
(٢٤) جیفری نے Materialsمیں ’’دلنا یدک اھدنا‘‘ لکھا ہے۔ جو بظاہر بے معنی جملہ ہے۔اسلامی تہذیب سے دوری اور عربی پر عبور نہ ہونے کے سبب شاید جیفری مخطوط کو صحیح طور پر پڑھ نہ سکا۔اصل عبارت یوں معلوم ہوتی ہے۔’’دلنا بدل اھدنا‘‘
(٢٥) ایضاً، ص۱۱۷ (٢٦) ایضاً، ص۱۸۵ (٢٧) ایضاً،۱۹۵ (٢٨) ایضاً، ص۲۲۰
(٢٩) ایضاً، ص۲۲۳ (٣٠) ایضاً،۸۷-۲۸۷ (٣٢) ایضاً، ۱۵-۳۱۴
(٣٣) کتاب الابانہ فی معانی القراء ات ازابومحمد القیسی، ص۹۴
(٣٤) ایضاً، ص۹۶ (٣٥) ایضاً، ص۹۴
(٣٦) اعراب ثلاثین سورۃ من القرآن الکریماز ابن خالویہ،ص۲۸-۳۰
 

ساجد

رکن ادارہ محدث
شمولیت
مارچ 02، 2011
پیغامات
6,602
ری ایکشن اسکور
9,378
پوائنٹ
635
(٣٧) سورۃ الفاتحہ کی مختلف قراء ات "The Moslem World" ازآرتھر جیفری جلد۲۹،۱۹۳۹ئ، ص۱۵۸ ،آرتھر جیفری اگرچہ سورۃ الفاتحہ اور معوذتین کے ترجمے کو اپنی کتاب۔The Quran Selected Suras میں شامل کرتا ہے مگر وہ ان تینوں سورتوں کو قرآن حکیم کا حصہ تسلیم نہیں کرتا۔ وہ لکھتا ہے: جس شکل میں قرآن حکیم ہمارے پاس موجود ہے وہ ایک سو گیارہ سورتوں پرمشتمل ہے، سورۃ الفاتحہ کا تعارف کراتے ہوئے جیفری کہتا ہے یہ مختصر سورۃ حقیقی قرآن کا جزو نہیں ہے بلکہ یہ ایک دعا ہے جوقرآن حکیم ہی کے مختلف جملوں کے ذریعے قرآن کے مرکزی موضوع و مضمون پر مشتمل ہے۔ یہ کتاب مقدس میں اس کے تعارف کے طور پر درج کی گئی ہے۔ اور اس کی تلاوت سے قبل پڑھی جاتی ہے۔ آرتھر جیفریThe Koran-Selected Suras ص۱۵،۲۳
(٣٨) سورۃ الفاتحہ کی مختلف قراء ات "The Moslem World" ازآرتھر جیفری، ص۱۵۹
(٣٩) ایضاً، ص۱۵۹-۱۶۰ (٤٠) ایضاً، ص۱۶۰-۱۶۲
(٤١) صحیح بخاری :رقم الحدیث،تفسیر طبری از ابن جریر طبری :۱؍۳۲
مقدمتان ازآرتھر جیفری، ص۲۶۴۔۲۷۳،۲۰۷۔۲۳۴
(٤٢) ایضاً، ص۴۸۱-۴۸۲ (٤٣) مقدمتان ازآرتھر جیفری، ص۲۲۹
(٤٤) ایضاً، ص۲۲۹ (٤٥) ایضاً، ص۲۲۹-۲۳۰
(٤٦) فقہ اللغۃ ازعبدالواحد وافی، ص۱۰۸،فی اللھجات العربیۃازابراہیم انیس،ص۴۰
 

ساجد

رکن ادارہ محدث
شمولیت
مارچ 02، 2011
پیغامات
6,602
ری ایکشن اسکور
9,378
پوائنٹ
635
(٤٧) اس عنوان کے مباحث عربی لغت کی مختلف کتب میں پھیلے ہوئے ہیں۔ علامہ جلال الدین سیوطی نے اپنی کتاب الاتقان فی علوم القرآن میں پورے ایک باب میںاس موضوع پر سیر حاصل بحث کی ہے۔
(٤٨) کتاب اللغات فی القرآن ازعبداللہ بن عباس(مرتب :صلاح الدین المنجد )
(٤٩) ایضاً
(٥٠) تفصیل کے لیے دیکھئے مقدمتان ازآرتھر جیفری، ص۲۲۹-۲۳۰
(٥١) فی اللھجات العربیۃ از ابراہیم انیس، ص۱۷۷
(٥٢) روایۃ اللغۃ از ابوالحمید الثلقانی، ص۳۰۰،کلام العرب من قضایا اللغۃ العربیۃاز حسن ظاظا، ص۱۰۴
(٥٣) الخصائص لابن جنی، ص۳۷۴
(٥٤) ایضاً:۱؍۳۷۴
(٥٥) آرتھر جیفری The Quran as Scripture "The Textual of the Quran"،ص ۹۷
(٥٦) اکثر جگہ پرانے نسخہ جات میں استعمال ہونے والے الفاظ مصحف عثمانی کے الفاظ سے محض ظاہری طور پر مختلف یا مترادف ہیں۔
(٥٧) صحیح البخاري: ( ۲۴۱۹، ۵۰۴۱)
(٥٨) ’دی انسائیکلو پیڈیا آف اسلام‘ ازجے۔ ڈی پیرسن:Al-Kuran، ص۴۰۸
(٥٩) ایضاً ، ص۴۰۹
(٦٠) تفصیل کے لیے دیکھئے: مقدمتان ازآرتھر جیفری، ص۲۱۸۔۲۳۰
(٦١) Materials ازآرتھرجیفری، ص۱۶
(٦٢) ایضاً
(٦٣) ایضاً
(٦٤) The Quran as Scriptueازآرتھر جیفری، ص ۱
 

ساجد

رکن ادارہ محدث
شمولیت
مارچ 02، 2011
پیغامات
6,602
ری ایکشن اسکور
9,378
پوائنٹ
635
(٦٥) Roy W. Hoover, Jusus Seminar اورRebert W. Funk نے نیویارک کے مشہور زمانہ پبلشرMacmillan کے ذریعے ۱۹۹۳ء میں The Five Gospels کے نام سے عہد نامہ جدید کو از سر نو شائع کیا ہے جس کا مرکزی خیال یہ ہے کہ عہدنامہ جدید میں جو کچھ سیدنا عیسیٰ علیہ السلام کی جانب منسوب کیاگیاہے اس میں سے زیادہ سے زیادہ بیس فیصد ہی آپ کی جانب منسوب کیا جاسکتا ہے۔ باقی سب تحریف اور من گھڑت ہے۔
(٦٦) ایضاً، ص۲۰
(٦٧) Materials ازآرتھرجیفری، ص۴۹
مزید دیکھئے : لسان العرب لابن منظور: ۱۴ ؍۱۶۳-۱۶۴
(٦٨) مثلاً سورۃ المرسلات کی آیت نمبر ۱۱ میں ’افتت‘ کو حضرت عبداللہ بن مسعودؓ سے ’وقت‘ پڑھنا منقول ہے۔ مقدمتان ازآرتھر جیفری ، ص۱۰۷ ،اسی طرح ’وجوہ‘ اور ’اجوہ‘ میں بھی ’و ‘اور ’الف‘ قابل مبادلہ حروف ہیں، دیکھئے : لسان العرب لابن منظور:۲؍۱۰۷-۱۰۸ ،مادہ : وق ت
(٦٩) لسان العرب لابن منظور، دیکھئے :الالف الینہ اور آیۃ ۱۵؍۴۲۷، ۴۳۸-۴۴۱
(٧٠) مقدمتان ازآرتھر جیفری ،ص۲۲۰
(٧١) ابن خالویہ: اعراب ثلثین سورۃ من القرآن الکریم،ص۲۲-۲۴
(٧٢) تفصیل کے لیے دیکھئے:مقدمتان ازآرتھر جیفری ص۳۸
(٧٣) مقدمتان ازآرتھر جیفری ، ص ۷۳
(٧٤) کتاب المصاحف ازابن ابی داؤد، ص۲۳
(٧٥) Materials از آرتھر جیفری ،ص۲۔۱۵
(٧٦) ایضاً، ص۱۶
 

ساجد

رکن ادارہ محدث
شمولیت
مارچ 02، 2011
پیغامات
6,602
ری ایکشن اسکور
9,378
پوائنٹ
635
(٧٦) ’دی انسائیکلو پیڈیا آف اسلام‘ ازجے۔ ڈی پیرسنAl-Kuran: ، ص۴۰۷،۴۰۸ مزید تفصیل کے لیے دیکھئے: The Collection of the Quran ازجان برٹن، ص۱۱۹۔۲۱۲ ،Quranic Studies, Sources, Methods of Scriptual Interpretation ازجان وانبرو ، ص۴۴۔۴۶ اور ۲۰۲۔۲۰۷
(٧٧) مثلاً دیکھئے منٹگمری واٹ:Bell,s Introduction to Quranایڈن برگ۱۹۷۰ئ،ص۳
(٧٨) Materialsازآرتھر جیفری،ص۶-۷ (٧٩) صحیح بخاری:رقم الحدیث
(٨٠) الابانہ ازابومحمد القیسی، ص۹۶-۹۷ (٨١) ایضاً، ص۲۲-۲۳
(٨٢) خطبات بہاولپور ازمحمد حمیداللہ، ص۱۵-۱۶ (٨٣) ایضاً، ص۱۵-۱۶
 
Top