• الحمدللہ محدث فورم کو نئےسافٹ ویئر زین فورو 2.1.7 پر کامیابی سے منتقل کر لیا گیا ہے۔ شکایات و مسائل درج کروانے کے لئے یہاں کلک کریں۔
  • آئیے! مجلس التحقیق الاسلامی کے زیر اہتمام جاری عظیم الشان دعوتی واصلاحی ویب سائٹس کے ساتھ ماہانہ تعاون کریں اور انٹر نیٹ کے میدان میں اسلام کے عالمگیر پیغام کو عام کرنے میں محدث ٹیم کے دست وبازو بنیں ۔تفصیلات جاننے کے لئے یہاں کلک کریں۔

بدعدہ

Paul

مبتدی
شمولیت
مارچ 30، 2018
پیغامات
1
ری ایکشن اسکور
0
پوائنٹ
17
We Muslims are ready to label kafir to the Muslim of other sects without realizing that it is a great sin in the eyes of Allah. Islam was completed in the days of Prophet Muhammad (PBUH) as Koran says:
اَلْیَوْمَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دِیۡنَکُمْ وَاَتْمَمْتُ عَلَیۡکُمْ نِعْمَتِیۡ وَرَضِیۡتُ لَکُمُ الۡاِسْلٰمَ دِیۡنًا
Almost 200 years after Prophet Muhammad (PBUH), Muslim scholars started writing Ahadith which turned a beautiful and simple religion into complex labyrinths. Even now a very strong sect Ahle Ahadith is also there. In his last sermon, Prophet Muhammad (PBUH) said he is leaving behind two essentials: Koran and Sunnah. Islam survived 200 years without Bukhari, Muslim and other books. Though I myself don’t agree with Pervaiz Ahmed, but my question is: the one who believes in Koran is Kafir, but the one who believes in books of rawayah (Ahadith) is Muslim. If Hadith was important, it would have been written in the days of rightly guided caliphs. But Abu Bakar (RA) discouraged to write Ahadith as they sometime invalidate Koran.
I myself believe in those ahadith which are not sacrilegious and not against the basic tenants of Islam and do not lower the prestige of our beloved Prophet Muhammad (PBUH). I think anyone who believes in Allah and His last Prophet Muhammad (PBUH) is Muslim. I don’t agree with some of the ahadith. Am I also kafir?
 

T.K.H

مشہور رکن
شمولیت
مارچ 05، 2013
پیغامات
1,121
ری ایکشن اسکور
330
پوائنٹ
156
وَالسَّلَامُ عَلَىٰ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَىٰ
Rejecting Ahadees without presenting solid and strong reason is irrational and illogical. You have to prove what blasphemous material Ahadees hold. I think you have some misconceptions about Ahadees. Criticism on Ahadees requires specialism and a lot of knowledge about other Ahadees as well which people generally don’t have. I personally think this is the abode where people must stop.​

The Riwayat you mentioned about Caliph Abu Bakar Siddique (R.A) is said to be unauthentic. How can you present such thing to support your assertion?​

Rejecting Ahadees is extremely a delicate matter. You have to be very careful in this regard.
Still if you have anything profane in the texts of Ahadees, then present! There are some conversant persons who can assist you.​

I don’t know if you can read Urdu Books or not, but if you can then I strongly recommend you to read”سنت کی آئینی حیثیت“written by Syed Abu-al-Ala Maudodi
.
May Allah guide us to the right path !​
 

T.K.H

مشہور رکن
شمولیت
مارچ 05، 2013
پیغامات
1,121
ری ایکشن اسکور
330
پوائنٹ
156
We Muslims are ready to label kafir to the Muslim of other sects without realizing that it is a great sin in the eyes of Allah. Islam was completed in the days of Prophet Muhammad (PBUH) as Koran says:
اَلْیَوْمَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دِیۡنَکُمْ وَاَتْمَمْتُ عَلَیۡکُمْ نِعْمَتِیۡ وَرَضِیۡتُ لَکُمُ الۡاِسْلٰمَ دِیۡنًا
Almost 200 years after Prophet Muhammad (PBUH), Muslim scholars started writing Ahadith which turned a beautiful and simple religion into complex labyrinths. Even now a very strong sect Ahle Ahadith is also there. In his last sermon, Prophet Muhammad (PBUH) said he is leaving behind two essentials: Koran and Sunnah. Islam survived 200 years without Bukhari, Muslim and other books. Though I myself don’t agree with Pervaiz Ahmed, but my question is: the one who believes in Koran is Kafir, but the one who believes in books of rawayah (Ahadith) is Muslim. If Hadith was important, it would have been written in the days of rightly guided caliphs. But Abu Bakar (RA) discouraged to write Ahadith as they sometime invalidate Koran.
I myself believe in those ahadith which are not sacrilegious and not against the basic tenants of Islam and do not lower the prestige of our beloved Prophet Muhammad (PBUH). I think anyone who believes in Allah and His last Prophet Muhammad (PBUH) is Muslim. I don’t agree with some of the ahadith. Am I also kafir?
مسٹر پاؤل کے سوال کا اُردو ترجمہ

ہم مسلمان دوسرے مسلمان فرقوں پر کافر کا لیبل لگانے کے لیے تیار رہتے ہیں یہ جانے بغیر کہ اللہ تعالٰی کے نزدیک یہ کبیرہ گناہ ہے ۔ اسلام رسول اللہ ﷺ کے دور میں مکمل ہو چکا تھا جیسا قرآن کا ارشاد ہے :
اَلْیَوْمَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دِیۡنَکُمْ وَاَتْمَمْتُ عَلَیۡکُمْ نِعْمَتِیۡ وَرَضِیۡتُ لَکُمُ الۡاِسْلٰمَ دِیۡنًا
رسول اللہ ﷺ کے دو سو سال بعد مسلم علماء نے احادیث لکھنا شروع کیں جس نے ایک خوبصورت اور عام فہم اسلا م کو پیچیدہ بھو ل بھلیاں میں بدل دیا یہاں تک کہ اہل ِ احادیث( اہلِ حدیث) کا بہت مضبو ط گروہ اب بھی موجود ہے ۔ اپنے آخری خطبہ میں رسول اللہ ﷺ نے فرمایا تھا کہ وہ اپنے بعد دو اہم چیزیں چھوڑے جا رہے ہیں یعنی قرآن اور سنت ۔اسلام دو سو سال تک بخاری و مسلم اور دیگر کتب کے بغیر زندہ رہا۔ اگر چہ میں خود بھی پرویز احمد( چوہدری غلام احمد پرویز) سے متفق نہیں ہوں، لیکن میرا سوال ہے کہ جو قرآن پر ایمان رکھے اس کو کافر اور جو روایات ( احادیث) کو مانے اس کو مسلمان کہا جاتا ہے (لہذا) اگر احادیث اہم ہوتیں تو ان کو خلفائے راشدین کے دور میں لکھا جا چکا ہوتا ۔ لیکن حضرت ابو بکر ؓ نے احادیث لکھنے کی حوصلہ شکنی کی کیونکہ بعض اوقات وہ قرآن کو رد کر دیتی تھیں۔ میں بذات ِ خود ان احادیث کو مانتا ہوں جو گستاخی پر مبنی نہ ہوں اور اسلام کے بنیادی تعلیمات کے خلاف نہ ہوں اور جو ہمارے پیارے رسول اﷺ کے مقام و مرتبہ کو کم نہ کرتی ہوں۔ میں سوچتا ہوں جو اللہ تعالٰی اور اسکے آخری پیغمبر محمد ﷺ پر ایما ن رکھتا ہو وہ مسلمان ہے ۔ میں کچھ احادیث کو نہیں مانتا تو کیا میں کافر ہوں ؟
 

خضر حیات

علمی نگران
رکن انتظامیہ
شمولیت
اپریل 14، 2011
پیغامات
8,773
ری ایکشن اسکور
8,473
پوائنٹ
964
ٹی کے ایچ بھائی آپ نے ترجمہ کیا، اس پر مشکور ہیں۔
ہم کسی کو قرآن کے ماننے کی وجہ سے کافر نہیں کہتے ، ہم تو احادیث کو چھوڑنے کی وجہ سے کافر کہتے ہیں۔
احادیث کی تحقیق تو کرنی چاہیے، اور مسلمان چودہ صدیوں سے یہ فریضہ سرانجام دے رہے ہیں۔
لیکن من چاہی احادیث کو ماننا اور مرضی کے خلاف احادیث کو رد کردینا، یہ گمراہ کن رویہ ہے۔
اور یہ سوچ اس لیے بھی خطرناک ہے کہ اس سے کوئی قرآن کریم کی آیات کے رد کی بھی جسارت کرسکتاہے۔
 
Top