• الحمدللہ محدث فورم کو نئےسافٹ ویئر زین فورو 2.1.7 پر کامیابی سے منتقل کر لیا گیا ہے۔ شکایات و مسائل درج کروانے کے لئے یہاں کلک کریں۔
  • آئیے! مجلس التحقیق الاسلامی کے زیر اہتمام جاری عظیم الشان دعوتی واصلاحی ویب سائٹس کے ساتھ ماہانہ تعاون کریں اور انٹر نیٹ کے میدان میں اسلام کے عالمگیر پیغام کو عام کرنے میں محدث ٹیم کے دست وبازو بنیں ۔تفصیلات جاننے کے لئے یہاں کلک کریں۔

علل احادیث امام ابو حنیفہ رحمہ اللہ

رضا میاں

سینئر رکن
شمولیت
مارچ 11، 2011
پیغامات
1,557
ری ایکشن اسکور
3,580
پوائنٹ
384
السلام علیکم ورحمۃ اللہ وبرکاتہ
اس تھریڈ کو بنانے کا مقصد یہ کہ وقتا فوقتا یہاں امام ابو حنیفہ کی تمام وہ احادیث جمع کر دی جائیں جو ان سے صحیح یا حسن طرق سے ثابت ہیں اور پھر ان کی تخریج، تحقیق، علل اور متابعات وشواہد کو ساتھ ہی ذکر کیا جا سکے تا کہ امام ابو حنیفہ کی معلل ومنفرد احادیث کو ان کی صحیح وحسن احادیث سے الگ کیا جا سکے۔
اگر کسی کا کسی حدیث پر بحث کرنے کا شوق ہو تو وہ الگ سے تھریڈ بنا سکتا ہے بلکہ غلطیوں کی نشاندہی کے لئے تو ایسا ضرور کریں۔ اور اگر اردو گرائمر یا الفاظ کی غلطی ہو تو وہ بھی درست کروا سکتے ہیں یا ایڈمن صاحب خود بھی کر سکتے ہیں اور اس کے لئے الگ سے تھریڈ بنانے کی ضرورت نہیں۔
ایک پوسٹ میں ایک ہی حدیث ہو گی، بمع اس کی تحقیق وغیرہ۔


تبصرے کے لئے یہاں پر تشریف لائیں...انتظامیہ
 
Last edited by a moderator:

رضا میاں

سینئر رکن
شمولیت
مارچ 11، 2011
پیغامات
1,557
ری ایکشن اسکور
3,580
پوائنٹ
384
حدیث # 1

عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ , عَنْ مُوسَى بْنِ أَبِي عَائِشَةَ , عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شَدَّادٍ , عَنْ جَابِرٍ , قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ كَانَ لَهُ إِمَامٌ فَقِرَاءَةُ الْإِمَامِ لَهُ قِرَاءَةٌ» وفي رواية:
«مَنْ صَلَّى خَلْفَ الإِمَامِ، فَإِنَّ قِرَاءَةَ الإِمَامِ لَهُ قِرَاءَةٌ».

ترجمہ: ابو حنیفہ روایت کرے ہیں موسی بن ابی عائشہ سے وہ عبد اللہ بن شداد سے وہ جابر (رضی اللہ عنہ) سے، انہوں نے کہا کہ رسول اللہ ﷺ نے کہا: "جس کا امام ہو، تو امام کی قراءت اس کی قراءت (کے لئے کافی) ہے"
امام ابو حنیفہ سے اس کا ثبوت:
اس روایت کو امام ابو حنیفہ سے درج ذیل طرق سے روایت کیا گیا ہے:
امام ابو نعیم رحمہ اللہ فرماتے ہیں:
1- حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ الْقَاضِي، ثنا عَلِيُّ بْنُ أَبِي عَامِرٍ الْبَجَلِيُّ، ثنا عَلِيُّ بْنُ سَعِيدِ بْنِ مَسْرُوقٍ، ثنا أَبِي، عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ. رجاله ثقات غير علي بن أبي عامر البجلي وهو مجهول
2- ح وَثنا أَبُو بَكْرٍ الطَّلْحِيُّ، قَالَ: ثنا جَعْفَرُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ عِمْرَانَ، ثنا أَبُو كُرَيْبٍ، قَالَ: ثنا أَسَدُ بْنُ عَمْرٍو الْبَجَلِيُّ، عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ. رجاله ثقات غير أسد بن عمرو البجلي وهو صدوق
3- ح وَثنا أَحْمَدُ بْنُ يَعْقُوبَ بْنِ الْمِهْرَجَانِ، قَالَ: ثنا مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ حُمَيْدٍ، ثنا عُمَرُ بْنُ عَلِيٍّ الْوَاسِطِيُّ، قَالَ: ثنا أَبُو يُوسُفَ، عَنْ أَبِي حَنِيفَة - رجاله ثقات
4- ح وَثنا أَبُو عَمْرِو بْنُ حَمْدَانَ، قَالَ: ثنا الْحَسَنُ بْنُ سُفْيَانَ، قَالَ: ثنا عُقْبَةُ بْنُ مُكْرَمٍ، ثنا يُونُسُ يَعْنِي ابْنَ بُكَيْرٍ، ثنا أَبُو حَنِيفَةَ، وَالْحَسَنُ بْنُ عُمَارَةَ. إسناد حسن
5- ح وَثنا أَبُو بَكْرِ بْنُ الْمُقْرِئِ، ثنا مُفَضَّلُ الْجَنَدِيُّ، ثنا يُوسُفُ بْنُ يَعْقُوبَ، ثنا الْمُقْرِئُ، ثنا أَبُو حَنِيفَةَ. رجاله ثقات (مسند ابی حنیفہ لابی نعیم: ص 226)
6- حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلانَ، ثنا أَبُو دَاوُدَ، وَإِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، ثنا سَعْدُ بْنُ الصَّلْتِ، حَدَّثَنَا أَبُو حَنِيفَةَ - إسناد حسن (مسند ابی حنیفہ لابی نعیم: ص 210)
7- ورواه أيضا محمد بن الحسن الشيباني في الموطأ (ج ١ ص ٤١٦) وفي الآثار (ح ٨٤) عن أبي حنيفة۔
8- وقال الإمام الدارقطني: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُبَشِّرٍ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ حَرْبٍ الْوَاسِطِيُّ، ثنا إِسْحَاقُ الأَزْرَقُ، عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ رجاله ثقات (سنن دارقطنی: ح 1233)
9- وقال الإمام البيهقي: أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْحَافِظُ، أنبأ أَبُو أَحْمَدَ بَكْرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حَمْدَانَ الصَّيْرَفِيُّ، ثنا عَبْدُ الصَّمَدِ بْنُ الْفَضْلِ الْبَلْخِيُّ، ثنا مَكِّيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ، رجاله ثقات (سنن کبری بیہقی: 2660)
10- وقال البيهقي: أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَافِظُ، أَخْبَرَنِي أَبُو الْحَسَنِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، أنا أَبُو يَعْلَى أَحْمَدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْمُثَنَّى، قَالَ: قَرَأَ عَلِي بِشْرُ بْنُ الْوَلِيدِ، عَنْ أَبِي يُوسُفَ، عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ رجاله ثقات (القراءۃ خلف الامام للبیہقی: 286)
11- وروي البيقي في القراءة خلف الإمام: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَافِظُ، أنَا أَبُو بَكْرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ قُرَيْشٍ، نا الْحَسَنُ بْنُ سُفْيَانَ بْنِ عَائِشٍ، نا عُقْبَةُ بْنُ مُكْرَمٍ، نا يُونُسُ بْنُ بُكَيْرٍ، نا أَبُو حَنِيفَةَ، وَالْحَسَنُ بْنُ عُمَارَةَ بهذا الإسناد إلا أن لفظه عنده: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ﷺ بِأَصْحَابِهِ الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ، فَلَمَّا انْصَرَفَ، قَالَ: " مَنْ قَرَأَ خَلْفِي بِ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الأَعْلَى ؟ فَلَمْ يَتَكَلَّمْ أَحَدٌ، فَرَدَّدَ ذَلِكَ ثَلاثًا، فَقَالَ رَجُلٌ: أَنَا يَا رَسُولُ اللَّهِ، قَالَ: " لَقَدْ رَأَيْتُكَ تُخَالِجُنِي أَوْ قَالَ: تُنَازِعُنِي الْقُرْآنَ، مَنْ صَلَّى مِنْكُمْ خَلْفَ إِمَامٍ فَقِرَاءَتُهُ لَهُ قِرَاءَةٌ ". إسناده حسن ويونس بن بكير صدوق يخطئ (ج 1 ص 149)۔
بعض ضعیف اسانید کو بیان نہیں کیا گیا۔ اس تفصیل کے بعد کہا جا سکتا ہے کہ اس روایت کا امام ابو حنیفہ سے ثابت ہونا متواتر ہے۔

مخالفات ومتابعات:
اس حدیث کو موسی بن ابی عائشہ عن عبد اللہ بن شداد عن جابر عن النبی ﷺ کے طریق سے متصلا روایت کرنے میں امام ابو حنیفہ اور حسن بن عمارۃ منفرد ہیں۔ اور حسن بن عمارہ متروک راوی ہے۔ جبکہ دیگر ثقہ حفاظ نے اس حدیث کو عبد اللہ بن شداد کے طریق سے مرسلا روایت کیا ہے بغیر جابر رضی اللہ عنہ کے واسطے کو ذکر کیے۔ ان کی روایات میں سے جن جن کی اسانید ہمیں مل سکی ہیں وہ درج ذیل ہیں:
1) سفیان بن سعید بن مسروق الثوری:
1-
عبد الرزاق عَنِ الثَّوْرِيِّ، عَنْ مُوسَى بْنِ أَبِي عَائِشَةَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شَدَّادِ بْنِ الْهَادِ اللَّيْثِيِّ، قَالَ: صَلَّى النَّبِيُّ ﷺ الظُّهْرَ أَوِ الْعَصْرَ، فَجَعَلَ رَجُلٌ يَقْرَأُ خَلْفَ النَّبِيِّ K وَرَجُلٌ يَنْهَاهُ، فَلَمَّا صَلَّى قَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، كُنْتُ أَقْرَأُ وَكَانَ هَذَا يَنْهَانِي، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ K: " مَنْ كَانَ لَهُ إِمَامٌ، فَإِنَّ قِرَاءَةَ الإِمَامِ لَهُ قِرَاءَةٌ " (مصنف عبد الرزاق: 2797)
2- قال الطحاوي: حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرَةَ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو أَحْمَدَ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ، عَنْ مُوسَى بْنِ أَبِي عَائِشَةَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شَدَّادٍ، عَنِ النَّبِيِّ صلي الله عليه وسلم نَحْوَهُ، وَلَمْ يَذْكُرْ جَابِرًا - رجاله ثقات (شرح معانی الآثار: 1295)
3- قال البيهقي: أخبرناه أبو عبد الله الحافظ، أنبأ أبو محمد الحسن بن حليم الصائغ الثقة بمرو من أصل كتابه كتاب الصلاة لعبد الله بن المبارك، أنبأ أبو الموجه، أنبأ عبدان بن عثمان، أنبأ عبد الله بن المبارك، أنبأ سفيان، وشعبة، وأبو حنيفة، عن موسى بن أبي عائشة، عن عبد الله بن شداد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم نحوه - إسناده حسن (السنن الکبری للبیہقی: 2897، والقراءۃ: 288)
4- وقال: وَأَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ، أَخْبَرَنِي أَبُو صَالِحٍ خَلْفُ بْنُ مُحَمَّدٍ، نا أَبُو هَارُونَ، نا عَبْدُ الْكَرِيمِ السُّكَّرِيُّ، نا عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ شَفِيقٍ، أنا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْمُبَارَكِ، عَنْ سُفْيَانَ، وَشُعْبَةَ، وَأَبِي حَنِيفَةَ، فَذَكَرَهُ نَحْوَهُ مُرْسَلًا. وَهَكَذَا رُوِيَ عَنْ زُفَرَ بْنِ الْهُذَيْلِ، فِي أَصَحِّ الرِّوَايَتَيْنِ عَنْهُ، عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ مُرْسَلًا (القراءۃ: 288)
تنبیہ:
علامہ بوصیری اتحاف الخیرہ میں نقل کرتے ہیں: وَقَالَ أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ: ثَنَا إِسْحَاقُ الْأَزْرَقُ، ثَنَا سُفْيَانُ، وَشَرِيكٌ، عَنْ مُوسَى بْنِ أَبِي عَائِشَةَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شَدَّادٍ، عَنْ جَابِرٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه وسلم: " مَنْ كَانَ لَهُ إِمَامٌ فَقِرَاءَةُ الْإِمَامِ لَهُ قِرَاءَةٌ " (اتحاف الخیرۃ للبوصیری: 1075)
تو اس روایت میں سفیان اور شریک کا واسطہ غلط ہے یا پھر جابر کا واسطہ غلط ہے۔ اور یہ غلطی یا تو بوصیری کی طرف سے ہے یا کاتب کی یا اسحاق الازرق کی طرف سے، کیونکہ سفیان اور شریک کے تمام اصحاب نے اسے ان سے مرسلا روایت کیا ہے اور یہی بات تمام محدثین کے نزدیک مشہور ومعروف ہے۔ طوالت کے خوف سے اس پر زیاد بحث کرنا مناسب نہیں، تفصیل کے لئے توضیح الکلام ص 849 کا مطالعہ کیا جا سکتا ہے۔

2) شعبہ بن حجاج:
1-
قال البيهقي: أخبرناه أبو عبد الله الحافظ، أنبأ أبو محمد الحسن بن حليم الصائغ الثقة بمرو من أصل كتابه كتاب الصلاة لعبد الله بن المبارك، أنبأ أبو الموجه، أنبأ عبدان بن عثمان، أنبأ عبد الله بن المبارك، أنبأ سفيان، وشعبة، وأبو حنيفة، عن موسى بن أبي عائشة، عن عبد الله بن شداد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم نحوه - إسناده حسن (السنن الکبری للبیہقی: 2897)
2- حدثنا محمد بن عمر بن عبد العزيز، حدثنا أبو عمير، حدثنا حجاج وحدثنا معاوية بن العباس، حدثنا سعيد بن عمرو، حدثنا بقية جميعا عن شعبة عن موسى بن أبي عائشة، عن عبد الله بن شداد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من كان له إمام فقراءته له قراءة. (الکامل لابن عدی: ج 8 ص 243 اسنادہ صحیح)

3) شریک بن عبد اللہ القاضی
حَدَّثَنَا شَرِيكٌ، وَجَرِيرٌ، عَنْ مُوسَى بْنِ أَبِي عَائِشَةَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شَدَّادٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه وسلم: " مَنْ كَانَ لَهُ إِمَامٌ فَقِرَاءَتُهُ لَهُ قِرَاءَةٌ " (مصنف ابن ابی شیبہ: 3779)

4) سفیان بن عیینہ:
حدثنا الحسين بن عمير، حدثنا مجاهد بن موسى، حدثنا جرير، وابن عيينة جميعا عن موسى بن أبي عائشة، عن عبد الله بن شداد بن الهاد، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من كان له إمام فقراءته له قراءة - رجاله ثقات (الکامل لابن عدی: ج 8 ص 242)

5) جریر بن عبد الحمید الضبی
1-
حَدَّثَنَا شَرِيكٌ، وَجَرِيرٌ، عَنْ مُوسَى بْنِ أَبِي عَائِشَةَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شَدَّادٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ K: " مَنْ كَانَ لَهُ إِمَامٌ فَقِرَاءَتُهُ لَهُ قِرَاءَةٌ " (مصنف ابن ابی شیبہ: 3779)
2- حدثنا الحسين بن عمير، حدثنا مجاهد بن موسى، حدثنا جرير، وابن عيينة جميعا عن موسى بن أبي عائشة، عن عبد الله بن شداد بن الهاد، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من كان له إمام فقراءته له قراءة - رجاله ثقات (الکامل لابن عدی: ج 8 ص 242)

6) اسرائیل بن یونس بن ابی اسحاق السبیعی:
أَخْبَرَنَا إِسْرَائِيلُ، حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ أَبِي عَائِشَةَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شَدَّادِ بْنِ الْهَادِ، قَالَ: أَمَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْعَصْرِ، قَالَ: فَقَرَأَ رَجُلٌ خَلْفَهُ فَغَمَزَهُ الَّذِي يَلِيهِ، فَلَمَّا أَنْ صَلَّى قَالَ: لِمَ غَمَزْتَنِي؟ نحوه (الموطاء لمحمد بن الحسن الشیبانی: 124)

7) سعدی بن منصور
ابن حجر فرماتے ہیں: "قُلْتُ: رَوَاهُ سَعْدِيُّ بْنُ مَنْصُورٍ مِنْ طَرِيقِ: مُوسَى بْنِ أَبِي عَائِشَةَ، قَالَ: سَأَلْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ شَدَّادٍ، فَذَكَرَهُ مُطَوَّلا مُرْسَلا" (اتحاف المہرۃ: 3:208)

8) ابو حنیفہ:
قال البيهقي: أخبرناه أبو عبد الله الحافظ، أنبأ أبو محمد الحسن بن حليم الصائغ الثقة بمرو من أصل كتابه كتاب الصلاة لعبد الله بن المبارك، أنبأ أبو الموجه، أنبأ عبدان بن عثمان، أنبأ عبد الله بن المبارك، أنبأ سفيان، وشعبة، وأبو حنيفة، عن موسى بن أبي عائشة، عن عبد الله بن شداد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم نحوه - إسناده حسن (السنن الکبری للبیہقی: 2897)
چنانچہ امام ابو حنیفہ نے خود بھی ابن المبارک کی روایت میں اسے مرسلا ہی روایت کیا ہے۔

ان کے علاوہ درج ذیل لوگوں نے بھی اس روایت کو موسی بن ابی عائشہ سے مرسلا روایت کیا ہے لیکن ان کی اسانید نہیں مل سکیں:
9) ابو الاحوص سلام بن سلیم
10) زائدہ بن قدامہ
11) زہیر بن معاویہ
12) ابن ابی لیلی
13) قیس بن الربیع
14) ابو خالد الدالانی
15) ابو عوانہ الوضاح
16) ابو اسحاق الفزاری
17) وکیع بن الجراح وغیرہم

اقوال ائمہ ومحدثین:
درج ذیل محدثین وائمہ علل نے اس حدیث پر کلام کیا ہے:
1- امام بخاری فرماتے ہیں: "هذا خبر لم يثبت عند أهل العلم من أهل الحجاز وأهل العراق وغيرهم لإرساله وانقطاعه رواه ابن شداد، عن النبي صلى الله عليه وسلم" یہ خبر ہجاز، عراق ودیگر علاقوں کے اہل علم کی نزدیک ارسال اور انقطاع کے باعث ثابت نہیں ہے۔ اسے ابن شداد نے نبی ﷺ سے (مرسلا) روایت کیا ہے۔ (جزء القراءۃ: ص 8)

2- امام یحیی بن معین کے تلمیذ طہمان کہتے ہیں: "سَمِعت يحيى يَقُول حَدِيث يرويهِ أَبُو حنيفَة عَن مُوسَى بن أبي عَائِشَة عَن عبد الله بن شَدَّاد عَن جَابر عَن النَّبِي صلى الله عَلَيْهِ وَسلم من كَانَ لَهُ إِمَام فقراءة إِمَامه لَهُ قِرَاءَة قَالَ لَيْسَ هُوَ بِشَيْء إِنَّمَا هُوَ عبد الله بن شَدَّاد" میں نے یحیی بن معین کو کہتے سنا: ابو حنیفہ نے جو موسی بن ابی عائشہ عن عبد اللہ بن شداد عن النبی ﷺ سے حدیث روایت کی ہے کہ جس کا امام ہو تو امام کی قراءت اس کی قراءت ہے، کہا: یہ کچھ بھی نہیں ہے، اور یہ عبد اللہ بن شداد سے ہی ہے (یعنی مرسل) (من کلام ابی زکریا روایۃ طہمان: 397)

4- امام ابو زرعہ الرازی کے تلمیذ المبرذعی کہتے ہیں کہ امام ابو زرعہ نے فرمایا: "أبو حنيفة يوصل الأحاديث، أو كلمة قالها أبو زرعة، هذا معناها. ثم قال لي أبو زرعة: حدث عن موسى بن أبي عائشة عن عبد الله بن شداد، عن جابر، عن النبي صلى الله عليه وسلم، فزاد في الحديث، عن جابر، يعني حديث القراء ة خلف" ابو حنیفہ احادیث موصول کر دیا کرتے تھے، جیسا اس طرح کا کوئی کلمہ کہا۔ پھر ابو زرعہ نے کہا: ابو حنیفہ نے موسی بن ابی عائشہ عن عبد اللہ بن شداد عن جابر عن النبی ﷺ سے روایت بیان کی اور اس میں انہوں نے جابر کا اضافہ کر دیا۔ (الضعفاء لابی زرعہ: ج 2 ص 719)۔

5- امام ابن ابی حاتم فرماتے ہیں کہ ان کے والد امام ابو حاتم الرازی نے فرمایا: "وَلا يَخْتَلِفُ أهلُ الْعِلْمِ أنَّ مَنْ قَالَ: مُوسَى بْنُ أَبِي عائِشَة، عَنْ جَابِرٍ؛ أَنَّهُ قَدْ أَخْطَأَ." اہل علم نے اس پر اختلاف نہیں کیا ہے کہ جس نے موسی بن ابی عائشہ عن جابر کہا اس نے غلطی کی ہے۔ اس پر ان کے بیٹے امام ابن ابی حاتم نے پوچھا: "قلتُ: الَّذِي قَالَ: عَنْ مُوسَى بْنِ أَبِي عائِشَة، عَنْ جَابِرٍ ، فَأَخْطَأَ؛ هُوَ النُّعْمَانُ بنُ ثابِت؟" جس شخص نے موسی بن ابی عائشہ عن جابر کہہ کر غلطی کی ہے کیو وہ نعمان بن ثاب ہیں؟ تو انہوں نے جواب دیا: "نعم" ہاں۔ (علل الحدیث لابن ابی حاتم: ج 2 ص 157-158)۔

6- امام ابن عدی فرماتے ہیں: "وهذا لم يوصله فزاد في إسناده جابر غير الحسن بن عمارة، وأبو حنيفة وبأبي حنيفة أشهر منه من الحسن بن عمارة وقد روى هذا الحديث عن موسى بن أبي عائشة غيرهما فأرسلوه مثل جرير، وابن عيينة، وأبو الأحوص، وشعبة والثوري وزائدة وزهير، وأبو عوانة، وابن أبي ليلى وشريك، وقيس وغيرهم عن موسى بن أبي عائشة، عن عبد الله بن شداد، أن النبي صلى الله عليه وسلم مرسلا." یعنی ان سب نے ابو حنیفہ اور الحسن بن عمارہ کے خلاف اسے مرسلا روایت کیا ہے۔ (الکامل لابن عدی: ج 3 ص 110)

7- امام دارقطنی فرماتے ہیں: "لم يسنده عن موسى بن أبي عائشة غير أبي حنيفة , والحسن بن عمارة وهما ضعيفان" اس روایت کو موسی بن ابی عائشہ سے مسندا کسے نے بیان نہیں کیا ہے سوائے ابو حنیفہ اور الحسن بن عمارہ کے اور وہ دونوں ضعیف ہیں۔ (سنن دارقطنی: 1233)
آگے چل کر فرمایا: "وروى هذا الحديث سفيان الثوري , وشعبة وإسرائيل بن يونس , وشريك , وأبو خالد الدالاني , وأبو الأحوص , وسفيان بن عيينة , وجرير بن عبد الحميد , وغيرهم عن موسى بن أبي عائشة , عن عبد الله بن شداد , مرسلا عن النبي صلى الله عليه وسلم وهو الصواب" (السنن: 1237)

دوسری جگہ فرمایا: "أبو حنيفة وهم في قوله في هذا الحديث عن جابر فإن جماعة من الحفاظ رووه عن موسى بن أبي عائشة، عن عبد الله بن شداد، مرسلا، عن النبي صلى الله عليه وسلم، منهم: شعبة، والثوري، وزائدة، وشريك، وإسرائيل، وابن عيينة، وجرير بن عبد الحميد، كلهم أرسلوه، وهذا أشبه بالصواب." (علل الدارقطنی: ج 13 ص 373)۔

8- امام بیہقی فرماتے ہیں: "وكذلك رواه غيره، عن سفيان بن سعيد الثوري، وشعبة بن الحجاج، وكذلك رواه منصور بن المعتمر، وسفيان بن عيينة، وإسرائيل بن يونس، وأبو عوانة وأبو الأحوص، وجرير بن عبد الحميد وغيرهم من الثقات الأثبات ورواه الحسن بن عمارة، عن موسى موصولا، والحسن بن عمارة متروك" (السنن الکبری للبیہقی: 2900)

9- حافظ ابن الجوزی فرماتے ہیں: "ولعله أن يكون أبا حنيفة وهم في قوله جابر فإن جماعة من الحفاظ رواه عن موسى بن أبي عائشة عن عبد الله بن شداد مرسلا عن النبي صلى الله عليه وسلم منهم شعبة وزائدة والثوري وشريك وابن عيينة وجرير بن عبد الحميد وكلهم أرسلوه وهذا أشبه بالصواب." (العلل المتناہیہ: 728)۔

10- حافظ عبد الحق الاشبیلی فرماتے ہیں: "أسنده الحسن بن عمارة وهو متروك، وأبو حنيفة وهو ضعيف كلاهما عن موسى بن أبي عائشة عن عبد الله بن شداد عن جابر، هكذا رواه الثقات إلا ثابت وسفيان بن عيينة وسفيان الثوري وشعبة وغيرهم، عن موسى، عن عبد الله بن شداد مرسلًا عن النبي - صلى الله عليه وسلم -." (الاحکام الوسطی: ج 1 ص 380)۔

11- امام ابن عبد البر فرماتے ہیں: "ولم يسنده غير أبي حنيفة وهو سيء الحفظ عند أهل الحديث وقد خالفه الحفاظ فيه سفيان الثوري وشعبة وابن عيينة وجرير فرووه عن موسى بن أبي عائشة عن عبد الله بن شداد مرسلا وهو الصحيح فيه الإرسال وليس مما يحتج به" اسے ابو حنیفہ کے علاوہ کسی نے مسندا بیان نہیں کیا اور وہ اہل حدیث کی نزدیک خراب حافظے کے مالک تھے، جبکہ اس میں ان کی مخالفت حفاظ نے کی ہے جن میں سفیان الثوری، شعبہ، ابن عیینہ، اور جریر شامل ہیں اور ان سب نے اسے موسی بن ابی عائشہ عن عبد اللہ بن شداد کے طریق سے مرسلا روایت کیا ہے، اور یہی صحیح ہے۔ اس میں ارسال ہے اور یہ روایت ان میں سے نہیں جس سے حجت لی جائے۔ (التمہید 11/48)۔

12- امام خطیب بغدادی فرماتے ہیں: "وأما حديث جابر فتفرد بوصل إسناده عن موسى بن أبي عائشة أبو حنيفة , وقيل عن الحسن بن عمارة كذلك , والحسن ضعيف جدا , والمحفوظ أن أبا حنيفة تفرد بوصله , وخالفه الثقات الحفاظ , منهم: سفيان الثوري , وشعبة بن الحجاج , وزائدة بن قدامة , وأبو عوانة الوضاح , وأبو الأحوص سلام بن سليم , وشريك بن عبد الله , وسفيان بن عيينة , وجرير بن عبد الحميد , وأبو إسحاق الفزاري , ووكيع بن الجراح فرووه , عن موسى بن أبي عائشة , عن عبد الله بن شداد , عن النبي صلى الله عليه وسلم , لم يذكروا فيه جابرا , والقول قولهم , فلا تثبت بالحديث حجة , لأنه مرسل" (الفقیہ والمتفقہ: ص 544 ج 1)۔

13- علامہ مغلطائی الحنفی فرماتے ہیں: "وقال (يعني الداقطني) لم يسنده عن موسىغير أبي حنيفة والحسن بن عمارة، ورواه جماعة من الثقات عن عبد الله بن شداد مرسلا، وهو الصواب، وكذا قاله يحيى فيما حكاه الخلال في كتاب العلل." (شرح ابن ماجہ لمغلطائی: ص 1437)۔

14- حافظ ابن عبد الہادی فرماتے ہیں: "قالوا: هذه الأحاديث كلُّها ضعاف: وأما الطريق الثالث: فقال الدَّارَقُطْنِيُّ: لم يسنده عن موسى غير أبي حنيفة والحسن بن عمارة، وهما ضعيفان" (تنقیح التحقیق: 2:214)۔

15- حافظ ابن حجر فرماتے ہیں: "لكنه حديث ضعيف عند الحفاظ وقد استوعب طرقه وعلله الدارقطني وغيره" لیکن یہ حدیث حفاظ کے نزدیک ضعیف ہے۔ دارقطنی وغیرہ نے اس کی علل اور طرق پر تفصیلی بحث کی ہے (فتح الباری: 2:242)۔

16- علامہ مجد ابن تیمیہ نے فرمایا: "وقد روي مسندا من طرق كلها ضعاف والصحيح انه مرسل" (المنتقی مع نیل: 2:221)

16- علامہ شوکانی نے امام دارقطنی، اور ابن حجر کا کلام نقل کر کے ان کی تائید کی ہے (نیل الاوطار: ج 2 ص 256)۔

17- علامہ محمد بن اسماعیل الامیر الصنعانی فرماتے ہیں: "لكنه ضعيف ومعارض بأقوى منه" (التنویر شرح الجامع الصغیر: 8953)۔

18- امام بیہقی بواسطہ امام حاکم، ابو موسی الرازی اہل الرائے کے فقیہ سے نقل کرتے ہیں کہ ان سے اس حدیث کے بارے میں پوچھا گیا تو انہوں نے کہا: "لم يصح فيه عندنا عن النبي صلى الله عليه وسلم شيء، إنما اعتمد مشايخنا فيه الروايات عن علي، وعبد الله بن مسعود، والصحابة" کہ نبی ﷺ سے یہ حدیث صحیح نہیں۔ ہمارے مشائخ نے حضرت علی، عبد اللہ بن مسعود اور صحابہ کے آثار پر اعتماد کیا ہے۔اس پر امام حاکم نے فرمایا: "أعجبني هذا لما سمعته، فإن أبا موسى، أحفظ من رأينا من أصحاب الرأي، على أديم الأرض" کہ میں نے جب ان سے یہ بات سنی تو مجھے بڑی عجیب لگی کیوں کہ میں نے روئے زمین میں جتنے اصحاب الرائے کو دیکھا ان سب سے ابو موسی احفظ ہیں۔

اس حدیث پر امام دارقطنی نے جو دلائل کی روشنی میں کلام کیا ہے اس کا جواب دینے کی بجائے علامہ عینی حنفی امام دارقطنی پر ہی آگ بگولہ ہو گئے اور فرمایا: "قال الدارقطني: وهذا الحديث لم يسنده عن جابر بن عبد الله، غيرُ أبي حنيفة، والحسنُ بن عمارة، وهما ضعيفان، وقد رواه سفيان الثوري، وأبو " الأحوص، وشعبة، وإسرائيل، وشريك، وأبو خالد الدالاني، وسفيان بن عيينة، / 1 [وجرير] ، بن عبد الحميد، وغيرهم، عن موسى بن أبي عائشة، عن عبد الله بن شداد، عن النبي مرسلاً، وهو الصواب.
قلتُ: قد ظهر لك تحامل الدارقطني على أبي حنيفة، وتعصُبُهُ الفاسد، فمن أين للدارقطني تضعيف مثل أبي حنيفة؟ والحال أنه بهذا يستحق التضعيف، ثم هو يُضَعف حديث أبي حنيفة، وقد روى هو في " سننه" أحاديث سقيمة معلولة، وأحاديث غريبة منكرة، وأحاديث موضوعا، وكيف يُضَعفُهُ
" کہ دارقطنی نے کہا ہے کہ اس حدیث کو ابو حنیفہ اور الحسن بن عمارہ کے علاوہ کسی نے مسندا بیان نہیں کیا ہے اور وہ دونوں ضعیف ہیں جب کہ ان سب لوگوں نے اسے مرسلا روایت کیا ہے۔
میں کہتا ہوں (یعنی عینی صاحب) کہ ابو حنیفہ پر دارقطنی کی منافرت اور فاسد تعصب ظاہر ہوگئی، دارقطنی کون ہوتا ہے ابو حنیفہ کو ضعیف کہنے والا؟ جب کہ حال یہ ہے کہ تضعیف تو اس کی اپنی ہونی چاہیے۔ پھر یہ کہ وہ ابو حنیفہ کی حدیث کو ضعیف کہتا ہے، جبکہ اس نے خود اپنی سنن میں کمزور معلول اور غریب منکر، اور موضوع احادیث روایت کی ہیں۔۔
(شرح ابی داود: ج 3 ص 497)

گویا امام ابو حنیفہ کی غلطی کی نشاندہی کرنا بھی اب گناہ ہے، جبکہ خود عینی نے دارقطنی کے دلائل کا کوئی جواب نہیں دیا۔ بلکہ کہنا تو یہ چاہیے کہ علامہ عینی کون ہوتے ہیں امام دارقطنی جیسے امام العلل پر تنقید کرنے والے؟ جوش میں آکر علامہ عینی نے دارقطنی پر تعصب اور منافرت کا الزام بھی لگایا دیا جبکہ اس کے اصل حق دار تو وہ خود ہیں جیسا کہ انہی کے ہم مسلک علامہ عبد الحئ لکھنوی رحمہ اللہ فرماتے ہیں:
"لو لم يكن فيه رائحة التعصب المذهبي لكان أجود و أجود" ترجمہ: اگر ان میں مذہبی تعصب کی بُو نہ ہوتی تو وہ بڑے قابل عالم ہوتے (الفوائد البہیہ فی تراجم الحنفیہ: 76)۔
مزید یہ کہ علامہ عینی نے جو امام دارقطنی پر ضعیف ومعلول احادیث اپنی سنن میں نقل کرنے کا الزام لگایا ہے تو یہ بھی محض سنن دارقطنی سے ان کی لا علمی کا نتیجہ ہے۔ کیونکہ سنن کی تالیف میں امام دارقطنی کا مقصد صرف صحیح احادیث نقل کرنے کا ہرگز تھا بلکہ امام دارقطنی کا مقصد بالکل اس کے برعکس تھا۔ سنن کی تالیف میں امام دارقطنی کا مقصد ہی یہی تھا کہ وہ اس میں وہ تمام ضعیف، موضوع ومعلول احادیث ذکر کریں جن پر فقہاء نے اعتماد کیا ہے تا کہ ان کا ضعف اور علل واضح کیا جا سکے۔
چنانچہ شیخ الاسلام ابن تیمیہ فرماتے ہیں: "وَهُوَ قَصَدَ بِهِ غَرَائِبَ السُّنَنِ ؛ وَلِهَذَا يَرْوِي فِيهِ مِنْ الضَّعِيفِ وَالْمَوْضُوعِ مَا لَا يَرْوِيهِ غَيْرُه" اور دارقطنی کا مقصد یہ تھا کہ وہ غریب سنن کو جمع کریں اور اسی لئے انہوں نے اپنی سنن میں ضعیف، موضوع اور وہ سب حدیثیں بیان کی ہیں جو دوسروں نے نہیں کی (مجموع الفتاوی 27:166)۔
اسی طرح حافظ ابن عبد الہادی فرماتے ہیں: " بل إنما رواه مثل الدارقطني الذي يجمع في كتابه غرائبَ السنن ، ويكثر فيه من رواية الأحاديث الضعيفة والمنكرة ، بل والموضوعة ، ويبين علةَ الحديث وسبب ضعفه وإنكاره في بعض المواضع " (الصارم المنکی ص 31)۔
چنانچہ جذبات میں آ کر علامہ عینی کا دارقطنی پر کلام کرنا خود انہی پر تنقید ہے۔ جبکہ سنن دارقطنی کی افادیت کو جاننے والے جانتے ہیں کہ اس کتاب کا کیا مقام ہے، چنانچہ حافظ ابن کثیر فرماتے ہیں: " له كتابه المشهور، من أحسن المصنّفات في بابه، لم يسبق إلى مثله، ولا يلحق في شكله، إلا من استمد من بحره، وعمل كعمله " (البدایہ 11:317)۔
 

رضا میاں

سینئر رکن
شمولیت
مارچ 11، 2011
پیغامات
1,557
ری ایکشن اسکور
3,580
پوائنٹ
384
احادیث کی ترتیب طرق کے حساب سے ہے جس کہ طرق سب سے زیادہ ہیں اس کو پہلے ذکر کیا گیا ہے۔
 

رضا میاں

سینئر رکن
شمولیت
مارچ 11، 2011
پیغامات
1,557
ری ایکشن اسکور
3,580
پوائنٹ
384
حدیث # 2

عَنْ أَبُو حَنِيفَةَ، عَنْ حَمَّادٍ، عَنْ عَامِرٍ، قَالَ: عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ: «مَسَحَ عَلَى الْخُفَّيْنِ وَعَلَيْهِ جُبَّةٌ ضَيِّقَةُ الْكُمَّيْنِ فَأَخْرَجَ يَدَهُ مِنْ أَسْفَلِ الْجُبَّةِ»
ترجمہ: ابو حنیفہ روایت کرتے ہیں حماد بن ابی سلیمان سے وہ روایت کرتے ہیں عامر الشعبی سے وہ کہتے ہیں کہ مغیرۃ بن شعبہ رضی اللہ عنہ نے نبی ﷺ سے روایت کیا کہ آپ ﷺ نے خفین کے اوپر مسح کیا، اور آپ نے ایک تنگ آستینوں والا جبہ پہن رکھا تھا، جس کی وجہ سے انہوں نے اپنا ہاتھ جبہ کے نیچے سے نکالا۔
امام ابو حنیفہ سے اس روایت کا ثبوت:
امام ابو نعیم بیان کرتے ہیں:
حَدَّثَنَا أَبُو مُحَمَّدِ بْنُ حَيَّانَ، ثنا سَلْمُ بْنُ عِصَامٍ، عَنْ عَمِّهِ، ثنا الْحَكَمُ، عَنْ زُفَرَ، عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ، عَنْ حَمَّادٍ، عَنْ عَامِرٍ.
ح وَثنا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُظَفَّرِ، ثنا أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْكَرْخِيُّ، ثنا الْحَسَنُ بْنُ شَبِيبٍ، ثنا أَبُو يُوسُفَ الْقَاضِي، عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ، عَنْ حَمَّادٍ، عَنْ عَامِرٍ.
ح وَثنا أَبُو مُحَمَّدِ بْنُ حَيَّانَ، ثنا أَبَانُ بْنُ خَلَفٍ، ثنا مُوسَى بْنُ نَصْرٍ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ.
ح وَثنا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، ثنا أَبُو عَرُوبَةَ، وَأَبُو مَعْشَرٍ، قَالا: ثنا عَمْرُو بْنُ أَبِي عَمْرٍو، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ، عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ، عَنْ حَمَّادٍ، عَنْ عَامِرٍ.
ح وَثنا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ، ثنا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ نَاجِيَةَ، ثنا الْحَسَنُ الزَّعْفَرَانِيُّ، ثنا أَسَدُ بْنُ عَمْرٍو، عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ، عَنْ حَمَّادٍ، عَنْ عَامِرٍ.
ح وَثنا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ، ثنا عَلِيُّ بْنُ سَعِيدٍ، ثنا الْمُثَنَّى بْنُ الصَّلْتِ، ثنا الْقَاسِمُ بْنُ الْحَكَمِ، ثنا أَبُو حَنِيفَةَ، عَنْ حَمَّادٍ، عَنْ عَامِرٍ، كُلُّهُمْ قَالَ: عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ، عَنِ النَّبِيِّ
قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ فِي حَدِيثِهِ، عَنْ عَامِرٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُوسَى الأَشْعَرِيِّ، عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ، وَقَالَ شُعْبَةُ بْنُ إِسْحَاقَ عَنْهُ مِثْلَهُ
(مسند ابی حنیفہ روایۃ ابو نعیم: ص 85)
ان تمام اسانید میں کوئی نہ کوئی مقال ہے البتہ سب مل کر ایک دوسرے کو تقویت دینے کے لئے کافی ہیں۔
اس کے علاوہ محمد بن الحسن نے کتاب الآثار میں بھی اسے عن أبي حنيفة عن حماد عن عامر عن إبراهيم بن موسي عن المغيرة سے روایت کیا ہے اور ان سے خطیب بغدادی نے اپنی تاریخ میں بھی اسی طرح روایت کیا ہے (ج 11 ص 158 واسنادہ صحیح الی الشیبانی)۔
چنانچہ شیبانی نے یہاں ابو حنیفہ کے دیگر اصحاب کی مخالفت کی ہے اور ان سب نے اسے ابراہیم بن موسی کے واسطے کے بغیر روایت کیا ہے اور وہی صحیح ہے۔ چنانچہ یہ غلطی محمد بن الحسن کی طرف سے ہے۔
اسی طرح ابو یوسف القاضی کی طرف منسوب کتاب الآثار (ح 68) میں ابو نعیم کی درج بالا اسناد کے خلاف مروی ہے کہ ابو یوسف نے اسے عن أبي حنيفة عن الهيثم عن عامر عن المغيرة به سے روایت کیا ہے۔ البتہ اس کتاب کے امام ابو یوسف سے ثابت ہونے کا کوئی ثبوت نہیں مل سکا ہے۔ اور اگر یہ ثابت بھی ہوتی تو اس میں ابو یوسف نے بھی ابو حنیفہ کے دیگر اصحاب کی مخالفت کی ہے کیونکہ انہوں نے اسے ہیثم کے واسطے کے بغیر ذکر کیا ہے۔ بلکہ ابو یوسف کی اپنی روایت جسے ابو نعیم نے اپنی سند سے ذکر کیا ہے وہ بھی اس کے خلاف ہے۔
مخالفات ومتابعات:
عامر بن شراحیل الشعبی رحمہ اللہ سے اس روایت پر اختلاف ہے:
امام ابو حنیفہ کی اس روایت میں شعبی نے اس روایت کو براہ راست المغیرۃ بن شعبہ رضی اللہ عنہ سے روایت کیا ہے، اور درمیان میں کوئی واسطہ ذکر نہیں کیا ہے۔
جبکہ دیگر رواۃ نے اسے عن شعبی عن عروہ بن المغیرۃ عن المغیرۃ بن شعبہ کے طریق سے عروۃ کے واسطے کے ساتھ روایت کیا ہے۔
شعبی سے درج ذیل لوگوں نے اسے عروۃ کے واسطے کے ساتھ روایت کیا ہے:
1- یونس بن ابی اسحاق السبیعی
  • اخرجه الشافعي في المسند (75) وفي الأم (ج 1 ص 48)، والحميدي (776) وابن خزيمة (191) والدارقطني (763) وأبو عوانة في المستخرج (700، 702) والطبراني في الكبير (ج 20 372 ح 867) من طريق سفيان بن عيينة عن يونس عن الشعبي عن عروة بن المغيرة به
  • وأخرجه أحمد في المسند (18242) وأخرجه الترمذي (1768) عن يوسف بن عيسي كلاهما قالا حدثنا وكيع - وفي رواية أحمد قال - حدثنا يونس بن أبي إسحاق سمعته من الشعبي قال: شهد لي عروة بن المغيرة، على أبيه، أنه شهد له أبوه على رسول الله صلى الله عليه وسلم فذكر الحديث
  • واخرجه ابو داؤد في السنن (151) قال حدثنا مسدد حدثنا عيسي بن يونس حدثني أبي عن الشعبي قال سمعت عروة بن المغيره به
  • وأخرجه الطبراني في الكبير (ج 20 ص 371 ح 865) من طريق محمد بن يوسف الفريابي قال ثنا يونس بن أبي إسحاق عن الشعبي به
  • وأخرجه الرامهرمزي في المحدث الفاصل (ص 467) وغيره من طريق سلم بن قتيبة قال: أشهد على يونس بن أبي إسحاق، قال: أشهد على الشعبي، قال: أشهد على عروة بن المغيرة، قال: أشهد على المغيرة
2- زکریا بن ابی زائدۃ
  • اخرجه الشافعي في المسند (75) وفي الأم (ج 1 ص 48)، والحميدي (776) وابن خزيمة (191) والدارقطني (763) وأبو عوانة في المستخرج (702)، وابن حبان (ج 4 : ص 156) والطبراني في الكبير (ج 20 372 ح 867) من طريق سفيان بن عيينة عن زكريا عن الشعبي عن عروة بن المغيرة به
  • وأخرجه أحمد في المسند (18196) قال حدثنا إسحاق بن يوسف حدثنا زكريا بن أبي زائدة عن الشعبي به
  • وأخرجه أحمد أيضا (18235) قال حدثنا يحيي بن سعيد - يعني القطان - عن زكريا عن عامر به
  • وأخرجه الدارمي (740)، والبخاري في الصحيح (5799)، والبيهقي في الكبري من طريق علي بن الحسن بن أبي عيسي الهلالي كلهم قالوا حدثنا أبو نعيم عن زكريا بن أبي زائدة عن الشعبي به - وأبو نعيم هو الفضل بن دكين
  • وأخرجه مسلم في صحيحه (274) وقال حدثنا محمد بن عبد الله بن نمير حدثنا أبي - يعني عبد الله بن نمير - قال حدثنا زكريا، عن عامر به
  • وأخرجه ابن المنذر في الأوسط (ج 1 ص 441) من طريق عبيدالله بن موسي أنا زكريا بن أبي زائدة عن عامر عن عروة به
  • وأخرجه البيهقي في الكبري (1336) من طريق جعفر بن عون قال ثنا زكريا بن أبي زائدة عن الشعبي به
3- عبد اللہ بن عون البصري
  • أخرجه أحمد في المسند (18193) والطحاوي في شرح مشكل الآثار (5653) من طريق يزيد بن هارون، أخبرنا ابن عون، عن الشعبي، عن عروة بن المغيرة به
  • وأخرجه النسائي في السنن (82) من طريق بشر بن المفضل عن عن ابن عون عن الشعبي به
4- عمر بن ابی زائدۃ الکوفی
  • أخرجه مسلم في صحيحه (274) وأبو عوانة في المستخرج (701) من طريق إسحاق بن منصور قال حدثنا عمر بن أبي زائدة عن الشعبي به
  • وأخرجه ابن الأعرابي في معجمه (2400) وقال: نا هشام، نا عبد الله بن رجاء، نا عمر بن أبي زائدة، عن عبد الله بن أبي السفر، عن الشعبي، عن عروة به، وذكر واسطة عبد الله بن أبي السفر بين عمر والشعبي لعله خطاء من عبد الله بن رجاء وهو صدوق يهم عند الحافظ
5- اسماعیل بن ابی خالد
اسماعیل بن ابی خالد سے اس روایت پر اختلاف ہے۔ چنانچہ:
  • أخرجه الطبراني في المعجم (ج 20 ص 372 ح 869) وقال: حدثنا محمد بن أحمد بن البراء، ثنا المعافى بن سليمان، ثنا موسى بن أعين، عن إسماعيل بن أبي خالد، عن الشعبي، عن عروة بن المغيرة بن شعبة، عن أبيه
  • وخالفه القاسم بن معن فرواه عن إسماعيل بن أبي خالد عن الشعبي عن المغيرة بن شعبة، ولم يذكر بينهما أحدا ( أخرجه الطبراني في المعجم الأوسط 5287 من طريق المعافي بن سليمان، وانظر العلل الدارقطني ج 7 ص 99)
طبرانی نے ذکر کیا ہے کہ دونوں طرق کو المعافی بن سلیمان نے روایت کیا ہے البتہ القاسم بن معن کی روایت میں طبرانی نے یہ ذکر نہیں کیا ہے کہ اس طریق کو المعافی سے کس نے روایت کیا ہے۔ ممکن ہے یہ بھی محمد بن احمد بن البراء کی سند سے ہی ہو۔ بہرحال دونوں صورتوں میں موسی بن اعین کی روایت زیادہ راجح ہے کیونکہ یہ دیگر روایات کے موافق ہے۔

6- حصین بن عبد الرحمن ابو الہذیل السلمی الکوفی
حصین بن عبد الرحمن سے اس روایت میں اختلاف ہے چنانچہ:
  • اخرجه الشافعي في المسند (75) وفي الأم (ج 1 ص 48)، والحميدي (776) وابن خزيمة (191) والدارقطني (763) وأبو عوانة في المستخرج (700، 702) والطبراني في الكبير (ج 20 372 ح 867) من طريق سفيان بن عيينة عن حصين عن الشعبي عن عروة بن المغيرة عن المغيرة بن شعبة
اس روایت میں سفیان بن عیینہ نے اسے حصین بن عبد الرحمن سے عروہ بن المغیرۃ کے واسطے کے ساتھ روایت کی ہے جبکہ: محمد بن فضیل اور عبثر بن القاسم نے اسے عروۃ کے واسطے کے بغیر ذکر کیا ہے، چنانچہ:
  • أخرجه الطبراني في الكبير (ج 20 ص 413 ح 990) قال: حدثنا الحسين بن إسحاق التستري، ثنا عثمان بن أبي شيبة، ثنا محمد بن فضيل، عن حصين، عن الشعبي، قال: سمعت المغيرة، وهو يخطب على المنبر
  • وأخرجه ابو بكر الأنباري قال حدثنا جعفر، قثنا محمد بن سابق، قثنا عبثر بن القاسم، عن حصين، عن الشعبي، وسعد بن عبيدة، عن المغيرة بن شعبة" (حدیث ابی بکر الانباری: جزء2 ص 81 ح 80 وجالہ ثقات)
حصین کی روایات کے تمام اختلافات سے ایک بات تو واضح ہے کہ شعبی نے مغیرۃ بن شعبہ سے سماع کی صراحت کسی بھی روایت میں نہیں کی ہے سوائے محمد بن فضیل کی روایت میں۔ ان میں سے سفیان بن عیینہ کی روایت زیادہ راجح معلوم ہوتی ہے کیونکہ سفیان بن عیینہ ان دونوں سے زیادہ احفظ ہیں۔
مزید یہ کہ حصین بن عبد الرحمن کا حافظہ عمر کے اخری دور میں متغیر ہو گیا تھا اور سفیان بن عیینہ کی حصین سے روایت تغیر سے پہلے کی ہے، جبکہ محمد بن فضیل اور عبثر کی روایت کا زمانہ مجہول ہے۔ لہٰذا سفیان بن عیینہ کی روایت ہی زیادہ راجح ہے اور یہی شعبی کے دیگر اصحاب کے بھی موافق ہے۔

7- ابو اسحاق سلیمان بن فیروز الشیبانی
ابو اسحاق الشیبانی سے اس روایت میں اختلاف ہے:
  • أخرجه الطبراني في الكبير (ج 20 ص 371 ح 866) من طريق أسد بن موسي ثنا إسرائيل عن أبي إسحاق عن عامر الشعبي عن عروة بن المغيرة عن أبيه
  • وأخرجه الطبراني في الأوسط (8933) من طريق أسد بن موسي ثنا شريك عن أبي إسحاق عن عامر الشعبي عن عروة بن المغيرة بن شعبه عن أبيه
الغرض اسرائیل اور شریک دونوں نے اسے ابو اسحاق سے عروہ کے واسطے کے ساتھ ذکر کیا ہے، جبکہ:
  • أخرجه البيهقي في الكبري (1346) من طريق ثنا عُمَرُ بْنُ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ، ثنا أَبِي، عَنِ الشَّيْبَانِيِّ، عَنِ الشَّعْبِيِّ، عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ
اولا: عمر بن حفص صدوق یہم ہیں۔ دوسرا یہ کہ حفص بن غیاث کا حافظہ بھی آخر عمر میں کچھ کمزور ہو گیا تھا۔ تیسرا یہ کہ دیگر رواۃ نے صراحتا اسے شعبی اور مغیرہ کے درمیان انقطاع کے ساتھ روایت کیا ہے، چنانچہ:
  • أخرجه الترمذي في السنن (1769) قال: حدثنا قتيبة قال: حدثنا ابن أبي زائدة، عن الحسن بن عياش، عن أبي إسحاق هو الشيباني، عن الشعبي قال: قال المغيرة بن شعبة
اس طریق میں انقطاع کی طرف ہلکہ سا اشارہ ملتا ہے کیونکہ شعبی نے اسے صیغہ احتمال سے روایت کیا ہے اور یہ بطور روایت نہیں بلکہ بطور حکایت بیان کی گئی روایت معلوم ہوتی ہے۔ یہ بات مزید واضح ہو جاتی ہے جب ہم اگلے چند طریق دیکھتے ہیں، چنانچہ:
  • أخرجه الطبراني في الكبير (ج 20 ص 413 ح 992) قال حدثنا محمد بن عبد الله الحضرمي، وثنا الحسين بن إسحاق التستري قالا , ثنا أبو سعيد الأشج، ثنا أبو أسامة، ثنا إسحاق بن أبي إسحاق الشيباني، عن أبيه، قال: لما حدث الشعبي، بحديث المغيرة بن شعبة أنه رأى النبي صلى الله عليه وسلم توضأ ومسح على خفيه قلت: يا أبا عمرو , ومن أين كان للنبي صلى الله عليه وسلم خفان؟ قال: أهداهما له دحية الكلبي "
  • وأخرجه الطبراني في الكبير (ج 20 ص 413 ح 991) وأبو بكر الأزدي (حديث أبي بكر الأزدي: ح ١)، وأبو الشيخ الأصبهاني في أخلاق النبي (374) من طريق الحسن بن عياش عن الشيباني، عن عامر، قال: قيل للمغيرة بن شعبة
اس روایت میں ابو اسحاق الشیبانی کے فرزند اسحاق بن ابی اسحاق اور الحسن بن عیاش نے بالکل واضح طور سے اس روایت کو ابو اسحاق الشیبانی کے طریق سے شعبی اور المغیرۃ کے درمیان انقطاع کے واضح اشارے کے ساتھ روایت کیا ہے۔ اور اس سے یہ بات بھی سامنے آتی ہے کہ ہو سکتا ہے بعض اوقات شعبی نے بطور حکایت یا تذکرہ کے سند ذکر کیے بغیر اس روایت کو براہ راست مغیرۃ بن شعبہ سے روایت کر دیا ہو اور بعض رواۃ نے اسے روایت سمجھ کر بیان کر دیا ہو۔

8- مجالد بن سعید الکوفی
مجالد سے بھی اس روایت میں اختلاف ہے، چنانچہ:
  • أخرجه الطبراني في الكبير (871) وفي الأوسط (533) قال حدثنا أحمد بن القاسم بن مساور الجوهري، وعبدان بن أحمد، قالا: ثنا عبد الله بن عمر بن أبان، ثنا عبيدة بن الأسود، عن القاسم بن الوليد، ومجالد، عن عامر الشعبي، حدثني عروة بن المغيرة، عن أبيه
  • وخالف القاسم في هذه الرواية عبدة بن سليمان فأخرجه عنه أحمد في المسند (18141) وقال حدثنا عبدة بن سليمان أبو محمد الكلابي، حدثنا مجالد، عن الشعبي، عن المغيرة بن شعبة ولم يذكر بينهما عروة بن المغيرة
البتہ مجالد ضعیف ہیں۔

9 - سلیم مولی الشعبی
  • أخرجه أبو نعيم في طبقات المحدثين بأصبهان (ج 4 ص 301)، قال: حدثني يعقوب بن إسحاق , قال: ثنا محمد بن غالب , قال: ثني عبد الصمد بن النعمان , قال: ثنا سليم مولى الشعبي، عن عامر الشعبي , عن عروة بن المغيرة , عن أبيه
  • وأخرجه الطبراني في الكبير (ج 20 ص 374 ح 874) قال: حدثنا محمد بن عبدان بن أحمد، ثنا محمد بن غالب به
10- داود بن یزید الأودی
  • أخرجه الطحاوي في شرح معاني الآثار (522) قال: حدثنا ابن مرزوق قال: ثنا مكي بن إبراهيم قال: ثنا داود بن يزيد , عن عامر , عن عروة بن المغيرة أنه سمع أباه يقول۔
  • وأخرجه الطبراني في الكبير (ج 20 ص 374) قال: حدثنا عبد الله بن محمد بن شعيب الرحابي، ثنا يحيى بن حكيم المقوم، ثنا مكي بن إبراهيم، ثنا داود بن يزيد الأودي به
  • ورواه أيضا في المعجم الأوسط (8524)، قال حدثنا معاذ قال نا أبي قال نا مكي بن إبراهيم قال نا داود بن يزيد الأودي به
خلاصۃ التخریج:
اس تخریج سے یہ معلوم ہوا کہ امام شعبی سے اس روایت کو ان کے تمام اصحاب نے عروۃ بن المغیرۃ کے واسطے کے ساتھ ذکر کیا ہے، جن کی تعداد دس ہے، اور ان میں سے بعض اصحاب کی روایت میں اختلاف ہے لیکن ان میں بھی راجح روایت عروۃ کے واسطے کے ساتھ والی ہے۔
جبکہ حماد بن ابی سلیمان کے طریق سے ابو حنیفہ نے اسے اکیلے ہی بغیر کسی واسطے کے ذکر کیا ہے، حالانکہ حماد بن ابی سلیمان کی ایک دوسری روایت میں بھی اسے واسطے کے ساتھ ذکر کیا گیا ہے، چنانچہ امام ابن ابی حاتم فرماتے ہیں:
وسُئِلَ أَبُو زُرْعَةَ عَنْ حديثٍ رَوَاهُ سُلَيمان بن عبد الرحمن الدمشقي، عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَيَّاش، عَنْ أَبِي شَيْبَةَ يَحْيَى بْن يَزِيدَ الرُّهَاوي ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَبِي أُنَيْسَة، عَنْ حمَّاد ، عَن عامر الشَّعْبي، عن إبراهيم ابن أَبِي مُوسَى، عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَة؛ فِي الوُضُوء والمَسْح عَلَى الخُفَّين؟ فَقَالَ أَبُو زُرْعَةَ: وَهِمَ فِيهِ حمَّاد (علل الحدیث لابن ابی حاتم: ج 1 ص 632، 633)
اگرچہ حماد کی اس روایت میں ابراہیم بن ابی موسی کا واسطہ غلط ہے لیکن یہ واضح ہے کہ یہ روایت شعبی اور المغیرۃ کے درمیان واسطے کے ساتھ ہے۔
اوپر بیان کیا گیا ہے کہ محمد بن الحسن الشیبانی نے بھی اپنی روایت میں اسے ابو حنیفہ کے طریق سے شعبی اور المغیرۃ کے درمیان ابراہیم بن ابی موسی کے واسطے کے ساتھ ذکر کیا ہے۔ تو اگر یہ اضافہ ابو حنیفہ کی روایت میں صحیح ہے تو بات اور بھی واضح ہو جاتی ہے کہ حماد کی اصل روایت اس واسطے کے ساتھ ہے۔ اور امام ابو حنیفہ کا اسے بنا ابراہیم کے واسطے کے ذکر کرنا ان کی غلطی ہے۔
جبکہ اس روایت کو شعبی اور المغیرۃ کے درمیان سرے سے کوئی واسطہ ذکر کیے بغیر ہی روایت کرنا بھی غلط ہے کیونکہ اصل روایت عروۃ کے واسطے کے ساتھ ہے۔
ممکن ہے کہ شعبی نے روایت میں تدلیس کی ہو اور بعد میں واسطہ ذکر کر دیا ہو۔ لیکن امام شعبی سے تدلیس ثابت نہیں ہے جبکہ ابو اسحاق کی روایت سے معلوم ہوتا ہے کہ انہوں نے یہ روایت معلقا یا بطور مذاکرہ ذکر کی اور بعض رواۃ نے اسے ایسے ہی روایت کر دیا۔ لہٰذا یہ شعبی کی تدلیس کی بجائے راویوں کی غلط فہمی معلوم ہوتی ہے۔
اسی لئے امام دارقطنی رحمہ اللہ فرماتے ہیں:
"وأحسنها إسنادا حديث الشعبي، عن عروة بن المغيرة، عن أبيه." (علل الدارقطنی: ج 7 ص 100)
اور امام بیہقی رحمہ اللہ فرماتے ہیں: "
"والشعبي إنما روى حديث المسح عن عروة بن المغيرة عن أبيه" شعبی نے مسح والی حدیث کو عروۃ بن المغیرۃ کے واسطے کے ساتھ ہی مغیرۃ بن شعبہ سے روایت کیا ہے (السنن الکبری للبیہقی: 1346)
واللہ اعلم۔
 
Last edited:
Top