منصور بن المعتمر بن عبد الله السلمى کی روایت
منصور سے یہ روایت تین راویوں سے منقول ہے :
- اول: سفیان ثوری
- دوم: ابوالاحوص الحنفی
- سوم: محمد بن يوسف الفريابي
اول: سفیان ثوری کی روایت :
سفیان ثوری سے اسے درج ذیل لوگوں نے روایت کیا ہے:
(1)عبد الله بن إدريس(کتب ستہ کے زبردست ثقہ راوی)
امام أبوداؤد رحمه الله (المتوفى275) نے کہا:
حدثنا محمد بن العلاء، عن ابن إدريس، أخبرنا (حصين، عن هلال بن يساف، عن عبد الله بن ظالم، و) سفيان، عن منصور، عن هلال بن يساف، عن عبد الله بن ظالم المازني، ذكر سفيان رجلا فيما بينه وبين عبد الله بن ظالم المازني قال: سمعت سعيد بن زيد بن عمرو بن نفيل قال: لما قدم فلان إلى الكوفة أقام فلان خطيبا، فأخذ بيدي سعيد بن زيد فقال: ألا ترى إلى هذا الظالم، فأشهد على التسعة إنهم في الجنة، ولو شهدت على العاشر لم إيثم، - قال ابن إدريس: والعرب تقول آثم -، قلت: ومن التسعة؟ قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: وهو على حراء «اثبت حراء إنه ليس عليك إلا نبي، أو صديق، أو شهيد» قلت: ومن التسعة؟ قال: رسول الله صلى الله عليه وسلم، وأبو بكر، وعمر، وعثمان، وعلي، وطلحة، والزبير، وسعد بن أبي وقاص، وعبد الرحمن بن عوف "، قلت: ومن العاشر؟ فتلكأ هنية ثم قال: أنا[سنن أبي داود 4/ 211 رقم4648]
(2)معاوية بن هشام الأسدى(کتب ستہ کے ثقہ راوی)
امام عبد الله بن أحمد بن حنبل رحمه الله (المتوفى 290)نے کہا:
حدثني محمد بن أبان البلخي قثنا معاوية بن هشام قثنا سفيان، عن منصور، عن هلال، عن حيان بن غالب قال: جاء رجل إلى سعيد بن زيد، ثم أنشأ يحدث قال: كنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم على حراء، فتحرك، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «اثبت حراء، فليس عليك إلا نبي، أو صديق، أو شهيد» ، قال: وعليه النبي صلى الله عليه وسلم وأبو بكر، وعمر، وعلي، وعثمان، وطلحة، والزبير، وسعد بن مالك، وعبد الرحمن بن عوف، وسعيد بن زيد[فضائل الصحابة لأحمد بن حنبل 1/ 113]
(3)القاسم بن يزيد الجرمي( سنن نسائی کے ثقہ راوی)
امام نسائي رحمه الله (المتوفى303)نے کہا:
أخبرني محمد بن عبد الله بن عمار قال: حدثنا قاسم الجرمي قال: حدثنا سفيان، عن منصور، عن هلال بن يساف، عن فلان بن حيان، عن عبد الله بن ظالم قال: استقبلت سعيد بن زيد قال: «أمراؤنا يأمروننا أن نلعن إخواننا، وإنا لا نلعنهم» ولكن نقول: عفا الله عنهم، سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «ستكون بعدي فتن يكون فيها ويكون» فقال رجل: لئن أدركناها لنهلكن قال: «بحسبكم القتل» قال: ثم جاء رجل فقال: إني أحببت عليا لم أحبه شيئا قط قال: «أحببت رجلا من أهل الجنة» ثم أنشأ يحدث قال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم وأبو بكر، وعمر، وعثمان، وعلي، وطلحة، والزبير، وعبد الرحمن، وسعد، ولو شئت عددت العاشر يعني نفسه فقال: «اثبت حراء، فإنه ليس عليك إلا نبي، أو صديق، أو شهيد»[السنن الكبرى للنسائي 7/ 332]
(4)عبيد بن سعيد القرشي (صحیح مسلم ، سنن نسائی اورسنن ابن ماجہ کے ثقہ راوی)
ان سے درج ذیل لوگوں نے روایت کیا ہے:
يوسف بن يعقوب الصفار
أبو بكر بن أبي عاصم (المتوفى 287)نے کہا:
ثنا يوسف بن يعقوب الصفار، ثقة من أهل الخير، ثنا عبيد بن سعيد القرشي، ثنا سفيان الثوري، عن منصور، عن هلال بن يساف، عن فلان بن حيان القرشي، عن عبد الله بن ظالم، عن سعيد بن زيد بن عمرو بن نفيل، قال: أتاني رجل فقال: أخبرني عن علي فإني أحببته حبا لم أحبه أحدا قط. قال: أحسنت أحببت رجلا من أهل الجنة، قال: فأخبرني عن عثمان فإنى أبغضته بغضا لم أبغضه أحدا قط. قال: بئس ما صنعت، أبغضت رجلا من أهل الجنة. ثم أنشأ يحدث، قال: تحرك حراء فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «اسكن حراء فإنه ليس عليك إلا نبي، أو صديق، أو شهيد» . قال: وعليه رسول الله صلى الله عليه وسلم، وأبو بكر، وعمر، وعثمان، وعلي، وطلحة، والزبير، وعبد الرحمن بن عوف، وسعد بن مالك. قال: ولو شئت أن أخبركم بالعاشر أخبرتكم. يعني نفسه.[السنة لابن أبي عاصم 2/ 618]
إسحاق بن إبراهيم
امام نسائي رحمه الله (المتوفى303)نے کہا:
أخبرنا إسحاق بن إبراهيم قال: حدثنا عبيد بن سعيد قال: حدثنا سفيان، عن منصور، عن هلال بن يساف، عن ابن حيان، عن عبد الله بن ظالم، عن سعيد بن زيد قال: تحرك حراء فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم. فذكر مثله[السنن الكبرى للنسائي 7/ 327]
محمد بن أبان أبو بكر
أبو سعيد الشاشي (المتوفى 335 )نے کہا
حدثنا أحمد بن زهير بن حرب، نا محمد بن أبان أبو بكر، نا عبيد بن سعيد، أنا سفيان، عن منصور، عن هلال بن يساف، عن فلان بن حيان، عن عبد الله بن ظالم، عن سعيد بن زيد قال: جاءه رجل فذكر، عن النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم نحوه[المسند للشاشي 1/ 249]
أبو كريب
امام طبراني رحمه الله (المتوفى360) نے کہا:
حدثنا محمد بن عبد الله الحضرمي، ثنا أبو كريب، حدثنا عبيد بن سعيد، ثنا سفيان، عن منصور، عن هلال بن يساف، عن فلان بن حيان، عن عبد الله بن ظالم، عن سعيد بن زيد، عن النبي صلى الله عليه وسلم مثله[المعجم الكبير للطبراني 1/ 150]
یہ رواۃ عبید بن سعید القرشی سے ایک ہی طرح روایت کررہے ہیں لیکن عبید بن سعید القرشی کی روایت امام بخاری رحمہ اللہ تعلیقا بغیرسند کے اس طرح ذکر کی ہے:
عبد الله بن ظالم عن سعيد بن زيد عن النبي صلى الله عليه و سلم عشرة في الجنة قاله عبيد بن سعيد عن سفيان عن منصور عن هلال بن يساف عن عبد الله بن ظالم التميمي سمع سعيد بن زيد عن النبي صلى الله عليه و سلم[التاريخ الكبير للبخاري 5/ 124]
عرض ہے کہ اول تو یہ روایت معلق ہے اس کی مکمل سند میں تلاش نہیں کرسکا ۔
دوسرے یہ کہ عبید بن سعید کے درج بالا تمام شاگردوں کے متفقہ بیان کے خلاف ہے اس لئے معتبر نہیں۔
(5) ، (6)
مذکورۃ رواۃ کے علاوہ
عبيد الله بن عبيد الرحمن الأشجعي نے بھی سفیان کے طریق سے ایسے ہی روایت کیا ہے دیکھئے:[سنن أبي داود 4/ 211]
اسی طرح
أبو خالد القرشي نے بھی سفیان کے طریق سے ایسے ہی روایت کیا ہے دیکھئے:[الضعفاء للعقيلي، ت د مازن: 3/ 256]
لیکن ان دونوں روایات کی سند مجھے نہیں مل سکی ، لیکن اوپر چار رواۃ سے ان دونوں کی متابعت ثابت ہے۔
معلوم ہوا کہ سفیان ثوری کے چھہ (6) شاگردوں نے اس سند کو اسی طرح عن سفيان، عن منصور، عن هلال ، عن بن حيان، عن بن ظالم کی سند سے روایت کیا ہے یعنی ھلال اورابن ظالم کے بیچ ابن حیان کے واسطے کو باقی رکھا ہے ۔
لیکن ان چھ شاگردوں کے علاوہ سفیان ہی کے طریق سے أبو حذيفة موسى بن مسعود النهدى البصرى نے اسی کو روایت کیا تو ابن حیان کا واسطہ ساقط کردیا چنانچہ :
امام حاكم رحمه الله (المتوفى405) نے کہا:
حدثنا أبو بكر بن إسحاق ، أنا علي بن عبد العزيز ، ومحمد بن غالب قالا : حدثنا أبو حذيفة (ح) وثنا دعلج بن أحمد السجزي ، ببغداد ، حدثنا عبد العزيز بن معاوية البصري ، حدثنا أبو حذيفة ، حدثنا سفيان الثوري ، عن منصور ، عن هلال بن يساف ، عن عبد الله بن ظالم ، عن سعيد بن زيد قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : عشرة في الجنة : فذكر أبا بكر ، وعمر ، وعثمان ، وعليا ، وطلحة ، والزبير ، وعبد الرحمن بن عوف ، وسعد بن أبي وقاص ، وسعيد بن زيد ، وعبد الله بن مسعود رضي الله عنهم.
هذا حديث تفرد بذكر ابن مسعود فيه أبو حذيفة وقد احتج البخاري بأبي حذيفة إلا أنهما لم يحتجا بعبد الله بن ظالم[المستدرك للحاكم، ط الهند: 3/ 316]
أبو حذيفة موسى بن مسعود النهدى البصرى پر کئی محدثین نے جرح کی ہے چند کے حوالے ملاحظہ ہوں:
امام محمد بن بشار (المتوفى252) نے کہا:
ضعيف في الحديث[سنن الترمذي ت شاكر 5/ 79 واسنادہ صحیح]
امام ترمذي رحمه الله (المتوفى279) نے کہا:
ضعيف في الحديث[سنن الترمذي ت شاكر 5/ 78]
امام دارقطني رحمه الله (المتوفى385)نے کہا:
كثير الوهم [سؤالات الحاكم للدارقطني: ص: 274]
امام حاكم رحمه الله (المتوفى405)نے کہا:
كثير الوهم[المستدرك للحاكم، ط الهند: 1/ 33]
حافظ ابن حجر رحمه الله (المتوفى852)نے کہا:
صدوق سيء الحفظ[تقريب التهذيب لابن حجر: رقم 7010]
بلکہ بعض محدثین نے تو خاص سفیان سے اس کی روایت میں اس پر جرح کی ہے مثلا:
امام أبو حاتم الرازي رحمه الله (المتوفى277) نے کہا:
وروى أبو حذيفة عن سفيان بضعة عشر ألف حديث، وفي بعضها شيء[الجرح والتعديل لابن أبي حاتم، ت المعلمي: 8/ 163]
معلوم ہوا کہ یہ راوی سئی الحفظ ہے اورخاص سفیان سے اس کی روایت پر بھی کلام ہے ۔
اس لئے سفیان سے ایک جماعت کی روایت کے خلاف اس کی روایت کی کوئی حیثیت نہیں ہے۔
یاد رہے کہ اس روایت میں اس نے سند کے ساتھ ساتھ متن میں بھی یہ گڑبڑی کی کہ عشرہ مبشرہ میں عبداللہ بن مسعود رضی اللہ عنہ کو بھی شامل کرلیا یہ واضح غلطی جس کی طرف امام حاکم نے بھی اشارہ کردیا ہے ۔
پتہ چلا کہ اس روایت میں یہ روای وہم کا شکار ہوا ہے اس لئے اس کا بیان معتبر نہیں ۔
سفیان کے ایک اور شاگر د وکیع نے بھی یہ روایت بیان کی ہے لیکن ان کی سندوں میں شدید اضطراب ہے ملاحظہ ہو:
(1)
وكيع حدثنا سفيان، عن منصور، وحصين، عن هلال بن يساف عن<؟ > عبد الله بن ظالم، عن سعيد [الضعفاء للعقيلي، ت د مازن: 3/ 255]
اس میں ابن حیان کا واسطہ ساقط ہے۔
(2)
وكيع حدثنا سفيان، عن حصين، ومنصور، عن هلال بن يساف عن <؟ ، ؟ > سعيد [مسند أحمد 1/ 187]
اس میں ابن حیان اور ابن ظالم کا واسطہ ساقط ہے۔
(3)
وكيع حدثنا سفيان، عن منصور، وحصين، عن(؟ ، ؟ ) عبد الله بن ظالم عن سعيد [الضعفاء للعقيلي، ت د مازن: 3/ 255]
اس میں ہلال اور ابن حیان کا واسطہ ساقط ہے۔
(4)
وكيع حدثنا سفيان، حصين، عن <؟ ، ؟ > ابن ظالم، عن سعيد [مسند أحمد 1/ 187]
اس میں بھی ہلال اور ابن حیان کا واسطہ ساقط ہے اور روایت منصور کے بجائے حصین سے ہے۔
(5)
وكيع حدثنا سفيان، عن منصور: عن<؟ ، ؟ ،؟ > سعيد [مسند أحمد 1/ 187]
اس میں ھلال، ابن حیان اور ابن ظالم تینوں کا واسطہ ساقط ہے۔
واضح رہے کہ وکیع نے سفیان سے روایت کرنے میں کئی مقامات پر غلطی کی ہے چنانچہ:
امام أحمد بن حنبل رحمه الله (المتوفى241) سفیان سے وکیع کی ایک روایت کے بارے میں کہا:
ليس يرويه أحد غير وكيع ما أراه إلا خطأ
اسے وکیع کے علاوہ کوئی اورروایت نہیں کرتا میں یہی سمجھتاہوں کہ وکیع نے غلطی کی ہے[العلل ومعرفة الرجال لأحمد: 1/ 325]
اورایک دوسرے مقام پر امام أحمد بن حنبل رحمه الله نے سفیان سے وکیع کی ایک روایت کے بارے میں کہا:
أخطأ فيه وكيع
اس میں وکیع نے غلطی کی ہے[العلل ومعرفة الرجال لأحمد: 2/ 401]
الغرض یہ کہ وکیع کی سند شدید اضطراب کے سبب غیر معتبر ہے ۔
اس لئے سفیان ثوری کا وہی طریق محفوظ اور صحیح ہے جسے امام سفیان ثوری سے ایک جماعت نے بیان ہے ۔
اوریہ طریق (
عن سفیان عن منصور، عن هلال ، عن بن حيان، عن بن ظالم ) ہے یعنی ھلال اور ابن ظالم کے بیچ ایک واسطہ ہے۔
دوم : ابوالاحوص الحنفی کی روایت :
منصور بن المعتمر سے اسی روایت کو ابوالاحوص الحنفی نے بھی روایت کیا ہے چنانچہ :
أبو بكر بن أبي عاصم (المتوفى 287)نے کہا:
ثنا أبو بكر، ثنا أبو الأحوص، عن منصور، عن هلال بن يساف، عن عبد الله بن ظالم، عن سعيد بن زيد قال: أشهد على تسعة أنهم في الجنة ولو شهدت على العاشر لصدقت. قال: قلت: وما ذاك؟ قال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم على حراء، وأبو بكر، وعمر، وعثمان، وعلي، وطلحة، والزبير، وسعد، وعبد الرحمن بن عوف، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «اثبت حراء فإنه ليس عليك إلا نبي، أو صديق، أو شهيد» . قلت: فمن العاشر؟ قال: أنا.[السنة لابن أبي عاصم 2/ 618]
اس میں ھلال اور ابن ظالم کے بیچ واسطہ ساقط ہے لیکن ابوالاحوص حنفی کی متابعت کسی نے نہیں کی ہے اس لئے اس کی روایت کا کوئی اعتبار نہیں ہے۔کیونکہ حفظ واتقان میں ابوالاحوص سفیان ثوری کے ہم پلہ نہیں بلکہ امام ابوحاتم نے ابوالاحوص کو زائدہ اور زہیرسے بھی کم رتبہ بتلایا ہے۔چنانچہ کہا:
صدوق دون زائدة وزهير في الإتقان
یعنی ابوالاحوص یہ صدوق ہیں اور حفظ واتقان زائدہ اورزہیرسے کم تر ہیں[الجرح والتعديل لابن أبي حاتم: 4/ 259]
جبکہ سفیان ثوری رحمہ اللہ کے بارے میں
سفيان فقيه حافظ زاهد امام أهل العراق وأتقن أصحاب أبى إسحاق وهو احفظ من شعبة وإذا اختلف الثوري وشعبة فالثورى
سفیان ثوری ، فقیہ ،حافظ ، اہل عراق کے امام ، ابواسحاق کے اصحاب میں سب زیادہ متقن اور شعبہ سے بھی بڑے حافظ ہیں ،اور جب سفیان ثوری اور شعبہ کے بیان میں اختلاف ہو تو سفیان ثوری ہی کا بیان معتبرہوگا[الجرح والتعديل لابن أبي حاتم: 4/ 224]
نیز متعدد ائمہ نے امام سفیان ثوری رحمہ اللہ کو امام شعبہ رحمہ اللہ سے بھی بڑا حافظ بتلایا تو بھلا ابوالاحوص کا سفیان ثوری سے کیا مقابلہ ہوسکتاہے۔لہٰذا سفیان ثوری رحمہ اللہ کے خلاف ابوالاحوص کی بات نامعتبرہے۔
واضح رہے کہ ابوالاحوص نے یہ یہی روایت حصین سے بھی بیان کی ہے کماسیاتی اس لئے ظاہر ہے کہ اس نے حصین والی سند کو منصور والی روایت پر فٹ کردیا ہے۔
بلکہ کبھی ابوالاحوص اس روایت کو ایک ساتھ حصین ومنصور دونوں سے روایت کرتے تھے چنانچہ:
أبو سعيد الشاشي (المتوفى 335 ) نے کہا:
حدثنا ابن المنادي، حدثنا إبراهيم بن يوسف، أخبرنا أبو الأحوص بن سليم الحنفي، حدثنا حصين بن عبد الرحمن، ومنصور، عن هلال بن يساف، عن ابن ظالم، عن سعيد بن زيد بن عمرو بن نفيل، أشهد على التسعة أنهم في الجنة, ولو شهدت على العاشر لصدقت، كان رسول الله صلى الله عليه وعلى آله وسلم على جبل حراء, فارتج بهم الجبل، فقال رسول الله صلى الله عليه وعلى آله وسلم: اثبت حراء، فإنه ليس عليك إلا نبي, أو صديق, أو شهيد, قال: وكان على الجبل رسول الله صلى الله عليه وعلى آله وسلم, وأبو بكر، وعمر، وعثمان، وعلي، وطلحة، والزبير، وسعد بن أبي وقاص، وعبد الرحمن بن عوف, قال: قلت: من العاشر؟ قال: أنا, ولن أخبر به أحدا بعدك[مسند الشاشي 1/ 240]
اس لئے بالکل ظاہر ہے کہ انہوں نے منصور اور حصین دونوں کی سندوں کو ایک کردیا ہے جبکہ دونوں کی سند الگ ہے جیساکہ سفیان ثوری جیسے حافظ و متقن نے بیان کیا ہے۔
واضح رہے کہ سفیان ثوری نے بھی حصین و منصور دونوں کی روایت بیان کی ہے مگر منصور کی سند الگ بتلائی ہے اور حصین کی سند الگ بتلائی ہے ۔حصین سے ثوری کی روایت آگے آرہی ہے۔
سوم: محمد بن يوسف الفريابي
منصور بن المعتمر سے یہی روایت محمد بن يوسف الفريابي کے طریق سے مروی ہے جس میں ھلال اور ابن حیان کا واسطہ ساقط ہے مگر فریابی تک سند سخت ضعیف ہے چنانچہ:
امام طبراني رحمه الله (المتوفى360)نے کہا:
حدثنا عبد الله بن محمد بن سعيد بن أبي مريم، ثنا محمد بن يوسف الفريابي، ثنا سفيان، عن منصور، عن هلال بن يساف، عن (؟) عبد الله بن ظالم، عن سعيد بن زيد، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «سيكون بعدي فتن يكون فيها ويكون» فقلنا: إن أدركنا ذلك هلكنا؟ قال: «بحسب أصحابي القتل»[المعجم الكبير للطبراني 1/ 150]
عرض ہے اس کی سند میں امام طبرانی کا استاذ (عبد الله بن محمد بن سعيد بن أبي مريم أبو بكر الجمحي مولاهم المصري) سخت ضعیف ہے دیکھئے:[إرشاد القاصي والداني إلى تراجم شيوخ الطبراني ص: 387]
اس لئے اس کی روایت مردود ہے اس کا کوئی اعتبار ہی نہیں ۔
اس پوری تفصیل سے معلوم ہوا کہ امام منصور بن المعتمر نے اس روایت کو
(عن هلال ، عن بن حيان، عن بن ظالم ) کی سند سے بیان کیا ہے یعنی یعنی ھلال اور ابن ظالم کے بیچ ایک واسطہ ہے۔