. Imam Trimidhi has quoted Safwan bin Assal as reporting one hadith on the same subject. He says: some people of the Jewish nation came to the Holy Prophet (blessings and peace be upon him). They questioned him and gave declared evidence that he is the true Prophet of Allah:
فَقَبَّلُوْا يَدَيْهِ وَرِجْلَيْهِ. وَقَالُوا: نَشْهَدُ أَنَّکَ نَبِيٌّ.
“Then they kissed the blessed hands and feet of the Holy Prophet (blessings and peace be upon him) and said: we bear witness that verily you are the Prophet (blessings and peace be upon him) of Allah.”
This Hadith is narrated by Imam Nasai in as-Sunan (vol. 7, p. 111 # 4078); Ibn Maja, as-Sunan (vol. 2, p. 1221 # 3705); Tirmidhi in as-Sunan (vol. 5, pp. 77, 305 # 2733, 3144), Ahmad ibn Hanbal in al-Musnad (vol. 4, pp. 239, 240), Hakim in al-Mustadrak (vol. 1, p. 52 # 20), Tayalisi in al-Musnad (p. 160 # 1164); and Maqdisi in al-Ahadith al-Mukhtara (vol. 8, p. 29 # 18).
These muhadditheen authenticated this narration
وصححه كثيرون ، كالحافظ ابن حجر في "التلخيص الحبير" (5/240) ، وابن الملقن في "البدر المنير" (9/48) ، والنووي في "المجموع" (4/640) ، و"رياض الصالحين" (حديث 889) .
وقال المباركفوري رحمه الله :
والحديث يدل على جواز تقبيل اليد والرِّجْل .
"تحفة الأحوذي" (7/437) .
. Imam Bukhari has devoted a chapter on kissing the feet al-Adab al-Mufrad. He has reported the same Hadith mentioned above from Wazi` ibn Aamir in the following words on page number 339 and hadith number 975. He reports:
قَدِمْنَا فَقِيْلَ: ذَاکَ رَسُوْلُ اﷲِ صلی الله عليه وآله وسلم. فَأَخَذْنَا بِيَدَيْهِ وَرِجْلَيْهِ نُقَبِّلُهَا.
“We came to Madina, (we) were told: That was the Holy Prophet (blessings and peace be upon him). So we enveloped the blessed hands and feet of the Holy Prophet (blessings and peace be upon him) and began to kiss them.”،
Note that Bukhari made whole chapter of kissing feet, and
وجوَّد الحافظ ابن حجر إسناده في "فتح الباري" (11/57) Ibn Hajar in Fath al-Bari (1989 ed. 11:57 Isti'dhan ch. 28 #6265) said: "Among the good narrations in Ibn al-Muqri's book is the hadith of al-Zari` al-`Abdi."
one should put fatwa on Bukhari and Muslim, and we are not going to accept people of today so called self made muhadditheen and their jarha. we accept the authentications of classical muhadditheen/
. Highly respected student of Imam Ibn Taimiyya, Ibn Kathir, writes while narrating an incident in the interpretation of verse no 101 of Sura al-Maida that the Holy Prophet (blessings and peace be upon him) got annoyed over something:
فَقَامَ إِلَيْهِ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رضي الله عنه فَقَبَّلَ رِجْلَهُ وَقَالَ: يَا رَسُوْلَ اﷲِ، رَضِيْنَا بِاﷲِ رَبًّا وَبِکَ نَبِيًّا وَبِالإِْسْلَامِ دِيْنًا وَبِالْقُرْآنِ إِمَامًا فَاعْفُ عَنَّا عَفَا اﷲُ عَنْکَ فَلَمْ يَزَلْ بِهِ حَتَّی رَضِيَ.
“Then Umar (may Allah be well pleased with him) stood up and he kissed the blessed feet of the Holy Prophet (blessings and peace be upon him) and said: O Prophet of Allah (blessings and peace be upon him)! We are pleased with Allah being Sustainer, your being the Prophet (blessings and peace be upon him), Islam being Din and the Holy Quran being guide and leader. Forgive us. Allah would further be pleased with you. So Umar (may Allah be well pleased with him) kept on saying so till he (blessings and peace be upon him) became pleased.”
Fath al-Bari (13:335) Al-Hafidh Ibn Hajr says that
خشية أن يكون لأمر يعم فيعمهم ، وإدلال عمر عليه ، وجواز تقبيل رجل الرجل
This Hadith is evidence for several things. Among them is that it’s PERMISSIBLE TO KISS SOMEONES FOOT!
الكتب-صحيح البخاري-كتاب الاعتصام بالكتاب والسنة-كتاب الاعتصام بالكتاب والسنة- الجزء رقم4
Now see imam muslim kissing feet of Bukhari
"تاريخ بغداد" (13/102) عن أحمد بن حمدون القصار قال : سمعت مسلم بن الحجاج وجاء إلى محمد بن إسماعيل البخاري فقبَّل بين عينيه ، وقال : دعني حتى أقبِّل رجليك ، يا أستاذ الأستاذين ، وسيد المحدثين ، وطبيب الحديث في علله .
وفي "تاريخ دمشق" (52/68) :
فقبَّل بين عينيه ، فقال : دعني حتى أقبِّل رجليك ، يا أستاذ الأستاذين ، وسيد المحدثين ، وطبيب الحديث . انتهى .
Hafiz Ibne hajar authenticated and said
حكاية صحيحة ، قد رواها غير الحاكم على الصحة ، من غير نكارة ، وكذا رواها البيهقي عن الحاكم على الصواب ، كما سنوضحه ؛ لأن المنكَر منها إنما هو قوله : "إن البخاري قال : لا أعلم في الدنيا في هذا الباب غير هذا الحديث الواحد المعلول" ، والواقع : أن في الباب عدة أحاديث لا يخفى مثلها على البخاري " .
والحق أن البخاري لم يعبِّر بهذه العبارة ، وقد رأيت أن أسوق لفظ الحكاية من الطريق التي ذكرها الحاكم وضعفها الشيخ ، ثم أسوقها من الطريق الأخرى الصحيحة التي لا مطعن فيها ، ولا نكارة ، ثم أبيِّن حال الحديث ، ومن أعلَّه ، أو صححه لتتم الفائدة ... .
"النكت على كتاب ابن الصلاح" (2/715 ، 716) .
Imam NAWAWI said it is allowed
وتقبيل رأسه ورِجله : كيَده .
"المجموع شرح المهذب" (4/636 ، 637)