ناصر نواز خان
رکن
- شمولیت
- ستمبر 07، 2020
- پیغامات
- 115
- ری ایکشن اسکور
- 13
- پوائنٹ
- 54
امام عبد الرزاق کی امام معمر سے روایات !!
وہ احادیث جنہیں حفاظِ حدیث نے عبدالرزاق کی معمر بن راشد سے روایت میں منکر قرار دیا، ان میں چار بنیادی نکات ہیں:
پہلا نکتہ:
وہ احادیث جنہیں عبدالرزاق نے متصل (مسند) روایت کیا، حالانکہ وہ فی الحقیقت ائمہ کی نظر میں مرسل تھیں۔
پہلی روایت
قال عبد الرزاق في المصنف) (۲۱۳۰٤) : عن معمر، عن الزهري عن سالم، عن ابن عمر؛ أن النبي رأى على عمر قميصا أبيض فقال: أجديد قميصك هذا أم غسيل ؟ قال : بل غسيل، فقال: «البس جديداً، وعش حميداً، ومت شهيداً، ويرزقك الله قرة عين في الدنيا والآخرة، قال: وإياك يا رسول الله.
.
وهـذا الحــديث مـع أن ظاهـر إسـناده السالمـة إلا أن الائمـة الحفـاظ كــيحيـى القطـان، وأحمـد، وابـن معيـن، وأبــو حاتـم الـرازي، والبخاري، وأبــو داود، والنـسائي، والـبزار، والبيهـقي، وغيرهم قد أنـكروه على عبـدالــرزاق.
یعنی
یہ حدیث، اگرچہ اس کی سند بظاہر صحیح چکمتی ہوئی نظر آتی ہے، لیکن جلیل القدر ائمہ حفاظ جیسے کہ امام یحییٰ القطان، احمد، ابن معین، ابو حاتم الرازی، بخاری، ابو داود، نسائی، بزار، بیہقی اور دیگر علماء نے اسے مرفوع بیان کرنے پر امام عبدالرزاق پر نکارت کا الزام عائد کیا ہے.
__________________________________________________
قــال أبــو حاتـم الـرازي:
روى عبـدالــرزاق، عـن معــمر، عـن الزهـري، ً أو عــن ســالم، عــن أبيــه، عــن النبــي أنــه رأى علــى عمــر ثــوبًا غســيًال جديـدًا...
قــال: هـذا حــديث ليـس لـه أصل من حــديث الزهـري، ولم يرضع بـدالــرزاق حتـى أتبـع هـذا بشـيء أنكر من هذا، فقــال: حــدثنا الثـوري، عن عاصـم بـن عبيـد الله، عـن سـالم، عـن ابـن عمـر، عـن النبـي ،وليـس لشـيء مـن هذيـن أصـل، إنمـا هـو معــمر عـن الزهـري مرسـل أن النبـي»
یعنی
یہ حدیث امام زہری کی روایت سے ثابت نہیں ہے، اور عبدالرزاق اسی پر نہ رکے بلکہ اس سے بھی زیادہ منکر بات بیان کر دی۔ چنانچہ امام عبد الرزاق نے کہا: ’’ہمیں سفیان ثوری نے عاصم بن عبیداللہ کے واسطے سے سالم سے، وہ ابن عمر سے، اور وہ نبی کریم ﷺ سے روایت کرتے ہیں۔‘‘ حالانکہ ان دونوں روایتوں کی کوئی اصل نہیں ہے۔ درحقیقت یہ معمر کی زہری سے مرسل روایت ہے کہ نبی کریم ﷺ نے (یہ بات فرمائی)۔
العلل الحـديث لابن أبي حاتم 14
__________________________________________________
وقــال البخاري:
كلا الحــديثين – يعني: طريق عبـدالــرزاق، عن معــمر،
وطريـق عبـدالــرزاق، عـن الثوري- لا شـيء، وأما حــديث سـفيان فالصحيح
مـا حــدثنا بـه أبــو نعيـم عـن سـفيان عـن ابـن أبـي خالـد عـن أبـي الاشـهب مرسلا أن النبـي رأى عمـر ثـوبًا جديـدًا.
یعنی
دونوں حدیثیں – یعنی عبدالرزاق کی معمر سے روایت اور عبدالرزاق کی سفیان ثوری سے روایت – کسی قابل اعتبار حیثیت کی حامل نہیں ہیں۔ رہی بات سفیان کی حدیث کی، تو صحیح روایت وہی ہے جو ہمیں ابو نعیم نے سفیان کے واسطے سے ابن ابی خالد سے، اور وہ ابو الأشھب سے مرسل بیان کی ہے.
العلل الكبير الترمذي 694
__________________________________________________
وقــال أيـضًا:
روى عبـدالــرزاق، عـن سـفيان، عـن عاصـم بـن عبيـد الله، عـن سـالم.
وعـن معــمر، عـن الزهـري، عـن سـالم، عـن ابـن عمـر، عـن النبي.وروى أبــو نعيـم، عـن سـفيان، عـن إسـماعيل، عـن أبـي ألاشهب وهـذا أصـح بإرسـاله«
التاريخ الكبير : 3/356
__________________________________________________
وقــال أبــو داود:
سـمعت أحمـد ذكـر حــديث عبـدالــرزاق، عـن معــمر، عــن الزهــري، عــن ســالم، عــن أبيــه، أن النبــي رأى عمر ثوبا جديدًا، قــال: لبسـت جديدًا؟ فقــال: كان يحــدث به عبـدالــرزاق من حفظه،
فلا أدري هـو في كتابـه أم لا، وجعـل أبــو عبــد الله ينكـره،
قــال أبــو عبــد الله:
وكان حــديث أبـي الأشهب عنـده، يعنـي: عبـدالــرزاق- عـن سـفيان؛ وكان يغلــط فيـه يقـول: عـن عاصـم بـن عبيـد الله، عـن أبـي الأشـهب«
یعنی
میں نے احمد کو عبدالرزاق کی حدیث کے بارے میں ذکر کرتے ہوئے سنا، جو انہوں نے معمر سے، معمر نے زہری سے، زہری نے سالم سے، اور سالم نے اپنے والد (ابن عمر) سے روایت کی کہ نبی ﷺ نے عمر کو نیا کپڑا پہنے دیکھا اور فرمایا: ’’تم نے نیا لباس پہنا ہے؟‘‘
امام احمد نے کہا: عبدالرزاق یہ حدیث اپنی یادداشت سے بیان کرتے تھے، میں نہیں جانتا کہ یہ ان کی کتاب میں موجود ہے یا نہیں۔ يعني ابو عبدالله اس حدیث کا انکار کرتے تھے۔
ابو عبداللہ نے کہا: عبدالرزاق کے پاس ابو الأشہب کی حدیث موجود تھی، جو سفیان کے واسطے سے تھی، لیکن وہ اس میں غلطی کرتے اور کہتے: عاصم بن عبیدالله، ابو الأشهب سے.
سؤالات ابي داؤد للأمام أحمد 2004
__________________________________________________
وقــال النسـائي:
هـذا حــديث منكـر، أنكـره يحيـى بن سـعيد القطـان على عبـدالــرزاق، لـم يـروه عـن معــمر غير عبـدالــرزاق، وقـد روي هذا الحــديث عـن معقـل بـن عبــد الله، واختــلف عليـه فيـه فـروي عـن معقـل، عـن إبراهيـم بـن سـعد، عـن الزهـري مـرسلا، وهـذا الحــديث ليـس مـن حــديث الزهري، والله أعلـم«
یعنی
یہ حدیث منکر ہے، جسے یحییٰ بن سعید القطان نے عبدالرزاق پر رد کیا۔ اسے معمر سے صرف عبدالرزاق ہی روایت کرتے ہیں، اور کسی نے نہیں بیان کیا۔
یہ حدیث معقل بن عبد الله سے بھی مروی ہے، مگر اس میں اختلاف پایا جاتا ہے۔ بعض نے معقل سے ابراہیم بن سعد، عن زہری کے واسطے سے ، مرسل روایت کیا ہے۔
اور یہ حدیث زہری کی حدیث میں سے نہیں ہے۔
السنن الكبري 10070
__________________________________________________
وقــال ابـن رجـب:
عبـدالــرزاق بـن همـام: لمـا كان بصيـرًا ويحــدث مـن
كتابـه كان حــديثه جيـدًا، ومـا حــدث مـن حفظـه خلـط«.
__________________________________________________
قــال أحمـد:
في حــديث عبـدالــرزاق عـن معــمر عـن الزهـري عـن سـالم عـن أبيـه: أن النبـي رأى علـى عمـر ثـوبًا جديـدًا. فقــال: هـذا كان يحــدث بـه مـن حفظـه، ولـم يكـن في الكتـب«
شرح العلل الترمذي 3/756
__________________________________________________
وقــال ابـن عـدي:
قــال يحيى بن معيـن في حــديث عبـدالــرزاق؛ أن النبي رأى علــى عمــر قميــصًا. قـــال: هــو حـــديث منكــر لا يرويــه أحــد غيــر عبـدالـرزاق
الکامل في الضعفاء لابن عدي 8/382
__________________________________________________
وقــال البـزار:
هـذا الحــديث لا نعلـم رواه إلا عبـدالــرزاق، عـن معــمر، عـن الزهـري، عـن سـالم، عـن أبيـه، ولـم يتابعـه عليـه أحـد«
المسند البزار 6005
__________________________________________________
وقـــال البيهقــي:
هــذا المتــن بهــذا اإلســناد أشــبه –يعنــي طريق عبـدالـــرزاق، عــن الثــوري-، وهــو أيــضًا غيــر محفــوظ، والصــواب عــن إســماعيل بــن أبــي خالــد، عــن أبــي الأشــهب، عــن النبــي مــرسًلا ، وهــم فيــه عبـدالـــرزاق، عــن الثــوري، والله أعلــم
یعنی
یہ متن اسی سند کے ساتھ (یعنی عبدالرزاق عن الثوری) زیادہ مشابہ معلوم ہوتا ہے، لیکن یہ بھی محفوظ (معتبر) نہیں ہے۔
صحیح (روایت) اسماعیل بن ابی خالد، ابو الأشہب کے واسطے سے، نبی ﷺ سے مرسل روایت ہے۔
اور عبدالرزاق نے اسے سفیان ثوری کے واسطے سے روایت کرنے میں وہم کا شکار ہوئے ہیں.
الدعوات الكبير للبيهقي 6/79
__________________________________________________
وہ احادیث جنہیں حفاظِ حدیث نے عبدالرزاق کی معمر بن راشد سے روایت میں منکر قرار دیا، ان میں چار بنیادی نکات ہیں:
پہلا نکتہ:
وہ احادیث جنہیں عبدالرزاق نے متصل (مسند) روایت کیا، حالانکہ وہ فی الحقیقت ائمہ کی نظر میں مرسل تھیں۔
پہلی روایت
قال عبد الرزاق في المصنف) (۲۱۳۰٤) : عن معمر، عن الزهري عن سالم، عن ابن عمر؛ أن النبي رأى على عمر قميصا أبيض فقال: أجديد قميصك هذا أم غسيل ؟ قال : بل غسيل، فقال: «البس جديداً، وعش حميداً، ومت شهيداً، ويرزقك الله قرة عين في الدنيا والآخرة، قال: وإياك يا رسول الله.
.
وهـذا الحــديث مـع أن ظاهـر إسـناده السالمـة إلا أن الائمـة الحفـاظ كــيحيـى القطـان، وأحمـد، وابـن معيـن، وأبــو حاتـم الـرازي، والبخاري، وأبــو داود، والنـسائي، والـبزار، والبيهـقي، وغيرهم قد أنـكروه على عبـدالــرزاق.
یعنی
یہ حدیث، اگرچہ اس کی سند بظاہر صحیح چکمتی ہوئی نظر آتی ہے، لیکن جلیل القدر ائمہ حفاظ جیسے کہ امام یحییٰ القطان، احمد، ابن معین، ابو حاتم الرازی، بخاری، ابو داود، نسائی، بزار، بیہقی اور دیگر علماء نے اسے مرفوع بیان کرنے پر امام عبدالرزاق پر نکارت کا الزام عائد کیا ہے.
__________________________________________________
قــال أبــو حاتـم الـرازي:
روى عبـدالــرزاق، عـن معــمر، عـن الزهـري، ً أو عــن ســالم، عــن أبيــه، عــن النبــي أنــه رأى علــى عمــر ثــوبًا غســيًال جديـدًا...
قــال: هـذا حــديث ليـس لـه أصل من حــديث الزهـري، ولم يرضع بـدالــرزاق حتـى أتبـع هـذا بشـيء أنكر من هذا، فقــال: حــدثنا الثـوري، عن عاصـم بـن عبيـد الله، عـن سـالم، عـن ابـن عمـر، عـن النبـي ،وليـس لشـيء مـن هذيـن أصـل، إنمـا هـو معــمر عـن الزهـري مرسـل أن النبـي»
یعنی
یہ حدیث امام زہری کی روایت سے ثابت نہیں ہے، اور عبدالرزاق اسی پر نہ رکے بلکہ اس سے بھی زیادہ منکر بات بیان کر دی۔ چنانچہ امام عبد الرزاق نے کہا: ’’ہمیں سفیان ثوری نے عاصم بن عبیداللہ کے واسطے سے سالم سے، وہ ابن عمر سے، اور وہ نبی کریم ﷺ سے روایت کرتے ہیں۔‘‘ حالانکہ ان دونوں روایتوں کی کوئی اصل نہیں ہے۔ درحقیقت یہ معمر کی زہری سے مرسل روایت ہے کہ نبی کریم ﷺ نے (یہ بات فرمائی)۔
العلل الحـديث لابن أبي حاتم 14
__________________________________________________
وقــال البخاري:
كلا الحــديثين – يعني: طريق عبـدالــرزاق، عن معــمر،
وطريـق عبـدالــرزاق، عـن الثوري- لا شـيء، وأما حــديث سـفيان فالصحيح
مـا حــدثنا بـه أبــو نعيـم عـن سـفيان عـن ابـن أبـي خالـد عـن أبـي الاشـهب مرسلا أن النبـي رأى عمـر ثـوبًا جديـدًا.
یعنی
دونوں حدیثیں – یعنی عبدالرزاق کی معمر سے روایت اور عبدالرزاق کی سفیان ثوری سے روایت – کسی قابل اعتبار حیثیت کی حامل نہیں ہیں۔ رہی بات سفیان کی حدیث کی، تو صحیح روایت وہی ہے جو ہمیں ابو نعیم نے سفیان کے واسطے سے ابن ابی خالد سے، اور وہ ابو الأشھب سے مرسل بیان کی ہے.
العلل الكبير الترمذي 694
__________________________________________________
وقــال أيـضًا:
روى عبـدالــرزاق، عـن سـفيان، عـن عاصـم بـن عبيـد الله، عـن سـالم.
وعـن معــمر، عـن الزهـري، عـن سـالم، عـن ابـن عمـر، عـن النبي.وروى أبــو نعيـم، عـن سـفيان، عـن إسـماعيل، عـن أبـي ألاشهب وهـذا أصـح بإرسـاله«
التاريخ الكبير : 3/356
__________________________________________________
وقــال أبــو داود:
سـمعت أحمـد ذكـر حــديث عبـدالــرزاق، عـن معــمر، عــن الزهــري، عــن ســالم، عــن أبيــه، أن النبــي رأى عمر ثوبا جديدًا، قــال: لبسـت جديدًا؟ فقــال: كان يحــدث به عبـدالــرزاق من حفظه،
فلا أدري هـو في كتابـه أم لا، وجعـل أبــو عبــد الله ينكـره،
قــال أبــو عبــد الله:
وكان حــديث أبـي الأشهب عنـده، يعنـي: عبـدالــرزاق- عـن سـفيان؛ وكان يغلــط فيـه يقـول: عـن عاصـم بـن عبيـد الله، عـن أبـي الأشـهب«
یعنی
میں نے احمد کو عبدالرزاق کی حدیث کے بارے میں ذکر کرتے ہوئے سنا، جو انہوں نے معمر سے، معمر نے زہری سے، زہری نے سالم سے، اور سالم نے اپنے والد (ابن عمر) سے روایت کی کہ نبی ﷺ نے عمر کو نیا کپڑا پہنے دیکھا اور فرمایا: ’’تم نے نیا لباس پہنا ہے؟‘‘
امام احمد نے کہا: عبدالرزاق یہ حدیث اپنی یادداشت سے بیان کرتے تھے، میں نہیں جانتا کہ یہ ان کی کتاب میں موجود ہے یا نہیں۔ يعني ابو عبدالله اس حدیث کا انکار کرتے تھے۔
ابو عبداللہ نے کہا: عبدالرزاق کے پاس ابو الأشہب کی حدیث موجود تھی، جو سفیان کے واسطے سے تھی، لیکن وہ اس میں غلطی کرتے اور کہتے: عاصم بن عبیدالله، ابو الأشهب سے.
سؤالات ابي داؤد للأمام أحمد 2004
__________________________________________________
وقــال النسـائي:
هـذا حــديث منكـر، أنكـره يحيـى بن سـعيد القطـان على عبـدالــرزاق، لـم يـروه عـن معــمر غير عبـدالــرزاق، وقـد روي هذا الحــديث عـن معقـل بـن عبــد الله، واختــلف عليـه فيـه فـروي عـن معقـل، عـن إبراهيـم بـن سـعد، عـن الزهـري مـرسلا، وهـذا الحــديث ليـس مـن حــديث الزهري، والله أعلـم«
یعنی
یہ حدیث منکر ہے، جسے یحییٰ بن سعید القطان نے عبدالرزاق پر رد کیا۔ اسے معمر سے صرف عبدالرزاق ہی روایت کرتے ہیں، اور کسی نے نہیں بیان کیا۔
یہ حدیث معقل بن عبد الله سے بھی مروی ہے، مگر اس میں اختلاف پایا جاتا ہے۔ بعض نے معقل سے ابراہیم بن سعد، عن زہری کے واسطے سے ، مرسل روایت کیا ہے۔
اور یہ حدیث زہری کی حدیث میں سے نہیں ہے۔
السنن الكبري 10070
__________________________________________________
وقــال ابـن رجـب:
عبـدالــرزاق بـن همـام: لمـا كان بصيـرًا ويحــدث مـن
كتابـه كان حــديثه جيـدًا، ومـا حــدث مـن حفظـه خلـط«.
__________________________________________________
قــال أحمـد:
في حــديث عبـدالــرزاق عـن معــمر عـن الزهـري عـن سـالم عـن أبيـه: أن النبـي رأى علـى عمـر ثـوبًا جديـدًا. فقــال: هـذا كان يحــدث بـه مـن حفظـه، ولـم يكـن في الكتـب«
شرح العلل الترمذي 3/756
__________________________________________________
وقــال ابـن عـدي:
قــال يحيى بن معيـن في حــديث عبـدالــرزاق؛ أن النبي رأى علــى عمــر قميــصًا. قـــال: هــو حـــديث منكــر لا يرويــه أحــد غيــر عبـدالـرزاق
الکامل في الضعفاء لابن عدي 8/382
__________________________________________________
وقــال البـزار:
هـذا الحــديث لا نعلـم رواه إلا عبـدالــرزاق، عـن معــمر، عـن الزهـري، عـن سـالم، عـن أبيـه، ولـم يتابعـه عليـه أحـد«
المسند البزار 6005
__________________________________________________
وقـــال البيهقــي:
هــذا المتــن بهــذا اإلســناد أشــبه –يعنــي طريق عبـدالـــرزاق، عــن الثــوري-، وهــو أيــضًا غيــر محفــوظ، والصــواب عــن إســماعيل بــن أبــي خالــد، عــن أبــي الأشــهب، عــن النبــي مــرسًلا ، وهــم فيــه عبـدالـــرزاق، عــن الثــوري، والله أعلــم
یعنی
یہ متن اسی سند کے ساتھ (یعنی عبدالرزاق عن الثوری) زیادہ مشابہ معلوم ہوتا ہے، لیکن یہ بھی محفوظ (معتبر) نہیں ہے۔
صحیح (روایت) اسماعیل بن ابی خالد، ابو الأشہب کے واسطے سے، نبی ﷺ سے مرسل روایت ہے۔
اور عبدالرزاق نے اسے سفیان ثوری کے واسطے سے روایت کرنے میں وہم کا شکار ہوئے ہیں.
الدعوات الكبير للبيهقي 6/79
__________________________________________________