السلام علیکم ورحمۃ اللہ وبرکاتہ ؛
محترم بھائی
اصطلاح محدثین میں
" ارسال " سے مراد سند حدیث میں تابعی کے بعد راوی کا مذکور نہ ہونا ،
حافظ ابن حجر لکھتے ہیں : ( هو ما سقط من آخر إسناده مَنْ بعد التابعي ، هو "المُرْسَل" ) یعنی تابعی کے بعد والے راوی کو گرادینے کو ارسال کہتے ہیں ،اور اس روایت کو مرسَل کہا جاتا ہے ٌ(( یعنی سلسلہ سند میں ایک اہم کڑی موجود نہیں ہوتی )
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
اور
" تدلیس "لغت میں
کسی چیز کے عیب چھپانے کو کہا جاتا ہے ،یہ اصل میں
"دلس " یعنی ظلمت اندھیرے کو کہا جاتا ہے ؛
والتدليس في اللغة: كتمان عيب السلعة عن المشتري، وأصل التدليس مشتق من "الدلس" وهو الظلمة، أو اختلاط الظلام،
اور اصطلاح میں :إخفاء عيب في الإسناد، وتحسين لظاهره " سند میں موجود عیب کو چھپانا ، اور اسنادی خوبی ظاہر کرنا "(تيسير مصطلح الحديث )
اس کی بڑی قسمیں دو ہیں :
(1)
تدليس الإسناد ،
أن يروي الراوي عن شيخ قد سمع منه بعض الأحاديث، لكن هذا الحديث الذي دلسه لم يسمعه منه، وإنما سمعه من شيخ آخر عنه، فيسقط ذلك الشيخ ويرويه عن الشيخ الأول ، بلفظ محتمل للسماع وغيره، ك"قال" أو "عن"
"
یعنی راوی اس شیخ سے روایت بیان کرے ،جس سے اس نےدوسری کچھ احادیث تو سنی ہیں ، لیکن یہ روایت جس میں تدلیس کی یہ اس سے براہ راست نہیں سنی بلکہ کسی اور شیخ سے سنی ، لیکن جس سے سنی اسکا حوالہ گرا دیا ،اور پہلے شیخ سے ایسے لفظ سے بیان کردی جس سے سماع کا احتمال ہو ،مثلاً ۔۔(قال)اس نے کہا۔۔(عن )اس سے مروی ہے ،،
(تيسير مصطلح الحديث )
(2 )
تدليس التسوية:
هذا النوع من التدليس هو في الحقيقة نوع من أنواع تدليس الإسناد.
أ- تعريفه: هو رواية الراوي عن شيخه، ثم إسقاط راوٍ ضعيف بين ثقتين لقي أحدهما الآخر
یعنی تدلیس تسویہ میں راوی اپنے سے اوپر دو ایسے ثقہ روایوں جن کی ۤپس میں ملاقات بھی ہوتی ہے کسی روایت میں ان کے درمیان آنے والے ضعیف راوی کو
گرا دیتا ہے ،تاکہ یہ ظاہر کیا جائے کہ یہ روایت صرف ثقہ رواۃ سے مروی ہے ،
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
مرسل اور تدلیس خفی
حافظ ابن حجر فرماتے ہیں :
[الفرق بين المُدَلَّس والمُرْسَل الخفي]
والفَرْقُ بينَ المُدَلَّس والمُرْسَل الخفيِّ دقيقٌ، حَصَل تحريرُه بما ذُكِر هنا: وهو أَنَّ التَّدليسَ يَختص بمن روى عمّن عُرِفَ لقاؤه إياه.
فأَمَّا إِن عاصَرَهُ، ولم يُعْرَفْ أَنَّه لقِيَهُ، فَهُو المُرْسَل الخَفِيُّ۔۔۔
مدلس اور مرسل خفی میں ایک باریک فرق ہے کہ تدلیس کی اصطلاح تو اس صورت سےخاص ہے جس میں راوی اس سے روایت بیان جس سے اس کا لقاء تو ہے ،لیکن تدلیس والی روایت اس سے نہیں سنی ،
اور اگر معاصرت تو پائی جائے لیکن ملاقات ثابت نہ ہو تو یہ مرسل خفی ہے ،،
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
شیخ ارشاد الحق اثری حفظہ اللہ نے توضیح الکلام میں لکھتے ہیں :
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ہماری ان سطور سے واضح ہے کہ تدلیس و ارسال میں فرق ہے ، ہاں کچھ محدثین کے ہاں اپنی خاص اصطلاح میں تدلیس بمعنی ارسال ہوتا ہے ؛
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔