مسأله11 : جواز نماز با حمل سگ :
در کتاب دعوت جوانان بسوی گمراهی صفحه 107 با تایید وتقریظ ملا محمد یوسف حسین پور گشتی آمده : اهل حدیث معتقدند : بر داشتن سگ ونماز خواندن با آن جایز است ، نزل الابرار ج 1 ص 30 وهمچنین ملا صفدر در تجلیات ومجموعه رسایل این را آورده می گوید : کتے کو اٹھا کر نماز پڑھے تو نماز جائز ہے . ج 1 ص 30
می گویم: در نقل این کلام هم مرتکب خیانت شدید ، بلکه جناب وحید الزمان می گوید : لا تفسد صلاة حامله وشرط بعضهم شد فمه وقیل تفسد لعدم شهود الملائکة بیتا فیه کلب او تصاویر.
یعنی : نماز کسی که سگی را حمل کند فاسد نمی شود وبعضی شرط گذاشتند دهانش بسته شود .گفته شده : نمازش فاسد است زیرا فرشتگان در منزلی که سگ وتصویر وجود داشته باشد حضور نمی یابند.
همانطور که ملاحظه می فرمایید جناب وحید الزمان اختلاف اقوال را ذکر کرده وانصافا جواز وعدم جواز را ذکر کرده ، اما خائنین کورند قسمت دوم را ندیدند ودر ضمن جناب وحید الزمان حنفی است که در ابتدا حنفی متعصب ودشمن اهلحدیث بود وبعدها بر اثر مطالعه وتجربه دریافت که حقیقت با اهل حدیث است که مجتهد فی المذهب الحنفی شد ودر خیلی مسایل مذهب اهل حدیث را ترجیح داد ودقیقا بعینه همین مسأله در کتب احناف وجود دارد ، به مصداق ضرب المثل عربی : رمتني بدائها وانسلت مرا به عيبي كه در خودش است, متهم نمود و جان سالم بدر برد ، یا بقول خودشان : خواب خود را برای دیگران دیدن .
احناف وحمل سگ در نماز :
ابن عابدين در رد المحتار (1/ 208) می گوید : قال مشايخنا: من صلى وفي كمه جرو تجوز صلاته، وقيده الفقيه أبو جعفر الهندواني بكونه مشدود الفم. اهـ. وفي المحيط: صلى ومعه جرو كلب أو ما لا يجوز الوضوء بسؤره قيل لم يجز والأصح أنه إن كان فمه مفتوحا لم يجز؛ لأن لعابه يسيل في كمه فينجس لو أكثر من قدر الدرهم ولو مشدودا بحيث لا يصل لعابه إلى ثوبه جاز؛
مشایخ ما می گویند : کسی نماز خواند ودر آستینش توله سگی بود نمازش جایز است ، فقیه ابو جعفر هندوانی گفته بشرطی که دهانش بسته باشد جایز است ، در محیط آمده : نماز گزار نماز خواند وبا وی توله سگی بود یا حیوانی که با پس مانده آن وضو جائز نیست ، گفته شده نمازش جایز نیست وقول صحیح آنست اگر دهانش باز بود نمازش جایز نباشد زیرا آب دهانش در آستینش جاری می گردد بیش از یک درهم باشد نجس میگردد ، اگر دهانش بسته بود بشزطی که آب دهانش به لباسش نرسد نمازش جایز است .
کاسانی حنفی در بدائع الصنائع (1/ 74) می گوید : قال مشايخنا فيمن صلى وفي كمه جرو كلب: إنه تجوز صلاته وقيد الفقيه أبو جعفر الهندواني الجواز بكونه مسدود الفم، فدل أنه ليس بنجس العين، وهذا أقرب القولين إلى الصواب،
عینی حنفی در البناية شرح الهداية (1/ 416) می گوید : قال مشايخنا: ومن صلى وفي كمه جرو كلب تجوز صلاته، وقد حكم أبو حصير فدل على أنه ليس بنجس العين.
صاحب البحر الرائق شرح كنز الدقائق (1/ 107) می فرماید : وأما جلد الكلب فعن أصحابنا فيه روايتان في رواية يطهر بالدبغ وفي رواية لا يطهر، وهو الظاهر من المذهب وذكر في البدائع أن فيه اختلاف المشايخ فمن قال: إنه نجس العين جعله كالخنزير ومن جعله طاهر العين جعله مثل سائر الحيوانات سوى الخنزير والصحيح أنه ليس بنجس العين، وكذا صححه في موضع آخر وقال: إنه أقرب القولين إلى الصواب ولذلك قال مشايخنا فيمن صلى وفي كمه جرو أنه تجوز صلاته وقيد الفقيه أبو جعفر الهندواني الجواز بكونه مشدود الفم اهـ.
طحطاوي در حاشية مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 167) می گوید : لو صلى وفي كمه جرو صغير جازت على الأول لا الثاني وشرط الهندواني كونه مسدود الفم.
الان چشمانتان را ببندید وتصور کنید که جناب مولوی صاحب حنفی یک توله سگی دهان بسته در آستین گشادش هست وبه ملت حنفی نماز می خواند . این هم نتیجه فقه بدون از کتاب وسنت.
در کتاب دعوت جوانان بسوی گمراهی صفحه 107 با تایید وتقریظ ملا محمد یوسف حسین پور گشتی آمده : اهل حدیث معتقدند : بر داشتن سگ ونماز خواندن با آن جایز است ، نزل الابرار ج 1 ص 30 وهمچنین ملا صفدر در تجلیات ومجموعه رسایل این را آورده می گوید : کتے کو اٹھا کر نماز پڑھے تو نماز جائز ہے . ج 1 ص 30
می گویم: در نقل این کلام هم مرتکب خیانت شدید ، بلکه جناب وحید الزمان می گوید : لا تفسد صلاة حامله وشرط بعضهم شد فمه وقیل تفسد لعدم شهود الملائکة بیتا فیه کلب او تصاویر.
یعنی : نماز کسی که سگی را حمل کند فاسد نمی شود وبعضی شرط گذاشتند دهانش بسته شود .گفته شده : نمازش فاسد است زیرا فرشتگان در منزلی که سگ وتصویر وجود داشته باشد حضور نمی یابند.
همانطور که ملاحظه می فرمایید جناب وحید الزمان اختلاف اقوال را ذکر کرده وانصافا جواز وعدم جواز را ذکر کرده ، اما خائنین کورند قسمت دوم را ندیدند ودر ضمن جناب وحید الزمان حنفی است که در ابتدا حنفی متعصب ودشمن اهلحدیث بود وبعدها بر اثر مطالعه وتجربه دریافت که حقیقت با اهل حدیث است که مجتهد فی المذهب الحنفی شد ودر خیلی مسایل مذهب اهل حدیث را ترجیح داد ودقیقا بعینه همین مسأله در کتب احناف وجود دارد ، به مصداق ضرب المثل عربی : رمتني بدائها وانسلت مرا به عيبي كه در خودش است, متهم نمود و جان سالم بدر برد ، یا بقول خودشان : خواب خود را برای دیگران دیدن .
احناف وحمل سگ در نماز :
ابن عابدين در رد المحتار (1/ 208) می گوید : قال مشايخنا: من صلى وفي كمه جرو تجوز صلاته، وقيده الفقيه أبو جعفر الهندواني بكونه مشدود الفم. اهـ. وفي المحيط: صلى ومعه جرو كلب أو ما لا يجوز الوضوء بسؤره قيل لم يجز والأصح أنه إن كان فمه مفتوحا لم يجز؛ لأن لعابه يسيل في كمه فينجس لو أكثر من قدر الدرهم ولو مشدودا بحيث لا يصل لعابه إلى ثوبه جاز؛
مشایخ ما می گویند : کسی نماز خواند ودر آستینش توله سگی بود نمازش جایز است ، فقیه ابو جعفر هندوانی گفته بشرطی که دهانش بسته باشد جایز است ، در محیط آمده : نماز گزار نماز خواند وبا وی توله سگی بود یا حیوانی که با پس مانده آن وضو جائز نیست ، گفته شده نمازش جایز نیست وقول صحیح آنست اگر دهانش باز بود نمازش جایز نباشد زیرا آب دهانش در آستینش جاری می گردد بیش از یک درهم باشد نجس میگردد ، اگر دهانش بسته بود بشزطی که آب دهانش به لباسش نرسد نمازش جایز است .
کاسانی حنفی در بدائع الصنائع (1/ 74) می گوید : قال مشايخنا فيمن صلى وفي كمه جرو كلب: إنه تجوز صلاته وقيد الفقيه أبو جعفر الهندواني الجواز بكونه مسدود الفم، فدل أنه ليس بنجس العين، وهذا أقرب القولين إلى الصواب،
عینی حنفی در البناية شرح الهداية (1/ 416) می گوید : قال مشايخنا: ومن صلى وفي كمه جرو كلب تجوز صلاته، وقد حكم أبو حصير فدل على أنه ليس بنجس العين.
صاحب البحر الرائق شرح كنز الدقائق (1/ 107) می فرماید : وأما جلد الكلب فعن أصحابنا فيه روايتان في رواية يطهر بالدبغ وفي رواية لا يطهر، وهو الظاهر من المذهب وذكر في البدائع أن فيه اختلاف المشايخ فمن قال: إنه نجس العين جعله كالخنزير ومن جعله طاهر العين جعله مثل سائر الحيوانات سوى الخنزير والصحيح أنه ليس بنجس العين، وكذا صححه في موضع آخر وقال: إنه أقرب القولين إلى الصواب ولذلك قال مشايخنا فيمن صلى وفي كمه جرو أنه تجوز صلاته وقيد الفقيه أبو جعفر الهندواني الجواز بكونه مشدود الفم اهـ.
طحطاوي در حاشية مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 167) می گوید : لو صلى وفي كمه جرو صغير جازت على الأول لا الثاني وشرط الهندواني كونه مسدود الفم.
الان چشمانتان را ببندید وتصور کنید که جناب مولوی صاحب حنفی یک توله سگی دهان بسته در آستین گشادش هست وبه ملت حنفی نماز می خواند . این هم نتیجه فقه بدون از کتاب وسنت.