بنت عبد السمیع
رکن
- شمولیت
- جون 06، 2017
- پیغامات
- 240
- ری ایکشن اسکور
- 27
- پوائنٹ
- 40
اتباع اور تقلید میں فرق اور مقلدین (جہلاء) کا دجل !!
جماعت اهل حديث كى نظر ميں اصل دليليں فقط دو ہیں
1- قران مجيد
2- حديث مصطفى صحيحه
اورمجموعى دليليں چار ہیں، كتاب وسنت اجماع معتبره اور قياس صحيحه _فهـذه هـى الأدلــة الشرعيــة المتفـق عليها عند جمهور أهل العلم كما ذكر شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله وهى الكتاب والسنة الصحيحة والإجماع المعتبروالقياس على النص والإجماع (مجموع الفتاوى) 11/339 ــ 341
قران مجيد كا تحقيقى مطالعہ كريں تومعلوم ہوتا ہے ، كہ الله تعالى نے كسى كام كو كرنےكى خاطر اتباع يا اطاعت يا" خذوه" يا "اعملو"ا وغيره الفاظ استعمال فرمائے ہيں۔
الله تعالى نے یہى الفاظ بعينہ كفار وشياطين اور یہود ونصارى اوركفار مكہ كےساته بهى استعمال كيا ہے-
ايک سطحى نظركا مقلد (یعنی جاهل آدمى) دهوكا كها سكتا ہے كہ، اگر اتباع يا اطاعت فقط دليل كے ساتھ ہوتى ہے تو ان يہود ونصارى يا كفارمكہ يا شيطان كے پاس كيا كوئى دليل تهى يا نہيں؟؟ اور اگر تهى تو كونسى دليليں تهيں؟؟ جس كى وه (کفار) اتباع كرتے تهے؟ اور جس كى اتباع كرنے سے الله تعالى ومحمد صلى الله عليه وسلم روكتے ہیں۔
الجواب:-
شيطان يا کفارمكہ اور يہود ونصارى بهى باطل دليلوں كےساتھ اپنے اپنے مذهب كى اتباع كرتے تهے- ملاحظہ ہو۔
1- رب كريم كا فرمان ہے کہ "كل حزب بما لديهم فرحون"
یہاں مقلدين بهائى لفظ"بما لديهم" كى تفسير ضرور ديكهيں تاكہ اس علمى مسئله كو على وجه البصيرة سمجھ سكيں- (جو کہ مقلد کے بس کا روگ نہیں)
2-وتلك حجتنا آتيناها ابراهيم على قومه (الانعام 83)
يعنى الله نے ابراهيم عليہ السلام كو ان كى قوم كى حجت ودلائل باطله (جس كى وه اتباع كرتے تهے) کے مقابلے ميں حجت الهيه عطا كى تهى-
3 - دوسرى مقام برارشاد ہے كہ "اضله على علم "
قارون كو اسكے علم ودليل ومنطق سب ہونيكے باوجود رب كى ھدايت نا مل سكى، اور وه حق كى راه نا پا سكا۔۔م
4- "وما تفرق الذين اوتوا الكتاب الا من بعد ما جاءتهم البينة سورة البينه-
اس آيت سے معلوم ہوجاتا ہے کہ اهل كتاب کے پاس "بينه" يعنى دليليں تهيں۔ اگرچہ کہ باطل ہی کیوں نا ہوں-
5- ابراهيم عليہ السلام نے نمرود كے ساتھ جو مناظره كيا مقلدين بتائيں كيا نمرود بلا دليل ابراهيم عليہ السلام كے ساتهلھ مناظرے كو اترا تها؟ كيا مناظره بلادليل بهى كبهى ہوا ہے؟ يہ اور بات ہے كہ نمرود كى دليليں کمزور (باطل) تھیں۔
6- الله تعالى نے ہر زمانے ميں ہر قوم ميں جس شئى كا زور اورغلبہ تها يا جو شئى حق وصداقتِ رسول كى دليل مانى جاتى تهيں۔ وہى شئى افضل اور نا قابل شكست كامل شكل وصورت ميں بناكر اس زمانے كے نبى كو عطا كرتا تها۔ مثلا حضرت سليمان عليہ السلام كو جادو كا علم اور اس كا توڑ اور كاٹ جادو كاعلم وسمجھ اور موسى كو عصاء ومعجزات عطا كيا - جو اس زمانه ميں ايک قابل قبول حق كى دليل سمجهى جاتى تهيں۔ اور عيسى عليہ السلام كو ان كى قوم كى رغبات وميلان كو مد نظر رکھ كر الله نے اسى مناسبت ميں عيسى كو معجزات عطا كيئے۔ جس سےمردوں كا زنده ہونا۔ بيمارون شفاياب ہونا۔ كيونكہ ان كى قوم كو اسى طرح كى حيرت ناک اور نا قابل يقين دليلوں يا معجزات كى ضرورت تهى (معجزات بذات خود انبياء كى صداقت كى دليل هيں) كى تلاش تهى جو ان ميں تهيں۔ ليكن مردوں كو زنده كرنا يا مريضون كو شفاء باذن الله دينا يہ بس الله كى طرف سے عطا كرده عيسى عليہ السلام كا معجزه تها-
6- مكہ مكرمہ ميں فصاحت وبلاغت كا مالک شاعر ، مقبول تصوركيا جاتا تها اور" سبع معلقه" کا شعری مجموعہ كعبه كى ديواروں ميں معلق تها۔ اور يہی وجہ تھی کہ عرب خود كو تن تنہا عقلمند بولتے تهے۔ افصح البيان اور دوسروں كو عجمى سمجهتے تهے - ان كا غرور وسرمايہ فخر يا 100 باتوں كى ايک دليل وحجت ان كی فصيح وبليغ شعروشاعرى تهى اس واسطے الله نے محمد صلى الله عليه وسلم كو قران جيسى فصيح وبليغ كتاب بطور دليل حقانيت دى۔ اور كہا كہ اهل عرب بالفرض يہ انسانى كلام ہے تو تم ايک آيت ايسى لكھ لاؤ تا قيامت مہلت دی جاتى ہے- معلوم ہوا كہ كفار مكہ كى بهى اپنى دليليں تهيں ليكن رب كى نازل شده دليلوں كا مقابلہ نہ كرسكيں-
ميں سمجهتی ہوں كہ انصاف پسند مقلد كو يہ ثبوت كافى ہیں کہ كفاركى بهى خودساختہ دليليں تهيں۔ جن كى وه اتباع كرتے تهے يا جس كو قبول حق واتباع كا معيار وميزان سمجهتے تھے- اس لمبى تمهيد كے بعد عرض يہ كرنا ہے كہ دو دنوں سے متعصب اور غالى حنفی مجھ سے سوال كر رہے ہيں کہ
"اتباع كيا صرف دليل كے ساتھ ہوتى ہے ؟؟؟؟ قران وحديث سے جواب ديں ؟؟؟؟؟
مخلص اور سنجيده احباب نے دليليں ديں ليكن كوفى دماغ شايد يہ دلائل هضم نا كرسكا اس لئے مناسب معلوم ہوا كہ ايک تفصيلى ڈاكومينٹ ہى اس موضوع پر قلم بند كردیا جائے۔
- بعون الله وتوفيقه ليهلك من هلك عن بينه ويحيى من حى على بينة-
برادران واخوات اسلام ! يہ بات تو صاف ہوئى كہ مقلدين بهى مانتے ہيں كہ اتباع اور تقلید ميں فرق ہے۔ اور وه فرق يہ ہے كہ تقليد كى اصطلاحى تعريف كى روشنى ميں يہ بات طے شده ہے كہ تقليد بغير دليل كے ہوتى ہے -
كيونكه صحابه كرام سے لےكر تمام ہى متقدمين ومتاخرين علماء فقه تفسير وحديث اور اهل الراى اور ماهرين لغات سب نے لكها هے كہ "الاتباع هو الاخذ بالقول مع معرفة الدليل والتقليد هو الاخذ بالقول دون معرفة الدليل"
يا "ان الاتباع يكون للدليل لا للرجال واما التقليد يكون للرجال"
(ديكهين اعلام الموقعين لشيخ الاسلام ابن القيم الجوزى اور جامع بيان العلم وفضله لابن عبد البررحمهما الله، ان دونوں كتابوں ميں تقليد كى دهجياں بكهير دى گئيں هيں۔)
قران مجيد كى آيات كى روشنى ميں معلوم ہوتا ہے کہ اتباع دليل كى يا دليل كے ساتھ ہوتی ہے۔ اور تقليد رجال وشخصيات كى يا شخصيات كے ساتھ ہوتى ہے-
میرا سوال يہ ہے كہ جب تقليد بلا دليل ہوئى - كيونكہ تقليد ميں (تمام متقدمين ومتاخرين علماء كى تعريفات كى روشنى ميں) علم نہيں ہوتا جہالت ہوتى ہے اور تمام علماءسلف وخلف كا اس بات پراجماع واتفاق ہے كہ مقلد جاهل ہوتا ہے -ــ
وقال طحاوی رحمه الله : لا یقلد الا غبی او عصبی".
(لسان المیزان ۱/۲۸۰)
وقال ابن القيم رحمه الله : إذ أجمع العلماء أن مقلدا للناس والأعمى هما أخوان والعلم معرفة الهدى بدليله ما ذاك والتقليد مستويان".
کيونكہ وه جاہل نہ ہوتا تو تقليد نہ كرتا ، بلكہ دليل كو ديكهتا اور تقليد جیسی گمراہی كا شكار نہ ہوتا۔
تو ہميں حيرت ہوتى ہے كہ فقط يہ تسليم كرنے سے ، كہ اتباع دليل اور حجت اور برهان وسلطان كى ہوتى ہے ؟ يا دليل يا حجت يا برهان وسلطان كے ساتھ ہوتى ہے ، مقلدين كا سالہا سال كا تقليدى حمل كيوں ساقط ہو جاتا ہے؟؟؟؟-
فى الوقت جاهل مقلدين كى خدمت عاليہ ميں عرض هيں وه آيات جن سے صاف طور سے معلوم ہوتا ہے كہ اتباع دليل كى كرنى ہے يا دليل كے ساتھ كرنى ہے- بعون الله وتوفيقه
1-" اتبعوا ما انزل اليكم من ربكم ولا تتبعوا من دونه اولياء -الاعراف
مقلدين بتائيں كہ مومنون كو كيوں كہا گيا كہ "اتبعوا ما انزل اليكم من ربكم"؟؟؟ اس آيت سے معلوم ہوا كہ اتباع نام ہے ما "انزل اليكم من ربكم" كو مان لينے کا ، اور اهل ايمان كى خاطر "ما انزل اليكم من ربكم" ہى اصل اتباع ہے- اسى آيت ميں الله تعالى نے آگے ارشاد فرمايا "ولا تتبعوا من دونه اولياء۔۔۔الخ،،، يعنى الله كے علاوه جتنے بهى اولياء باطل هيں ان كى اتباع نہ كرو -
كيونكه ان كى اتباع كى جو دليليں ان كے متبعين ديتے هيں سب ايسى ہيں جن كا حكم الله نے نازل نہيں كيا ، یعنى جو "ما انزل اليكم من ربكم "نہيں ہیں۔ بلكہ اس س خارج هيں-سبحان الله۔۔
معاملہ يہيں ختم مقلدين (جہلاء) كو يہى ايک آيت بطور دليل كافى ہے، ليكن كوفى احناف كا هاضمہ كافى خراب ہے لہذا مزيد دليليں عرض ہيں.
2-"واذا قيل لهم اتبعوا ما انزل الله قالوا بل نتبع ما الفينا عليه آباءنا أو لو كان آباؤهم لا يعقلون شيئا ولا يهتدون)
يہاں بهى اصل اتباع "ما انزل الله" (قران أور سول ، اور قران وذات مصطفى بذات خود دليل ہيں) كو بتلاياگيا ہے- فهل من مدكر ؟؟؟
3- الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه الاية 39/18
يہاں بهى مومنون كى خوبى بتلائى كہ قول خدا تعالى (جو بذات خود دليل ہے) كو سن كر اس كى بہترين اتباع كرتے ہيں-
4- قل ما كنت بدعا من الرسل وما ادرى ما يفعل بى ولابكم ان اتبع الا ما يوحى الى وما انا الا نذير مبين 46/9
يہاں ہم ركتے ہيں اور مقلدين سے دوباره سوال كرتے ہيں کہ ، الله نے نبى سے يہ كيوں كہلوايا كہ كہہ دو كہ ميں "مايوحى الى "كى اتباع كرتا ہوں؟؟؟
ظاهر ہے کہ "مايوحى الى" ہى وه دليل وحجت ہے جس كى اتباع نبى عليه السلام نے كى اور امتیوں كو بهى"مايوحى الى" يعنى قران كى اتباع ( جو ادله شرعيه ميں سے ايک ہے) كرنى ہے۔
5- وهذا كتاب انزلناه مبارك فاتبعوه واتقوا لعلكم ترحمون - الانعام 155
6- اتبع ما اوحى اليك من ربك واعرض عن المشركين 6/106
7- واتبعوا احسن ما انزل اليكم من ربكم 39/55
مومنون كو خطاب ربانى ہے کہ جو رب كى طرف سے قران نازل ہوا ہے اس كى اتباع كريں ، مقلدين بتائيں كہ قران كى اتباع بنا دلیل اندها دهند يا اپنى مرضى كے ساتھ كى جاسكتى ہے؟؟؟؟؟؟ يا اتباع علم وبصيرت ودليل وغور فكر كےساتھ كى جاسكتى ہے ؟؟؟
8- انبياء ورسل كے واسطے سے آسمانى كتابوں كا نزول كا اكلوتا مقصد يہ تها كہ مخلوقِ خدا علم ودليلِ ربانى كى روشنى ميں حيات بسر كرے بالفرض اتباع بلا دليل ہى ہوتى تو انبياء كى بعثت اور كتب سماويہ كا نزول كيوں ہوا؟؟؟ اور اسكى ضرورت ہى كيا تهى؟؟؟
9- اتباع يا اطاعت يا عمل بلا دليل ہوتى ، تو جہاں جہاں قران مجيد ميں الله نے اطاعت اور اتباع كا حكم ديا ہے وہاں كوئى شرطيہ بات كا بيان نہ ہوتا مثلا "اتبعوا ماانزل اليكم من ربكم "وغيره
10-اتباع فى سبيل الله ہوسكتى ہے يا فى سبيل الطاغوت؟ الله اور محمد مصطفى صلی الله علیه وسلم جو خود دليل ہيں كى اتباع كرنے كا حكم قران مين نازل ہے اور طاغوت وشياطين كى اتباع كا حكم نہیں ہے۔ وتلك عشرة كاملة
كيا ان دس مضبوط قرانى دليلوں كے بعد بهى مقلدين (یعنی بنا دلیل پر عامل جہلاء) كو سمجھ ميں نہيں آتی كے الله نے جہان بهى اپنى يا رسول كى اطاعت وتعميل يا اتباع كا لفظ قران مجيد مينلں استعمال كيا وہاں "ما أنزل الله" يا "ما يوحى الى" يا "ما انزل اليكم من ربكم" كى شرط كيوں ركهى ؟؟؟؟
ظاهر سى بات ہے کہ اصل اتباع يہى ہے کہ اُس ميں يہ دليل ہو كہ ، فلاں كام کا حكم الله نے اتارا یا ديا ، يا نبى اكرم نے ديا ۔ اور نبى اكرم نے كيا يا نہ كيا اس كو ديكها جائے _اور اسى كے مطابق عمل كيا جائے-
شيطان يا يہود ونصارى يا كفار كے نظرياتى خرافات و عقائد كى اندهى تقليد اور فالتو رسومات كى اتباع كے مقابلے ميں الله تعالى نے لفظ "اتباع يا "اطاعت يا "عمل يا "اخذ "كا لفظ استعمال كركےجن اشياء كو كرنے كا حكم قران ميں ديا ہے وه بهى دليل كےسا تھ ہوتى ہیں- اور جس كو نہيں كرنا ہے اسے رب نے منع كيا ہے- مقلدين ايک اور طريقے سے غور كريں كہ
1-"الله تعالى نے قران بر تدبر اورغور وفكر (افلا يتدبرون القران ام على قلوب اقفالها ) اور سمجھ كراس كى تلاوت وقرات كا حكم ديا ہے (ليدبروآياته) اور حصول علم پر زور ديا ہے (اقرا باسم ربك) اور ہر مسئلے كو تحقيق كے ساتھ تسليم كرنےكا حكم ديا ہے (قل ان جاءكم فاسق بنبأ فتبينواان تصيبوا قوما بجهالة فتصبحوا على مافعلتم نادمين ) الحجرات_ اورمومنون كى صفت يہ بتلائى ہے كہ (لم يخروا عليها صما وعميانا)-
تو ہم ايك لمحہ كى خاطر كس طرح يہ مان ليں كہ الله تعالى نے اتباع كا لفظ بلا شرطيہ دليل كے ، اتباع يا عمل يا اطاعت يا اخذ پراستعمال كيا ہے؟؟؟؟؟؟؟
قران مجيد مين الله تعالى كا ارشاد ہے كہ : "وما آاتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا"۔
تو كيا رسول اكرم كى اتباع یونہی بغير قرانى وحديثى علم ومعرفت كے ہو سكتى ہے؟ يا اس كى دليل وعلم وجانكارى كى ضرورت ہوتى ہے؟ _ ہم شراب كو نہيں نوش كرتے كيونكہ قران ميں الله نے اور حديث ميں رسول اكرم صلی الله عليه وسلم نے روكا؟ كيا قران وحديث كى دليل كا سہارا لئے بغير ہم ايسا كرتے ہیں؟؟؟؟
كيا كافروں كو ہم يہ بولتے ہيں كہ ہمارى مرضى سے ہم شراب نہيں نوش كرتے يا يہ بولتے ہيں كہ قران وحديث ميں ہمارے رب اور رسول نے ہميں اس سے روكا ہے؟ كيا يہ اتباع بلا دليل ومعرفت وبلاعلم هے؟؟؟؟
مالكم كيف تحكمون ياايها المقلدون وصدق من قال "لافرق بين بهيمة تنقاد ولامقلد يقلد
"
2- قران ميں جہاں اور جس كى اتباع مع الدليل كرنےكا حكم ہوا ہےمثلا "واتبع سبيل من اناب الى" تو رب كا حكم ہے امر كا صيغه ہے مامور نبى ہيں اور امت محمدیہ ہے ۔ يا مثلاً "ويتبع غير سبيل المومنين نوله ما تولى الاية " تو اهل ايمان كو ہرحال مينلں ايسى اور اس كى اتباع كرنا ضرورى هيكہ رب تعالى كا حكم جو ہوا- اور رب کا حکم ازخود دلیل ہوا کرتا ہے۔
اور جس كى اتباع كرنےكا حكم نہيں ہوا ہے مثلا "لا تتبعوا خطوات الشيطان" يا "ولا تتبعوا من دونه اولياء" تو اسكى اتباع نہيں كرنى ہے۔۔۔
اب اتنى سيدهى سى بات كے باوجود كوئى يہ كہےكہ اتباع مع الدليل نہيں ہوتى تو وه صاف اور صريح غير معارض دليل دے اور ساتھ ہى يہ ثابت كرےكہ تقليد مع الدليل والعلم والمعرفة والحجة ہوتى ہے
الله تعالى ہم سب كو دين اسلام كى سمجھ اور قرآن وسنت كى اتباع كى توفيق دے آمين-
وصلى الله على نبينا محمد واصحابه اجمعين برحمتك يا ارحم الراحمين
جماعت اهل حديث كى نظر ميں اصل دليليں فقط دو ہیں
1- قران مجيد
2- حديث مصطفى صحيحه
اورمجموعى دليليں چار ہیں، كتاب وسنت اجماع معتبره اور قياس صحيحه _فهـذه هـى الأدلــة الشرعيــة المتفـق عليها عند جمهور أهل العلم كما ذكر شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله وهى الكتاب والسنة الصحيحة والإجماع المعتبروالقياس على النص والإجماع (مجموع الفتاوى) 11/339 ــ 341
قران مجيد كا تحقيقى مطالعہ كريں تومعلوم ہوتا ہے ، كہ الله تعالى نے كسى كام كو كرنےكى خاطر اتباع يا اطاعت يا" خذوه" يا "اعملو"ا وغيره الفاظ استعمال فرمائے ہيں۔
الله تعالى نے یہى الفاظ بعينہ كفار وشياطين اور یہود ونصارى اوركفار مكہ كےساته بهى استعمال كيا ہے-
ايک سطحى نظركا مقلد (یعنی جاهل آدمى) دهوكا كها سكتا ہے كہ، اگر اتباع يا اطاعت فقط دليل كے ساتھ ہوتى ہے تو ان يہود ونصارى يا كفارمكہ يا شيطان كے پاس كيا كوئى دليل تهى يا نہيں؟؟ اور اگر تهى تو كونسى دليليں تهيں؟؟ جس كى وه (کفار) اتباع كرتے تهے؟ اور جس كى اتباع كرنے سے الله تعالى ومحمد صلى الله عليه وسلم روكتے ہیں۔
الجواب:-
شيطان يا کفارمكہ اور يہود ونصارى بهى باطل دليلوں كےساتھ اپنے اپنے مذهب كى اتباع كرتے تهے- ملاحظہ ہو۔
1- رب كريم كا فرمان ہے کہ "كل حزب بما لديهم فرحون"
یہاں مقلدين بهائى لفظ"بما لديهم" كى تفسير ضرور ديكهيں تاكہ اس علمى مسئله كو على وجه البصيرة سمجھ سكيں- (جو کہ مقلد کے بس کا روگ نہیں)
2-وتلك حجتنا آتيناها ابراهيم على قومه (الانعام 83)
يعنى الله نے ابراهيم عليہ السلام كو ان كى قوم كى حجت ودلائل باطله (جس كى وه اتباع كرتے تهے) کے مقابلے ميں حجت الهيه عطا كى تهى-
3 - دوسرى مقام برارشاد ہے كہ "اضله على علم "
قارون كو اسكے علم ودليل ومنطق سب ہونيكے باوجود رب كى ھدايت نا مل سكى، اور وه حق كى راه نا پا سكا۔۔م
4- "وما تفرق الذين اوتوا الكتاب الا من بعد ما جاءتهم البينة سورة البينه-
اس آيت سے معلوم ہوجاتا ہے کہ اهل كتاب کے پاس "بينه" يعنى دليليں تهيں۔ اگرچہ کہ باطل ہی کیوں نا ہوں-
5- ابراهيم عليہ السلام نے نمرود كے ساتھ جو مناظره كيا مقلدين بتائيں كيا نمرود بلا دليل ابراهيم عليہ السلام كے ساتهلھ مناظرے كو اترا تها؟ كيا مناظره بلادليل بهى كبهى ہوا ہے؟ يہ اور بات ہے كہ نمرود كى دليليں کمزور (باطل) تھیں۔
6- الله تعالى نے ہر زمانے ميں ہر قوم ميں جس شئى كا زور اورغلبہ تها يا جو شئى حق وصداقتِ رسول كى دليل مانى جاتى تهيں۔ وہى شئى افضل اور نا قابل شكست كامل شكل وصورت ميں بناكر اس زمانے كے نبى كو عطا كرتا تها۔ مثلا حضرت سليمان عليہ السلام كو جادو كا علم اور اس كا توڑ اور كاٹ جادو كاعلم وسمجھ اور موسى كو عصاء ومعجزات عطا كيا - جو اس زمانه ميں ايک قابل قبول حق كى دليل سمجهى جاتى تهيں۔ اور عيسى عليہ السلام كو ان كى قوم كى رغبات وميلان كو مد نظر رکھ كر الله نے اسى مناسبت ميں عيسى كو معجزات عطا كيئے۔ جس سےمردوں كا زنده ہونا۔ بيمارون شفاياب ہونا۔ كيونكہ ان كى قوم كو اسى طرح كى حيرت ناک اور نا قابل يقين دليلوں يا معجزات كى ضرورت تهى (معجزات بذات خود انبياء كى صداقت كى دليل هيں) كى تلاش تهى جو ان ميں تهيں۔ ليكن مردوں كو زنده كرنا يا مريضون كو شفاء باذن الله دينا يہ بس الله كى طرف سے عطا كرده عيسى عليہ السلام كا معجزه تها-
6- مكہ مكرمہ ميں فصاحت وبلاغت كا مالک شاعر ، مقبول تصوركيا جاتا تها اور" سبع معلقه" کا شعری مجموعہ كعبه كى ديواروں ميں معلق تها۔ اور يہی وجہ تھی کہ عرب خود كو تن تنہا عقلمند بولتے تهے۔ افصح البيان اور دوسروں كو عجمى سمجهتے تهے - ان كا غرور وسرمايہ فخر يا 100 باتوں كى ايک دليل وحجت ان كی فصيح وبليغ شعروشاعرى تهى اس واسطے الله نے محمد صلى الله عليه وسلم كو قران جيسى فصيح وبليغ كتاب بطور دليل حقانيت دى۔ اور كہا كہ اهل عرب بالفرض يہ انسانى كلام ہے تو تم ايک آيت ايسى لكھ لاؤ تا قيامت مہلت دی جاتى ہے- معلوم ہوا كہ كفار مكہ كى بهى اپنى دليليں تهيں ليكن رب كى نازل شده دليلوں كا مقابلہ نہ كرسكيں-
ميں سمجهتی ہوں كہ انصاف پسند مقلد كو يہ ثبوت كافى ہیں کہ كفاركى بهى خودساختہ دليليں تهيں۔ جن كى وه اتباع كرتے تهے يا جس كو قبول حق واتباع كا معيار وميزان سمجهتے تھے- اس لمبى تمهيد كے بعد عرض يہ كرنا ہے كہ دو دنوں سے متعصب اور غالى حنفی مجھ سے سوال كر رہے ہيں کہ
"اتباع كيا صرف دليل كے ساتھ ہوتى ہے ؟؟؟؟ قران وحديث سے جواب ديں ؟؟؟؟؟
مخلص اور سنجيده احباب نے دليليں ديں ليكن كوفى دماغ شايد يہ دلائل هضم نا كرسكا اس لئے مناسب معلوم ہوا كہ ايک تفصيلى ڈاكومينٹ ہى اس موضوع پر قلم بند كردیا جائے۔
- بعون الله وتوفيقه ليهلك من هلك عن بينه ويحيى من حى على بينة-
برادران واخوات اسلام ! يہ بات تو صاف ہوئى كہ مقلدين بهى مانتے ہيں كہ اتباع اور تقلید ميں فرق ہے۔ اور وه فرق يہ ہے كہ تقليد كى اصطلاحى تعريف كى روشنى ميں يہ بات طے شده ہے كہ تقليد بغير دليل كے ہوتى ہے -
كيونكه صحابه كرام سے لےكر تمام ہى متقدمين ومتاخرين علماء فقه تفسير وحديث اور اهل الراى اور ماهرين لغات سب نے لكها هے كہ "الاتباع هو الاخذ بالقول مع معرفة الدليل والتقليد هو الاخذ بالقول دون معرفة الدليل"
يا "ان الاتباع يكون للدليل لا للرجال واما التقليد يكون للرجال"
(ديكهين اعلام الموقعين لشيخ الاسلام ابن القيم الجوزى اور جامع بيان العلم وفضله لابن عبد البررحمهما الله، ان دونوں كتابوں ميں تقليد كى دهجياں بكهير دى گئيں هيں۔)
قران مجيد كى آيات كى روشنى ميں معلوم ہوتا ہے کہ اتباع دليل كى يا دليل كے ساتھ ہوتی ہے۔ اور تقليد رجال وشخصيات كى يا شخصيات كے ساتھ ہوتى ہے-
میرا سوال يہ ہے كہ جب تقليد بلا دليل ہوئى - كيونكہ تقليد ميں (تمام متقدمين ومتاخرين علماء كى تعريفات كى روشنى ميں) علم نہيں ہوتا جہالت ہوتى ہے اور تمام علماءسلف وخلف كا اس بات پراجماع واتفاق ہے كہ مقلد جاهل ہوتا ہے -ــ
وقال طحاوی رحمه الله : لا یقلد الا غبی او عصبی".
(لسان المیزان ۱/۲۸۰)
وقال ابن القيم رحمه الله : إذ أجمع العلماء أن مقلدا للناس والأعمى هما أخوان والعلم معرفة الهدى بدليله ما ذاك والتقليد مستويان".
کيونكہ وه جاہل نہ ہوتا تو تقليد نہ كرتا ، بلكہ دليل كو ديكهتا اور تقليد جیسی گمراہی كا شكار نہ ہوتا۔
تو ہميں حيرت ہوتى ہے كہ فقط يہ تسليم كرنے سے ، كہ اتباع دليل اور حجت اور برهان وسلطان كى ہوتى ہے ؟ يا دليل يا حجت يا برهان وسلطان كے ساتھ ہوتى ہے ، مقلدين كا سالہا سال كا تقليدى حمل كيوں ساقط ہو جاتا ہے؟؟؟؟-
فى الوقت جاهل مقلدين كى خدمت عاليہ ميں عرض هيں وه آيات جن سے صاف طور سے معلوم ہوتا ہے كہ اتباع دليل كى كرنى ہے يا دليل كے ساتھ كرنى ہے- بعون الله وتوفيقه
1-" اتبعوا ما انزل اليكم من ربكم ولا تتبعوا من دونه اولياء -الاعراف
مقلدين بتائيں كہ مومنون كو كيوں كہا گيا كہ "اتبعوا ما انزل اليكم من ربكم"؟؟؟ اس آيت سے معلوم ہوا كہ اتباع نام ہے ما "انزل اليكم من ربكم" كو مان لينے کا ، اور اهل ايمان كى خاطر "ما انزل اليكم من ربكم" ہى اصل اتباع ہے- اسى آيت ميں الله تعالى نے آگے ارشاد فرمايا "ولا تتبعوا من دونه اولياء۔۔۔الخ،،، يعنى الله كے علاوه جتنے بهى اولياء باطل هيں ان كى اتباع نہ كرو -
كيونكه ان كى اتباع كى جو دليليں ان كے متبعين ديتے هيں سب ايسى ہيں جن كا حكم الله نے نازل نہيں كيا ، یعنى جو "ما انزل اليكم من ربكم "نہيں ہیں۔ بلكہ اس س خارج هيں-سبحان الله۔۔
معاملہ يہيں ختم مقلدين (جہلاء) كو يہى ايک آيت بطور دليل كافى ہے، ليكن كوفى احناف كا هاضمہ كافى خراب ہے لہذا مزيد دليليں عرض ہيں.
2-"واذا قيل لهم اتبعوا ما انزل الله قالوا بل نتبع ما الفينا عليه آباءنا أو لو كان آباؤهم لا يعقلون شيئا ولا يهتدون)
يہاں بهى اصل اتباع "ما انزل الله" (قران أور سول ، اور قران وذات مصطفى بذات خود دليل ہيں) كو بتلاياگيا ہے- فهل من مدكر ؟؟؟
3- الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه الاية 39/18
يہاں بهى مومنون كى خوبى بتلائى كہ قول خدا تعالى (جو بذات خود دليل ہے) كو سن كر اس كى بہترين اتباع كرتے ہيں-
4- قل ما كنت بدعا من الرسل وما ادرى ما يفعل بى ولابكم ان اتبع الا ما يوحى الى وما انا الا نذير مبين 46/9
يہاں ہم ركتے ہيں اور مقلدين سے دوباره سوال كرتے ہيں کہ ، الله نے نبى سے يہ كيوں كہلوايا كہ كہہ دو كہ ميں "مايوحى الى "كى اتباع كرتا ہوں؟؟؟
ظاهر ہے کہ "مايوحى الى" ہى وه دليل وحجت ہے جس كى اتباع نبى عليه السلام نے كى اور امتیوں كو بهى"مايوحى الى" يعنى قران كى اتباع ( جو ادله شرعيه ميں سے ايک ہے) كرنى ہے۔
5- وهذا كتاب انزلناه مبارك فاتبعوه واتقوا لعلكم ترحمون - الانعام 155
6- اتبع ما اوحى اليك من ربك واعرض عن المشركين 6/106
7- واتبعوا احسن ما انزل اليكم من ربكم 39/55
مومنون كو خطاب ربانى ہے کہ جو رب كى طرف سے قران نازل ہوا ہے اس كى اتباع كريں ، مقلدين بتائيں كہ قران كى اتباع بنا دلیل اندها دهند يا اپنى مرضى كے ساتھ كى جاسكتى ہے؟؟؟؟؟؟ يا اتباع علم وبصيرت ودليل وغور فكر كےساتھ كى جاسكتى ہے ؟؟؟
8- انبياء ورسل كے واسطے سے آسمانى كتابوں كا نزول كا اكلوتا مقصد يہ تها كہ مخلوقِ خدا علم ودليلِ ربانى كى روشنى ميں حيات بسر كرے بالفرض اتباع بلا دليل ہى ہوتى تو انبياء كى بعثت اور كتب سماويہ كا نزول كيوں ہوا؟؟؟ اور اسكى ضرورت ہى كيا تهى؟؟؟
9- اتباع يا اطاعت يا عمل بلا دليل ہوتى ، تو جہاں جہاں قران مجيد ميں الله نے اطاعت اور اتباع كا حكم ديا ہے وہاں كوئى شرطيہ بات كا بيان نہ ہوتا مثلا "اتبعوا ماانزل اليكم من ربكم "وغيره
10-اتباع فى سبيل الله ہوسكتى ہے يا فى سبيل الطاغوت؟ الله اور محمد مصطفى صلی الله علیه وسلم جو خود دليل ہيں كى اتباع كرنے كا حكم قران مين نازل ہے اور طاغوت وشياطين كى اتباع كا حكم نہیں ہے۔ وتلك عشرة كاملة
كيا ان دس مضبوط قرانى دليلوں كے بعد بهى مقلدين (یعنی بنا دلیل پر عامل جہلاء) كو سمجھ ميں نہيں آتی كے الله نے جہان بهى اپنى يا رسول كى اطاعت وتعميل يا اتباع كا لفظ قران مجيد مينلں استعمال كيا وہاں "ما أنزل الله" يا "ما يوحى الى" يا "ما انزل اليكم من ربكم" كى شرط كيوں ركهى ؟؟؟؟
ظاهر سى بات ہے کہ اصل اتباع يہى ہے کہ اُس ميں يہ دليل ہو كہ ، فلاں كام کا حكم الله نے اتارا یا ديا ، يا نبى اكرم نے ديا ۔ اور نبى اكرم نے كيا يا نہ كيا اس كو ديكها جائے _اور اسى كے مطابق عمل كيا جائے-
شيطان يا يہود ونصارى يا كفار كے نظرياتى خرافات و عقائد كى اندهى تقليد اور فالتو رسومات كى اتباع كے مقابلے ميں الله تعالى نے لفظ "اتباع يا "اطاعت يا "عمل يا "اخذ "كا لفظ استعمال كركےجن اشياء كو كرنے كا حكم قران ميں ديا ہے وه بهى دليل كےسا تھ ہوتى ہیں- اور جس كو نہيں كرنا ہے اسے رب نے منع كيا ہے- مقلدين ايک اور طريقے سے غور كريں كہ
1-"الله تعالى نے قران بر تدبر اورغور وفكر (افلا يتدبرون القران ام على قلوب اقفالها ) اور سمجھ كراس كى تلاوت وقرات كا حكم ديا ہے (ليدبروآياته) اور حصول علم پر زور ديا ہے (اقرا باسم ربك) اور ہر مسئلے كو تحقيق كے ساتھ تسليم كرنےكا حكم ديا ہے (قل ان جاءكم فاسق بنبأ فتبينواان تصيبوا قوما بجهالة فتصبحوا على مافعلتم نادمين ) الحجرات_ اورمومنون كى صفت يہ بتلائى ہے كہ (لم يخروا عليها صما وعميانا)-
تو ہم ايك لمحہ كى خاطر كس طرح يہ مان ليں كہ الله تعالى نے اتباع كا لفظ بلا شرطيہ دليل كے ، اتباع يا عمل يا اطاعت يا اخذ پراستعمال كيا ہے؟؟؟؟؟؟؟
قران مجيد مين الله تعالى كا ارشاد ہے كہ : "وما آاتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا"۔
تو كيا رسول اكرم كى اتباع یونہی بغير قرانى وحديثى علم ومعرفت كے ہو سكتى ہے؟ يا اس كى دليل وعلم وجانكارى كى ضرورت ہوتى ہے؟ _ ہم شراب كو نہيں نوش كرتے كيونكہ قران ميں الله نے اور حديث ميں رسول اكرم صلی الله عليه وسلم نے روكا؟ كيا قران وحديث كى دليل كا سہارا لئے بغير ہم ايسا كرتے ہیں؟؟؟؟
كيا كافروں كو ہم يہ بولتے ہيں كہ ہمارى مرضى سے ہم شراب نہيں نوش كرتے يا يہ بولتے ہيں كہ قران وحديث ميں ہمارے رب اور رسول نے ہميں اس سے روكا ہے؟ كيا يہ اتباع بلا دليل ومعرفت وبلاعلم هے؟؟؟؟
مالكم كيف تحكمون ياايها المقلدون وصدق من قال "لافرق بين بهيمة تنقاد ولامقلد يقلد
"
2- قران ميں جہاں اور جس كى اتباع مع الدليل كرنےكا حكم ہوا ہےمثلا "واتبع سبيل من اناب الى" تو رب كا حكم ہے امر كا صيغه ہے مامور نبى ہيں اور امت محمدیہ ہے ۔ يا مثلاً "ويتبع غير سبيل المومنين نوله ما تولى الاية " تو اهل ايمان كو ہرحال مينلں ايسى اور اس كى اتباع كرنا ضرورى هيكہ رب تعالى كا حكم جو ہوا- اور رب کا حکم ازخود دلیل ہوا کرتا ہے۔
اور جس كى اتباع كرنےكا حكم نہيں ہوا ہے مثلا "لا تتبعوا خطوات الشيطان" يا "ولا تتبعوا من دونه اولياء" تو اسكى اتباع نہيں كرنى ہے۔۔۔
اب اتنى سيدهى سى بات كے باوجود كوئى يہ كہےكہ اتباع مع الدليل نہيں ہوتى تو وه صاف اور صريح غير معارض دليل دے اور ساتھ ہى يہ ثابت كرےكہ تقليد مع الدليل والعلم والمعرفة والحجة ہوتى ہے
الله تعالى ہم سب كو دين اسلام كى سمجھ اور قرآن وسنت كى اتباع كى توفيق دے آمين-
وصلى الله على نبينا محمد واصحابه اجمعين برحمتك يا ارحم الراحمين