- شمولیت
- مارچ 08، 2011
- پیغامات
- 2,521
- ری ایکشن اسکور
- 11,555
- پوائنٹ
- 641
متقدمین علماء نے صحیح بخاری کے صحیح ترین ہونے کی صراحت کی لیکن یہ بات درست ہے کہ ان الفاظ میں نہیں کی جن کا آپ کا تقاضا کر رہے ہیں یعنی اصح الکتب بعد کتاب اللہ۔ اور دوسری بات یہ کہ بعض روایات پر نقد کا موجود ہونا اس کے اصح ہونے کے منافی نہیں ہے۔ اصح کا مطلب یہ ہے کہ کتاب اللہ کے بعد صحیح ترین نہ کہ جس پر نقد نہ ہوئی ہو۔ نقد تو قرآن پر بھی ہوئی ہے اور حدیث سے زیادہ ہوئی ہے۔ مستشرقین نے بہت زیادہ کی ہے لیکن اہل علم نے اس کا جواب دیا ہے۔ اس پر راقم نے اسلام اور مستشرقین کے نام سے ایک کتاب مرتب کی ہے جو عنقریب شائع ہو جائے گی۔ نقد ہونا کوئی معنی نہیں رکھتا۔ ہاں، البتہ علمی مکالمے میں نقد کو ثابت کر دکھانا کچھ معنی رکھتا ہے۔جزاک اللہ خیرا۔ بہت ہی عمدہ مضمون ہے اور کافی دن بعد کوئی تحقیقی چیز پڑھنے کو ملی ہے۔ اللہ کرے زور قلم اور زیادہ۔
باقی اس سلسلے میں جو آپ نے فرمایا تو امام شافعیؒ کے قول کے مطابق مسئلہ ایسا واضح اور مشہور ہونا چاہیے کہ جس عالم سے بھی پوچھا جائے تو اس کا ایک ہی جواب ملے۔
جب کہ یہاں ہم اپنے مسئلے کو دیکھتے ہیں تو بخاری کی روایات کے صحیح ہونے کا مسئلہ تو ہمیں ایسا معلوم ہوتا ہے لیکن بخاری کے کتاب اللہ کے بعد دنیا کی تمام کتابوں سے زیادہ صحیح ہونے کا مسئلہ ہمیں ایسا معلوم نہیں ہوتا۔ کیوں کہ اگر ایسا ہوتا تو کم از کم کوئی ایک شخص یا کوئی ایک عالم تو اس کی صراحت کرتا۔ جن علماء نے بھی صراحت کی انہوں نے صحت کی کی ہے لیکن یہ دعوی کسی نے نہیں کیا کہ کتاب اللہ کے بعد اس سے زیادہ صحیح کتاب روئے زمین پر کوئی نہیں ہے۔ اس کی ایک بنیادی وجہ سمجھ بھی آتی ہے۔ اس زمانے میں کتب مدون ہو رہی تھیں اس لیے یہ عین ممکن تھا کہ کوئی اس سے بھی زیادہ صحیح سندوں پر مشتمل کتاب مدون کر لے اس لیے یہ دعوی تقریبا نا ممکن تھا۔ ابن صلاح کا زمانہ چھٹی صدی ہجری کا ہے۔ جب کہ چوتھی صدی سے تدوین کتب کا کام ہمیں انتہائی کم نظر آتا ہے اور اس کے مقابلے میں جمع بین الکتب اور اصول حدیث و جرح و تعدیل کا کام زیادہ نظر آتا ہے۔ اس لیے چھٹی صدی تک پہنچتے پہنچتے ابن صلاح کے زمانے کے علماء کے لیے غالبا یہ واضح ہو گیا تھا کہ اب اس کے بعد اپنی اسناد سے اس سے زیادہ صحیح کتاب لکھنا ممکن نہیں تو انہوں نے اس پر اجماع کا دعوی کیا۔
ہماری اس بات کی تائید اس سے بھی ملتی ہے کہ دارقطنی وغیرہ نے بخاری کی بعض احادیث پر نقد کیا ہے۔ اگرچہ اس کا بعد میں جواب دے دیا گیا لیکن اس سے یہ تو معلوم ہوتا ہے کہ ان ناقدین کے ہاں بخاری کو قرآن کے بعد اصح کہنے کا تصور نہیں تھا بلکہ بعض حدیثوں میں صحیح کہنا بھی ان کے ہاں محل نظر تھا۔ ان کے اس نقد کی موجودگی میں ان کے زمانے میں اجماع کا وجود تو ہو نہیں سکتا قطعی طور پر۔
ہذا ما ظہر لی۔ واللہ اعلم
اس بات کو یوں بھی بیان کروں گا کہ متقدمین میں صحیح بخاری کے علاوہ صحیح مسلم کے بارے اصح ہونے کا دعوی کیا گیا ہے۔ اس کے علاوہ میرے علم میں کسی کتاب کے بارے یہ دعوی موجود نہیں ہے۔ اب صحیح مسلم کی جن روایات پر نقد ہوئی ہے، ان کی تعداد صحیح بخاری کی ان روایات سے زیادہ ہے کہ جن پر نقد ہوئی ہے لہذا نقد کے بعد بھی صحیح ترین کتاب بخاری ہی رہی۔