میں پہلے سمجھتا تھا کہ اہل حدیث حضرات دیوبند مسلک کو خارج از اسلام نہیں سمجھتے لیکن پھر میرا یہ نظریہ تبدیل ہو گيا جس کی وجہ سے میں نے ایک تھریڈ شروع کیا تھا " کیا پاکستانی اہل حدیث دیوبند سے منسلک افراد کوکافر سمجھتے ہیں "
میرے اس نظریہ میں تبدیلی کچھ یوں آئي
پہلے کچھ حوالہ جات ملاحظہ فرمائیں
محترم سید طالب الرحمن صاحب "الدیوبندیہ" میں لکھتے ہیں
صفحہ 12-13
اس ایک من گھڑت قصے میں حاجی امداد اللہ صاحب کو حاجت روا مشکل کشا ، عالم الغیب اور حاضر ناظر ثابت کیا گيا ہے اور مرید صاحب گمراہی میں مشرکیں مکہ سے بھی سبقت لے گئے "
گویا جناب سید طالب الرحمن صاحب نے اہل حدیث قاری کا یہ ذہن بنایا کہ دیوبند مشرکین مکہ سے بھی بڑے کافر ہیں۔
صفحہ 63 پر لکتھے ہیں
"اسی مسئلہ (علم الغیب) کی بنیاد پر دیوبندی بریلوی کو مشرک گردانتے ہیں اور خود موحد بن جاتے ہیں لیکن یہ صرف زبانی دعوے ہیں ورنہ وہ بھی علم غیب کو اللہ کا حاصہ نہیں سمجھتے "
صفحہ 98 پر لکھتے ہیں
"کیا یہ واقعہ پڑہنے کے بعد کوئی کہ سکتا ہے ۔ بریلوی تو مشرک ہیں اور یہ (دیوبندی) موحد "
موصوف ہی کی ایک دوسری کتاب( عقائد علماء اہل سنت دیوبند تحقیق سید طالب الرحمن ) سے حوالہ دیکھیں
صفحہ 10
" اس کے علاوہ دیوبندیوں کے عقائد ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ماں کے پیٹ میں بچی یا بچہ کا جاننا ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ حوالہ جات دے کر ثابت کیا ہے "
مذید کتب کے حوالہ جات طوالت کے خوف سے نہیں دے رہا ۔
اب آتے ہیں اس فورم پر دیوبند حضرات کو کہا جاتا ہے کہ یہ شرک و بدعت کی ترویج کرتے ہیں ۔ شرک و بدعت کی ترویج وہی فرقہ کرتا ہے جو خود مشرک اور بدعتی ہو ۔ میں نے آج تک ایسا کوئی بھی فرقہ نہیں دیکھا جو خود تو موحد ہو لیکن شرک کی پرچار کرے
یہ کچھ مختصر حوالہ جات ہیں ۔ ان کتب کو اگر کوئی اہل حدیث پڑہے گا اور یقین بھی کرے گا تو وہ یقینا مسلک دیوبند کے افراد کو کافر ہی جانے گا
بعض افراد کا یہ نظریہ ہے کہ دیوبند کو خارج از اسلام نہیں سمجتے ۔ میرے خیال میں یہ افراد اٹے میں نمک کے برابر رہ گئے ہیں اور اہل حدیث مسلک سے جڑے اہل علم کی پراسرار خاموشی ان آٹے میں نمک کے برابر افراد کا یا تو نظریہ تبدیل کردے گی یا ان افراد کےبعد اگلی نسل میں ایسے نظریہ والا کوئی نہ ہو گا۔
میں یہ نہیں کہتا کہ جہاں کہیں بھی اہل حدیث دیوبند کے مسلک کے افراد کو کافر کہے تو اہل حدیث کے تمام علماء اس کے پیچھے پڑ جائیں ، نہیں اگر یہ تکفیری نظریہ اہل حدیث کے ہاں غلط ہے تم کم از کم اس علاقے یا اس مجلس کے اہل علم اہل حدیث کو اس تکفیری نظریہ کا رد کرنا چاہئیے ، جیسے اس فورم پر موجود اہل حدیث اہل علم افراد کو اس تکفیری نظریہ کا رد کرنا چاہئیے تھا اگر وہ اس نظریہ کو غلط سمجھتے ہیں ، ورنہ ان کی اپنی مجلس میں یہ نظریہ کئی بار پیش ہوتا ہے اور اہل علم خاموش رہتے ہیں تو اس کا مطلب تو ایک عامی یہی لے گا کہ واقعی دیوبند مسلک کے افراد خارج از اسلام ہیں ۔
اسی فورم پر دیکھ لیں ، ایک ضابطہ بنایا گيا کہ تکفیری پوسٹ کو ڈیلیٹ کیا جائے گا جب میں نے ایک تکفیری پوسٹ کی طرف نشاندہی کرائی جس میں دیوبند حضرات کو کہا جاتا ہے کہ یہ شرک و بدعت کی ترویج کرتے ہیں ۔ (واضح ہو شرک و بدعت کی ترویج وہی فرقہ کرتا ہے جو خود مشرک اور بدعتی ہو ۔ ) تو کہا گيا یہ مصنف کا ذاتی نظریہ ہے ۔ اس کا واضح مطلب ہے کہ اہل حدیث کے ہاں دیوبند مسلک کو کافر کہنا کوئی تکفیری پوسٹ نہیں میں ( اس فورم پر جواب سے یہ سمجھا ہوں مذکورہ پوسٹ کوئی تکفیری پوسٹ نہیں کیوں کہ تکفیری پوسٹ تو وہ ہوتی ہے جس میں کسی مسلم مسلک کو کافر کہا گيا ہو اور یہ توان کے زعم میں ایک خارج از اسلام مسلک کو کافر کہ رہے ہیں )، بس بات کو کھما کر کہا گيا کہ یہ تو ذاتی نظریہ ہے ۔
بعض افراد کا خیال ہے کہ میرا نظریہ بعض کی بورڈ واریر (جو کی بورڈ کے ذریعے جنگ کرتے ہیں ) ان کی پوسٹس کی وجہ تبدیل ہوا ۔ نہیں بھائی ، آپ اہل حدیث کی کتب دیکھ لیں جن میں سے کچھ حوالہ جات دیے ہیں ، ان کا پڑہنے والا اہل حدیث یقینا اس نظریہ کا ہوگا جو یہاں شاہد نذیر صاحب اوران کی پوسٹس کو پسند کرنے والے افراد کا ہے اور میں یہ سمجھنے لگا ہوں یہی افراد پاکستانی اہل حدیث مسلک کی اصلی پہچان ہیں ۔
بحث اس پر نہیں کہ یہ عقائد دیوبند مسلک کے ہیں یا نہیں ، اصل بات یہ ہے اہل حدیث دیوبند مسلک کے افراد کو اپنے زعم میں ان مذکورہ عقائد کا حامل سمجھتے ہیں اور خارج از اسلام فرقہ گردانتے ہیں ۔
میرے اس نظریہ میں تبدیلی کچھ یوں آئي
پہلے کچھ حوالہ جات ملاحظہ فرمائیں
محترم سید طالب الرحمن صاحب "الدیوبندیہ" میں لکھتے ہیں
صفحہ 12-13
اس ایک من گھڑت قصے میں حاجی امداد اللہ صاحب کو حاجت روا مشکل کشا ، عالم الغیب اور حاضر ناظر ثابت کیا گيا ہے اور مرید صاحب گمراہی میں مشرکیں مکہ سے بھی سبقت لے گئے "
گویا جناب سید طالب الرحمن صاحب نے اہل حدیث قاری کا یہ ذہن بنایا کہ دیوبند مشرکین مکہ سے بھی بڑے کافر ہیں۔
صفحہ 63 پر لکتھے ہیں
"اسی مسئلہ (علم الغیب) کی بنیاد پر دیوبندی بریلوی کو مشرک گردانتے ہیں اور خود موحد بن جاتے ہیں لیکن یہ صرف زبانی دعوے ہیں ورنہ وہ بھی علم غیب کو اللہ کا حاصہ نہیں سمجھتے "
صفحہ 98 پر لکھتے ہیں
"کیا یہ واقعہ پڑہنے کے بعد کوئی کہ سکتا ہے ۔ بریلوی تو مشرک ہیں اور یہ (دیوبندی) موحد "
موصوف ہی کی ایک دوسری کتاب( عقائد علماء اہل سنت دیوبند تحقیق سید طالب الرحمن ) سے حوالہ دیکھیں
صفحہ 10
" اس کے علاوہ دیوبندیوں کے عقائد ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ماں کے پیٹ میں بچی یا بچہ کا جاننا ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ حوالہ جات دے کر ثابت کیا ہے "
مذید کتب کے حوالہ جات طوالت کے خوف سے نہیں دے رہا ۔
اب آتے ہیں اس فورم پر دیوبند حضرات کو کہا جاتا ہے کہ یہ شرک و بدعت کی ترویج کرتے ہیں ۔ شرک و بدعت کی ترویج وہی فرقہ کرتا ہے جو خود مشرک اور بدعتی ہو ۔ میں نے آج تک ایسا کوئی بھی فرقہ نہیں دیکھا جو خود تو موحد ہو لیکن شرک کی پرچار کرے
یہ کچھ مختصر حوالہ جات ہیں ۔ ان کتب کو اگر کوئی اہل حدیث پڑہے گا اور یقین بھی کرے گا تو وہ یقینا مسلک دیوبند کے افراد کو کافر ہی جانے گا
بعض افراد کا یہ نظریہ ہے کہ دیوبند کو خارج از اسلام نہیں سمجتے ۔ میرے خیال میں یہ افراد اٹے میں نمک کے برابر رہ گئے ہیں اور اہل حدیث مسلک سے جڑے اہل علم کی پراسرار خاموشی ان آٹے میں نمک کے برابر افراد کا یا تو نظریہ تبدیل کردے گی یا ان افراد کےبعد اگلی نسل میں ایسے نظریہ والا کوئی نہ ہو گا۔
میں یہ نہیں کہتا کہ جہاں کہیں بھی اہل حدیث دیوبند کے مسلک کے افراد کو کافر کہے تو اہل حدیث کے تمام علماء اس کے پیچھے پڑ جائیں ، نہیں اگر یہ تکفیری نظریہ اہل حدیث کے ہاں غلط ہے تم کم از کم اس علاقے یا اس مجلس کے اہل علم اہل حدیث کو اس تکفیری نظریہ کا رد کرنا چاہئیے ، جیسے اس فورم پر موجود اہل حدیث اہل علم افراد کو اس تکفیری نظریہ کا رد کرنا چاہئیے تھا اگر وہ اس نظریہ کو غلط سمجھتے ہیں ، ورنہ ان کی اپنی مجلس میں یہ نظریہ کئی بار پیش ہوتا ہے اور اہل علم خاموش رہتے ہیں تو اس کا مطلب تو ایک عامی یہی لے گا کہ واقعی دیوبند مسلک کے افراد خارج از اسلام ہیں ۔
اسی فورم پر دیکھ لیں ، ایک ضابطہ بنایا گيا کہ تکفیری پوسٹ کو ڈیلیٹ کیا جائے گا جب میں نے ایک تکفیری پوسٹ کی طرف نشاندہی کرائی جس میں دیوبند حضرات کو کہا جاتا ہے کہ یہ شرک و بدعت کی ترویج کرتے ہیں ۔ (واضح ہو شرک و بدعت کی ترویج وہی فرقہ کرتا ہے جو خود مشرک اور بدعتی ہو ۔ ) تو کہا گيا یہ مصنف کا ذاتی نظریہ ہے ۔ اس کا واضح مطلب ہے کہ اہل حدیث کے ہاں دیوبند مسلک کو کافر کہنا کوئی تکفیری پوسٹ نہیں میں ( اس فورم پر جواب سے یہ سمجھا ہوں مذکورہ پوسٹ کوئی تکفیری پوسٹ نہیں کیوں کہ تکفیری پوسٹ تو وہ ہوتی ہے جس میں کسی مسلم مسلک کو کافر کہا گيا ہو اور یہ توان کے زعم میں ایک خارج از اسلام مسلک کو کافر کہ رہے ہیں )، بس بات کو کھما کر کہا گيا کہ یہ تو ذاتی نظریہ ہے ۔
بعض افراد کا خیال ہے کہ میرا نظریہ بعض کی بورڈ واریر (جو کی بورڈ کے ذریعے جنگ کرتے ہیں ) ان کی پوسٹس کی وجہ تبدیل ہوا ۔ نہیں بھائی ، آپ اہل حدیث کی کتب دیکھ لیں جن میں سے کچھ حوالہ جات دیے ہیں ، ان کا پڑہنے والا اہل حدیث یقینا اس نظریہ کا ہوگا جو یہاں شاہد نذیر صاحب اوران کی پوسٹس کو پسند کرنے والے افراد کا ہے اور میں یہ سمجھنے لگا ہوں یہی افراد پاکستانی اہل حدیث مسلک کی اصلی پہچان ہیں ۔
بحث اس پر نہیں کہ یہ عقائد دیوبند مسلک کے ہیں یا نہیں ، اصل بات یہ ہے اہل حدیث دیوبند مسلک کے افراد کو اپنے زعم میں ان مذکورہ عقائد کا حامل سمجھتے ہیں اور خارج از اسلام فرقہ گردانتے ہیں ۔