• الحمدللہ محدث فورم کو نئےسافٹ ویئر زین فورو 2.1.7 پر کامیابی سے منتقل کر لیا گیا ہے۔ شکایات و مسائل درج کروانے کے لئے یہاں کلک کریں۔
  • آئیے! مجلس التحقیق الاسلامی کے زیر اہتمام جاری عظیم الشان دعوتی واصلاحی ویب سائٹس کے ساتھ ماہانہ تعاون کریں اور انٹر نیٹ کے میدان میں اسلام کے عالمگیر پیغام کو عام کرنے میں محدث ٹیم کے دست وبازو بنیں ۔تفصیلات جاننے کے لئے یہاں کلک کریں۔

اتباع کسے کہتے ہیں؟

رفیق طاھر

رکن مجلس شوریٰ
رکن انتظامیہ
شمولیت
مارچ 04، 2011
پیغامات
790
ری ایکشن اسکور
3,982
پوائنٹ
323
میں نے بتا دیا ناں کہ اتباع کا معنى ہے پیروی !
الفاظ کا معنى ہوتا ہے اور مصطلحات کی تعریفات !
اور لفظ اتباع مصطلح نہیں ہے !
اگر آپ اسے اصطلاح سمجھتے ہیں تو اسکی دلیل دیں ۔ ھاتوا برھانکم ان کنتم صادقین !
 

جمشید

مشہور رکن
شمولیت
جون 09، 2011
پیغامات
871
ری ایکشن اسکور
2,331
پوائنٹ
180
میں نے بتا دیا ناں کہ اتباع کا معنی ہے پیروی !
میں نے کبھی بھی اتباع کا معنی نہیں پوچھاہے؟

الفاظ کا معن ہوتا ہے اور مصطلحات کی تعریفات !
الفاظ کی بھی تعریف ہوتی ہے۔اگریہ نہیں معلوم تو مفردات القرآن راغب اصفہانی کی جانب رجوع کیجئے۔

اور لفظ اتباع مصطلح نہیں ہے !
لفظ اتباع مصطلح نہیں ہے یہ آپ کایک نیادعویٰ ہے ۔جوخود آپ کے ماقبل کے مراسلات کے مفہوم سے متضاد اورمخالف ہے۔

خضرحیات صاحب جنہوں نے اس مراسلہ پر جزاک اللہ فرمایاہے وہ تواب تک اتباع کی تعریف فرمارہے تھے توان کی ماسبق کی یہ کوششیں کس نوعیت کی تھیں۔وہ توپوری تندہی سے ہمیں یہ باور کرانے کی کوشش کررہے تھے کہ اتباع کی تعریف اتبعوا ماانزل الیکم ہے۔گویایہ ہم نے بہت اچھاکہ ان کے دام تزویر میں نہیں آئے۔

ایک دوسرے تھریڈ میں توانہوں نے اس کو کتاب وسنت کی تعریف قراردیاتھا۔ان کے الفاظ ملاحظہ ہوں
۔
جمشید بھائی ! میں نے اپنی پہلی مشارکت میں ہی اتباع کی وضاحت کر دی تھی ۔ لہذا آپ کی سوچ کہ میں اب آمادہ ہواتھا غلط ہے ۔ہم نے جو کچھ لکھاتھا وضاحت کے ساتھ قرآن و حدیث کے دلائل کی روشنی میں لکھا تھا ۔ لیکن آپ نے ان سب پر کوئی توجہ نہیں دی ۔
خضرحیات صاحب نے اتباع کی تعریف قرآن وحدیث کے دلائل کی روشنی میں لکھاتھا۔آپ کہہ رہے ہیں کہ اتباع مصطلح نہیں لہذا اس کی تعریف بھی نہیں!
توقرآن وحدیث کے جودلائل تھے۔وہ کیاتھے دام ہمرنگ زمیں یاپھر کچھ اور!

میرے خیال سے یہ بات خضرحیات صاحب کے موقف کے سراسرخلاف جاتی ہے۔ ان کو چاہئے کہ وہ اپناموقف واضح کریں۔ صرف شکریہ کے بٹن دبانے سے کوئی فائدہ ہونے والانہیں ہے۔

اگر آپ اسے اصطلاح سمجھتے ہیں تو اسکی دلیل دیں ۔ ھاتوا برھانکم ان کنتم صادقین !
اب ذرا ہم رفیق طاہر صاحب کے پرانے مراسلات کا جائزہ لیتے ہیں جہاں وہ اتباع کی تعریف کرنے پر آمادہ نظرآرہے تھے
علامہ جمشید صاحب !
اس قدر عاجزی آپکو زیب نہیں دیتی آپ ہمیں شرمندہ نہ کریں ، بس یوں ہی کہہ دیں کہ آپکا امتحان لے رہے ہیں۔ تاکہ ہم فورا بتقاضائے الامر فوق الدب جواب دینے بیٹھ جائیں ۔میرے محترم تقلید کی تعریف اس لیے مانگی تھی کہ اتباع اور تقلید میں عموم خصوص کی نسبت ہے !یعنی ہر اتباع تقلید نہیں ، لیکن ہر تقلید اتباع ہے ? یعنی تقلید ایک خاص چیز ہے اور اتباع عام ہے ۔ اتباع کسی کی بھی پیروی کو کہتے ہیں تو تقلید صرف کتاب وسنت کے خلاف کسی کی پیروی کو کہتے ہیں ۔
یہاں توآپ اتباع اورتقلید میں عموم وخصوص کی نسبت فرمارہے ہیں۔ عموم وخصوص کی نسبت دومصطلحات میں ہوتی ہیں یامصطلح اورلفظ میں بھی۔ اس افادہ سے بھی ہمیں مستفید فرمانا نہ بھولئے گا۔دوسرے آپ کے الفاظ ہیں۔ ''بتقاضائے الامرفوق الادب لکھنے بیٹھ جائیں''آپ کیاچیز لکھنے کیلئے بیٹھنے والے تھے؟اتباع کا معنی یااتباع کی تعریف؟

ویسے یہ امید پہلے ہی کم تھی کہ اس بحث کا کوئی نتیجہ نکلے گا۔کیونکہ معاملہ یہ ہے کہ اس وادی پرخار سے راقم الحروف پہلے ہی گزرچکاہے۔
توجہاں سے آج ہے نکتہ چیں کبھی مدتوں میں رہاوہیں​

آپ کی تشریف آوری اورغیرسنجیدگی کے ساتھ مباحث سے یہ کم امیدی ناامیدی کی جانب بڑھ رہی ہے۔وجہ یہ ہے کہ آنجناب کی اصول فقہ میں لکھی گئی کتاب میں تقلید کی تعریف اوروضاحت سبھی کچھ کرچکے ہیں۔ تقلید کون کرے گا۔ وہ بھی آپ فرماچکے ہیں۔جس کو ناصر نام کے ایک صاحب فورم پر کہیں ذکر کرچکے ہیں۔لیکن یہاں بحث برائے بحث ہم سے مطالب ہیں کہ تقلید کی تعریف کرو کیونکہ بات دوسری سمت مڑجائے۔

سوال یہ نہیں ہے کہ تقلید اوراتباع میں کیافرق ہے۔یہ دوسرامرحلہ ہے۔یہ بھی نہیں ہے کہ ہم تقلید کے تعلق سے کیاسمجھتے ہیں۔۔

سوال یہ ہے کہ آپ اتباع کے تعلق سے کیاسوچتے ہیں آپ کا موقف کیاہے۔اسی طرح تقلید کے تعلق سے آپ کا موقف کیاہے۔اورآپ ان دونوں میں کس لحاظ سے فرق کرتے ہیں۔ جب آپ ایک عامی کو کہتے ہیں کہ تقلید جائز نہیں اوراتباع کیجئے تواس اتباع سے کیامراد لیتے ہیں۔چاہے اس کو حدود وقیود سے تعبیر کریں یاپھر تعریف سے ۔
الفاظ کے پیچوں میں الجھتے نہیں دانا
غواص کو مطلب صدف سے کہ گہر سے​

آسان لفظوں میں کہیں تو ایک عامی کیلئے شرعی مسائل میں پیش آمدہ مشکلات سے عہدہ برآہونے کی کیاصورت ہے۔ علمائے شافعیہ،مالکیہ حنابلہ اورحنفیہ توتقلید قراردیتے ہیں۔آپ اتباع قراردیتے ہیں۔ اسی لحاظ سے اتباع کی تعریف کردیں۔
 

رفیق طاھر

رکن مجلس شوریٰ
رکن انتظامیہ
شمولیت
مارچ 04، 2011
پیغامات
790
ری ایکشن اسکور
3,982
پوائنٹ
323
آپ نے یہ دعوى کیا ہے کہ اتباع بھی ایک مصطلح ہے
ذرا وضاحت فرمائیے کہ یہ کس فن کی مصلطح ہے اور کس نے اسے مصطلح قرار دیا ہے ؟!
ھاتوا برھانکم إن کنتم صادقین
 

جمشید

مشہور رکن
شمولیت
جون 09، 2011
پیغامات
871
ری ایکشن اسکور
2,331
پوائنٹ
180
آپ نے یہ دعوى کیا ہے کہ اتباع بھی ایک مصطلح ہے
ذرا وضاحت فرمائیے کہ یہ کس فن کی مصلطح ہے اور کس نے اسے مصطلح قرار دیا ہے ؟!
ھاتوا برھانکم إن کنتم صادقین
میرے الفاظ دکھائیں جہاں میں نے اتباع کو مصطلح قراردیاہو۔
اس کے برعکس آپ کا دعویٰ ہے کہ تعریف مصطلح کی ہوتی ہے ۔اس پر دلیل پیش کریں۔
 

رفیق طاھر

رکن مجلس شوریٰ
رکن انتظامیہ
شمولیت
مارچ 04، 2011
پیغامات
790
ری ایکشن اسکور
3,982
پوائنٹ
323
میرے الفاظ دکھائیں جہاں میں نے اتباع کو مصطلح قراردیاہو۔
اس کے برعکس آپ کا دعویٰ ہے کہ تعریف مصطلح کی ہوتی ہے ۔اس پر دلیل پیش کریں۔
لیں جناب ہم زیادہ دور نہیں جاتے قریب سے ہی اپنے الفاظ ملاحظہ فرمائیں :
لفظ اتباع مصطلح نہیں ہے یہ آپ کایک نیادعویٰ ہے ۔
آپکا یہ جملہ واضح طور پر اس مفہوم کو سموئے ہوئے ہے کہ آپکا دعوى ہےکہ لفظ اتباع مصطلح ہے ! وگرنہ آپ یہ نہ لکھتے کہ "لفظ اتباع مصطلح نہیں ہے یہ آپ کایک نیادعویٰ ہے ۔" بلکہ یوں فرماتے کہ " لفظ اتباع یقینا مصطلح نہیں ہے ! یا لفظ اتباع کو کسی نے بھی مصطلح نہیں مانا ۔ او مایفید مفادہا ۔۔۔۔۔۔۔۔!
رہا آپکا دوسرا سوال کہ "اس کے برعکس آپ کا دعویٰ ہے کہ تعریف مصطلح کی ہوتی ہے ۔اس پر دلیل پیش کریں۔"
اسکا جواب اسوقت آپکو ملے گا جب آپ ہمارے سوال کا جواب دیں گے کہ :
آپ نے یہ دعوى کیا ہے کہ اتباع بھی ایک مصطلح ہے
ذرا وضاحت فرمائیے کہ یہ کس فن کی مصلطح ہے اور کس نے اسے مصطلح قرار دیا ہے ؟!
ھاتوا برھانکم إن کنتم صادقین
 

جمشید

مشہور رکن
شمولیت
جون 09، 2011
پیغامات
871
ری ایکشن اسکور
2,331
پوائنٹ
180
اگراتنے قرب کا ہی شوق ہے اس سے بھی زیادہ ماضی قریب میں میں نے ایک سوال کیاتھا۔ اس کا جواب کدھر ہے۔
علامہ جمشید صاحب !
اس قدر عاجزی آپکو زیب نہیں دیتی آپ ہمیں شرمندہ نہ کریں ، بس یوں ہی کہہ دیں کہ آپکا امتحان لے رہے ہیں۔ تاکہ ہم فورا بتقاضائے الامر فوق الدب جواب دینے بیٹھ جائیں ۔میرے محترم تقلید کی تعریف اس لیے مانگی تھی کہ اتباع اور تقلید میں عموم خصوص کی نسبت ہے !یعنی ہر اتباع تقلید نہیں ، لیکن ہر تقلید اتباع ہے ? یعنی تقلید ایک خاص چیز ہے اور اتباع عام ہے ۔ اتباع کسی کی بھی پیروی کو کہتے ہیں تو تقلید صرف کتاب وسنت کے خلاف کسی کی پیروی کو کہتے ہیں ۔
ہاں توآپ اتباع اورتقلید میں عموم وخصوص کی نسبت فرمارہے ہیں۔ عموم وخصوص کی نسبت دومصطلحات میں ہوتی ہیں یامصطلح اورلفظ میں بھی۔ اس افادہ سے بھی ہمیں مستفید فرمانا نہ بھولئے گا۔دوسرے آپ کے الفاظ ہیں۔ ''بتقاضائے الامرفوق الادب لکھنے بیٹھ جائیں''آپ کیاچیز لکھنے کیلئے بیٹھنے والے تھے؟اتباع کا معنی یااتباع کی تعریف؟
کیاخیال ہے بارے اس سوال اوراس کے جواب کے؟یہ توآپ کے ماضی قریب سے بھی زیادہ قریب ہے۔
 

shining star

مبتدی
شمولیت
مئی 03، 2011
پیغامات
9
ری ایکشن اسکور
53
پوائنٹ
0
assalamu alaikum ! Sab se pehle to men urdu forum men english huroof k sath likhne par maazrat khawh hoon asala men mujhe urdu likhne men mushkil hoti he or ziada waqt lagta he is liye men english huroof k sath urdu likh raha hun .....
Us k baad intihai maazrat k sath arz karta hun k jamshed bhai ki ye bat bilkul drust he k ibn e daood bhai k jawabat koi ilmi nahin hen , is k sath sath men jamshed bhai se bhi guzarish karun ga k wo ifham o tafheem k andaz men bat kia karen munazrana andaz men nahin , Allah taala ham sab ko haq samajhne k liye ikhlas k sath mehnat karne ki taufeeq ata farmaen.
 

رفیق طاھر

رکن مجلس شوریٰ
رکن انتظامیہ
شمولیت
مارچ 04، 2011
پیغامات
790
ری ایکشن اسکور
3,982
پوائنٹ
323
میرے الفاظ دکھائیں جہاں میں نے اتباع کو مصطلح قراردیاہو۔
لیں جناب اسی قرب وصال کے شوق میں ایک اور دلیل آپ نے خود ہی پیش فرما دی کہ آپ کے نزدیک اتباع ایک مصطلح ہے :
اگراتنے قرب کا ہی شوق ہے اس سے بھی زیادہ ماضی قریب میں میں نے ایک سوال کیاتھا۔ اس کا جواب کدھر ہے۔

ہاں توآپ اتباع اورتقلید میں عموم وخصوص کی نسبت فرمارہے ہیں۔ عموم وخصوص کی نسبت دومصطلحات میں ہوتی ہیں یامصطلح اورلفظ میں بھی۔ اس افادہ سے بھی ہمیں مستفید فرمانا نہ بھولئے گا۔دوسرے آپ کے الفاظ ہیں۔ ''بتقاضائے الامرفوق الادب لکھنے بیٹھ جائیں''آپ کیاچیز لکھنے کیلئے بیٹھنے والے تھے؟اتباع کا معنی یااتباع کی تعریف؟
کیاخیال ہے بارے اس سوال اوراس کے جواب کے؟یہ توآپ کے ماضی قریب سے بھی زیادہ قریب ہے۔
محترم میں نے اسکا جواب لکھ اشارۃ لکھ دیا ہے ۔ کہ اتباع لفظ ہے مصطلح نہیں ۔
اور عموم وخصوص کی نسبتیں مصطلحات میں بھی ہوتی ہیں اور الفاظ میں بھی اور الفاظ اور مصطلحات میں بھی !
مصطلحات کی مثال : حدیث اور خبر
الفاظ کی مثال : ازار اور شلوار
مصطلح اور لفظ کی مثال : تقلید اور اتباع
لہذا اب آپ اپنے اس دعوى کی "دلیل" پیش فرمائیں کہ " اتباع" ایک مصلطح ہے ۔
اور یہ بھی وضاحت کریں کہ کس فن کی مصلطح ہے ؟!
اور یہ بھی کہ کس نے اسے مصلطح قرار دیا ہے ؟؟؟
 

جمشید

مشہور رکن
شمولیت
جون 09، 2011
پیغامات
871
ری ایکشن اسکور
2,331
پوائنٹ
180
محترم میں نے اسکا جواب لکھ اشارۃ لکھ دیا ہے ۔ کہ اتباع لفظ ہے مصطلح نہیں ۔
اور عموم وخصوص کی نسبتیں مصطلحات میں بھی ہوتی ہیں اور الفاظ میں بھی اور الفاظ اور مصطلحات میں بھی !
مصطلحات کی مثال : حدیث اور خبر
الفاظ کی مثال : ازار اور شلوار
مصطلح اور لفظ کی مثال : تقلید اور اتباع
لہذا اب آپ اپنے اس دعوى کی "دلیل" پیش فرمائیں کہ " اتباع" ایک مصلطح ہے ۔
اور یہ بھی وضاحت کریں کہ کس فن کی مصلطح ہے ؟!
اور یہ بھی کہ کس نے اسے مصلطح قرار دیا ہے ؟؟؟
مصطلح اور لفظ کی مثال : تقلید اور اتباع
اتنی بات تومعلوم ہونی چاہئے کہ جس چیز پر فی الحال بحث ہورہی ہے اس کو دلیل میں پیش کرنااصولآ غلط ہے۔اگریہ بات نہیں معلوم ہے توخیراب جان لیں ۔
دوسرے لفظ اورمصطلح میں عموم خصوص کی نسبت کیسے درست ہوسکتی ہے۔میری سمجھ سے پرے ہے۔
ہوائی جہاز اورکسی خاص جہاز میں توعموم وخصوص کی نسبت ہوسکتی ہے۔ٹرین اورکسی خاص ٹرین مین عموم وخصوص کی نسبت ہوسکتی ہے لیکن ہوائی جہاز اورٹرین میں توکسی عموم وخصوص کی نسبت نہیں ہوسکتی۔شاید منطق کی بحث آپ کی نگاہوں سے جہاں عموم وخصوص پر بحثیں موجود ہیں اوجھل ہوگئی ہیں۔ ایک مرتبہ پھر پڑھ لیں کہ عام میں سے کسی چیز کو خاص کرنے کے کیاقواعد ہیں؟
ورنہ ہماراحسن ظن جواب تک آنجناب کے ساتھ تھاایسے مراسلات پڑھ کر سوئے ظن میں نہ بدل جائے۔
دوسری بات آپ نے میرے جس مراسلے کو کوٹ کیاہے۔اس میں میرے الفاظ دکھانے سے آپ عاجز رہے۔
لیکن ’’مستفاد‘‘کرکے اپنی بات پوری کی ہے۔
میں نے لکھاتھا
لفظ اتباع مصطلح نہیں ہے یہ آپ کایک نیادعویٰ ہے ۔
اس پر آپ کی حاشیہ آرائی تھی۔
آپکا یہ جملہ واضح طور پر اس مفہوم کو سموئے ہوئے ہے کہ آپکا دعوى ہےکہ لفظ اتباع مصطلح ہے ! وگرنہ آپ یہ نہ لکھتے کہ "لفظ اتباع مصطلح نہیں ہے یہ آپ کایک نیادعویٰ ہے ۔" بلکہ یوں فرماتے کہ " لفظ اتباع یقینا مصطلح نہیں ہے ! یا لفظ اتباع کو کسی نے بھی مصطلح نہیں مانا ۔ او مایفید مفادہا ۔۔۔۔۔۔۔۔!
رہا آپکا دوسرا سوال کہ "اس کے برعکس آپ کا دعویٰ ہے کہ تعریف مصطلح کی ہوتی ہے ۔اس پر دلیل پیش کریں۔"
آپ اپنی حاشیہ آرائی پر سنجیدگی سے غورکرتے توپتہ چلتاکہ اس کے پس منظر میں سابقہ مراسلات اورمجیبان کے تعلق سے بات کی گئی ہے۔
پہلے ابن دائود صاحب آئے اورانہوں نے اتباع کی تعریف یہ کی
اتباع اتباع ہے جب تک کہ وہ اتباع ہے۔
بعدازاں خضرحیات صاحب آئے۔
انہوں نے ہمیں مستفید فرمایاکہ
اتبعواماانزل الیکم اتباع کی تعریف ہے۔
آپ آئے اورآپ نے آتے ہی اصل سوال سے ہٹ کر ادھر ادھر کی باتیں شروع کردیں(اورتاحال کئے جارہے ہیں)اوراسی درمیان فرمایا کہ
اتباع لفظ ہے مصطلح نہیں ہے۔
اس پس منظر میں راقم الحروف نے کہاتھاکہ
لفظ اتباع مصطلح نہیں ہے یہ آپ کایک نیادعویٰ ہے ۔
اس کو اثباتا اورنفیااتباع کے مصطلح اورلفظ ہونے کے کسی دعوی سے کوئی سروکار نہیں ہے۔
جس بات کا نہ میرے الفاظ مین اثباتا اورنفیا کوئی دعوی اورذکر تھااس کو آپ نے اپنی بات کیلئے دلیل بنالی ہے۔اس پر تھوڑی ترمیم کے ساتھ یہ شعر پڑھاجاسکتاہے۔

وہ بات سارے فسانہ میں جس کا ذکر نہ تھا
وہ بات ان کو بہت خوشگوار لگتی ہے​
 

رفیق طاھر

رکن مجلس شوریٰ
رکن انتظامیہ
شمولیت
مارچ 04، 2011
پیغامات
790
ری ایکشن اسکور
3,982
پوائنٹ
323
میں نے دو لفظوں کے مابین عموم وخصوص کی نسبت کے لیے بطور مثال دو لفظ پیش کیے تھے : ازار اور شلوار ۔
اور ان میں عموم وخصوص مطلق کی نسبت ہے ۔
کیونکہ
ہر ازار شلوار نہیں جبکہ ہر شلوار ازار ہے !
علم منطق کی طرف آپ بھی مراجعہ فرمالیں ان شاء اللہ یہ بات آشکار ہو جائے گی کہ الفاظ میں بھی عموم وخصوص کی نسبت ہوسکتی ہے ۔
اور اب آپ صاف لفظوں میں کیوں نہیں کہہ دیتے کہ اتباع مصطلح نہیں ہے ۔ اتنا طویل عذر کہ
اس کے پس منظر میں سابقہ مراسلات اورمجیبان کے تعلق سے بات کی گئی ہے۔
پیش کرنے کی کوئی ضرورت نہیں ہے ۔
صاف لفظوں میں ارشاد فرمائیے کہ لفظ "اتباع" میرے نزدیک بھی مصطلح نہیں ہے ۔
تاکہ بات آگے بڑھ سکے ۔
 
Top